3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 2. Prioriteren

Daisy van der Knaap    25 January 2022   

In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste 3 onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject uit, met vandaag het tweede onderdeel: prioriteren.

Het belang van prioriteren

Iedereen die zich - in welke mate dan ook - bezig houdt met conversie-optimalisatie zal de volgende situatie waarschijnlijk wel herkennen. Als gevolg van het uitvoeren van verschillende data analyses is een lange lijst met interessante inzichten en potentiële verbeterpunten ontstaan. Al die inzichten zijn natuurlijk ontzettend belangrijk. Zeker als het gaat om het doorzetten van impactvolle verbeteringen op je website. Maar welke van al die verbeterpunten kun je nu het beste als eerst oppakken? En hoe zorg je ervoor dat je stakeholders meekrijgt in de beslissingen die je maakt?

Dit is waar het belang van prioriteren om de hoek komt kijken. Door verbeterpunten te prioriteren wordt het mogelijk structuur aan te brengen in je workflow, waarmee het makkelijker wordt om overzicht te houden. Met prioriteren bedoelen we in dit geval namelijk niets minder dan het aanbrengen van een bepaalde rangschikking in je lijst met verbeterpunten, waardoor duidelijk wordt met welke je van start kunt gaan en welke minder prioriteit hebben. Daarnaast creëer je door te prioriteren extra draagvlak voor het werk dat je doet en wordt het makkelijker om hier zowel interne als externe stakeholders in mee te krijgen. Door te laten zien dat je met A/B testen of bepaalde veranderingen direct impact maakt op de bedrijfsdoelstellingen omtrent conversie en omzet, zullen stakeholders eerder het belang van conversie-optimalisatie zien.

Hoe prioriteren we conversie-optimalisatie verbeterpunten binnen ISM? 

Binnen ISM werken we met een model dat ons helpt met het prioriteren van alle verbeterpunten op de backlog. Dit model houdt rekening met drie factoren: potential, importance en ease. Hierbij moet je denken aan het bepalen van de mogelijke impact van de aanpassing op de conversie (potential), het relatieve aantal bezoekers waarvoor de aanpassing zichtbaar is (importance) en de moeilijkheidsgraad van implementatie (ease).

1. Impact op conversie

De verschillende databronnen hebben je geholpen met het definiëren van potentiële verbeterpunten. Hoe meer databronnen een verbeterpunt onderbouwen, hoe groter de kans dat deze impact maakt op je conversie. Daarnaast zijn er nog twee andere vuistregels: wanneer een verbeterpunt voortkomt uit een analyse gericht op het gedrag van je klanten, zal deze een hoge impact hebben. Een aanpassing die bijvoorbeeld gebaseerd is op iets wat een concurrent op zijn webshop heeft, zal een lagere verwachte impact op conversie hebben. De andere vuistregel is gebaseerd op het type verbeterpunt. Wanneer een verbeterpunt betrekking heeft op de unieke waardepropositie van jouw website (bijv: het actief communiceren van USP’s), zal deze een hogere impact hebben op de conversie ten opzichte van een aanpassing omtrent het verhelpen van technische of functionele obstakels (bijv: het verbeteren van de zoekfunctie).

2. Hoeveelheid bezoekers

Hoe belangrijk een potentieel verbeterpunt is om op te pakken is afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers die de aanpassing zullen zien. Deze gegevens haal je uit Google Analytics. Zo zal je naar alle waarschijnlijkheid zien dat een productdetailpagina relatief meer bezoekers heeft dan een blogpagina. Een aanpassing op de productdetailpagina zal dan een hogere prioriteit hebben dan een aanpassing op een blogpagina.

3. Moeilijkheid

Is de potentiële verbetering eenvoudig te implementeren? Of gaat het om een complexere aanpassing? Eenvoudige aanpassingen, zoals het veranderen van copy in een button, zijn gemakkelijk en snel door te voeren. Deze krijgen daarom hogere prioriteit. Complexere aanpassingen, zoals het toevoegen van een tweede bestelstraat, vergen veel meer tijd en zijn moeilijker te implementeren. De prioriteit van een complexere aanpassing zal daarom ook lager zijn.

De prioriteiten bepalen

Het uiteindelijk bepalen van de prioriteit gebeurt op basis van de waarde van de drie bovenstaande factoren. Elk verbeterpunt scoort op elk van de drie factoren een waarde tussen de één en tien. Door deze waardes bij elkaar op te tellen wordt de uiteindelijke prioriteit bepaald. Hoe hoger de prioriteit, hoe belangrijker het potentiële verbeterpunt is om op te pakken.

Prioriteitsscore berekenen

Ga vandaag nog aan de slag met het prioriteren van je backlog 

Om het overzicht in je verbeterpunten backlog te behouden en draagvlak voor conversie-optimalisatie te creëren, is het prioriteren van je backlog van groot belang. Doe dit door rekening te houden met drie factoren: de mogelijke impact op conversie (potential), het aantal bezoekers waarop impact kan worden gemaakt (importance), en de moeilijkheidsgraad van implementatie (ease). Na een simpel rekensommetje heb je een geprioriteerde lijst aan verbeterpunten, zodat je precies weet met welk punt je het beste kunt beginnen.

Vond je dit artikel over prioriteren waardevol? Lees dan zeker ook ons vorige artikel binnen deze reeks, waarin het belang van databronnen in een CRO proces wordt uitgelicht. Het derde en laatste artikel binnen deze reeks zal gaan over het belang van A/B testen. Stay tuned!

Ook interessant

  • SEA benchmark over heel 2021

    SEA benchmark over heel 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    3 February 2022   

  • 19 e-commerce trends voor 2022

    19 e-commerce trends voor 2022

    Strategie Online marketing trendrapport |

    Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...

    Jurjen Jongejan   
    3 January 2022   

  • Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet

    Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...

    Jurjen Jongejan   
    9 November 2021