ISM eCompany 26 October 2021
De inhoud van een homepage is erg belangrijk. Niet alleen omdat de homepage een belangrijke landingspagina is, ook zien we dat gemiddeld 58% van de terugkerende bezoekers niet verder navigeren dan de homepage. Voor nieuwe bezoekers ligt deze uitvalratio zelfs nog iets hoger. Op basis van de homepage bepalen bezoekers namelijk of ze bij jouw webshop willen en kunnen kopen.
Naast het duidelijk communiceren van proposities op de homepage, is het van belang om de bezoeker een duidelijk beeld te geven van wat de webshop aanbiedt.
Uit onderzoek weten we dat wanneer een homepage onvoldoende informatie geeft over het productaanbod, een bezoeker eerder geneigd is om af te haken. Op basis van het productaanbod bepaalt een bezoeker namelijk of deze overeenkomt met zijn of haar wensen. Als een bezoeker het idee heeft het benodigde product niet op de webshop te kunnen vinden, zoekt de bezoeker doorgaans niet verder, dit terwijl het benodigde product wellicht wel op de webshop te vinden is. Dergelijke verkeerde interpretaties kunnen negatieve effecten hebben. Dit kan zowel op de korte als op de lange termijn leiden tot omzetverlies, aangezien deze bezoekers elders zoeken om aan die productbehoeften te voldoen en mogelijk niet meer terugkeren.
Hoe zorg je er nu voor dat de bezoekers niet (onnodig) afhaken op de homepage? ISM's best practice is het tonen van categorie ingangen boven de vouw op de homepage. Zo hebben 86% van onze A/B testen, waarbij we categorie ingangen op de homepage hebben getest, een significante uplift in het conversiepercentage voor desktop apparaten gerealiseerd.
Afbeelding 1: Categorie ingangen op de homepage van Ann Taylor
Een van deze winnende testen was voor een aanbieder van kansspelen. Op de homepage van deze klant hebben we een A/B test uitgevoerd waarbij een viertal categorie ingangen boven de vouw werden getoond. De data liet zien dat bezoekers positief worden beïnvloed door het tonen van deze categorie ingangen. Zo was er sprake van een uplift van 40% in het aantal gebruikers dat een product aan hun winkelmand toevoegden, en een uplift van 5,80% in het aantal gebruikers dat ook daadwerkelijk een transactie heeft gedaan. Hieruit kan worden geconcludeerd dat er veel winst te behalen valt in het tonen van categorie ingangen boven de vouw.
Wanneer je hiermee aan de slag gaat, is het belangrijk om op basis van data te bepalen welke categorie ingangen het beste voor je webshop werken. Kijk bijvoorbeeld in welke categorieën de meeste producten worden verkocht. Let op: de resultaten van A/B testen kunnen per webshop verschillen. Test daarom altijd of ook jouw webshop hiervan zal profiteren!
Benieuwd hoe en welke categorie ingangen jou kunnen helpen met het verhogen van conversie op je webshop? Neem dan contact met ons op.
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
Strategie Online marketing trendrapport |
Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...
Jurjen Jongejan
3 January 2022
Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet
Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...
Jurjen Jongejan
9 November 2021