The Online Advertising Holiday-Season Checklist!

Casper Haase    22 November 2021   

Vrijdag 26 november is het alweer Black Friday, met de maandag daarna Cyber Monday. Deze vanuit de VS overgewaaide tradities worden tegenwoordig ook wel gezien als de start van het seizoen van de Kerstaankopen. Deze periode is voor veel retailers ook de belangrijkste periode van het jaar waar een groot deel van de omzet in binnen moet worden gehaald. Daarom hebben wij een lijst met tips en checks om ervoor te zorgen dat jij het maximale uit deze periode kan halen via je online advertenties.

1. Begin op tijd

Grote kans dat je dit kort voor Black Friday leest. Mocht je nu nog niet begonnen zijn met de voorbereidingen dan ben je eigenlijk te laat. Gebruik deze checklist dan in ieder geval voor de kerstperiode en probeer volgend jaar in het begin van oktober te beginnen met de voorbereidingen.

2. Wees zichtbaar

Zorg dat je zo goed mogelijk zichtbaar bent voor de consument tijdens deze periode via verschillende platformen zoals het zoeknetwerk van Google en Microsoft, YouTube, Display-kanalen en via e-mail. Maar ga niet overhaast verschillende campagnes creëren als je nog niet zover bent. Zorg ervoor dat ten eerste je Search en Shopping campagnes goed hebt staan, met een goede accountstructuur waarmee je al potentiële zoekverkeer hebt afgedekt en kijk dan verder naar Display, Video en Discovery campagnes. Als laatste stap is er nog de optie om Local campaigns in te zetten wat consumenten stimuleert naar je fysieke winkel te gaan.   

3. Video Action en Shoppable video’s 

Als je in deze periode een videocampagne in gaat zetten, zorg er dan voor dat deze actie-georiënteerd is met een Call-to-Action button en sitelinks die de consument naar je webshop sturen. Daarnaast is er tegenwoordig ook de mogelijkheid om je shopping feed aan een videocampagne te koppelen en kunnen naast je videoadvertentie ook shopping-advertenties getoond worden die de consument direct naar de desbetreffende productpagina sturen.

Video Action en Shoppable video’s

Afbeelding 1 - Voorbeeld van actiegerichte videocampagnes

4. Pas je advertentieteksten aan 

Pas je advertentieteksten in search aan met promoties en acties die je tijdens deze periode live hebt staan. Dit kan voor je oude expanded text ads (ETA) eenvoudig met de Ad variation functie. Voor je responsive search ads (RSA) kan je een extra kop toevoegen. Wil je bij je RSA een actie altijd communiceren en een kop vast pinnen? Pin dan meerdere vergelijkbare koppen vast op die positie.

Aangepaste advertentieteksten voor de feestdagen

Afbeelding 2 - Aangepaste advertentieteksten voor de feestdagen

5. Automatic rules 

Mocht je compleet nieuwe advertenties willen gebruiken, zet deze dan van tevoren klaar en gebruik automatic rules om deze dan op de dag van livegang zonder handeling live te zetten. Zo hoef je niet op dat moment alles handmatig in de editor aan te gaan passen. 

6. Ad Customizers 

Maak je gebruik van variabelen in je advertentie die regelmatig veranderen (zoals de prijs van een product of de beschikbaarheid)? Maak dan gebruik van Ad customizers in combinatie met een feed zodat deze ieder uur, iedere 3 uur of iedere dag worden geüpdatet.

Ad customizers

Afbeelding 3 - Voorbeeld van ad customizers in advertentieteksten

7. Shopping Feed 

Zorg ervoor dat je je Shopping Feed volledig op orde hebt, met voor alle items ten minste de benodigde velden en probeer het aantal afgekeurde producten te beperken tot een minimum. Heb je afgeprijsde producten? Zorg dan dat de aanbiedingsprijs mee wordt gestuurd onder de kolom “sale_price” zodat de aanbieding ook duidelijk naar voren komt in je shopping advertentie.

Shopping Feed

Afbeelding 4 - Zorg dat de aanbieding naar voren komt in de Shopping Feed

8. Shopping segmentatie 

Heb je producten waarvan je verwacht dat ze in deze periode het erg goed gaan doen? Kijk dan naar de mogelijkheid om deze in een aparte smart-shopping campagne te segmenteren met behulp van een custom label in je productfeed.

9. Seasonality adjustments

Verwacht je een algehele stijging van je conversieratio voor een korte periode (zoals in het Black-Friday weekend)? Maak dan gebruik van seasonality adjustments in Google Ads. Hierdoor kunnen je automatische biedstrategieën, zodra het conversieratio weer afneemt, er rekening mee houden dat dit een eenmalige piek was en geen structurele stijging.

10. Budget 

Zorg ervoor dat de budgetten van je campagnes toereikend zijn voor de toename in volume en verkeer. Een goede richtlijn is een budget dat gemiddeld 30% hoger ligt t.o.v. oktober maar dit kan per branche sterk verschillen.

11. Site preparedness 

Zorg dat je website klaar is voor een grotere verkeersdrukte en dat dit ook niet ten koste gaat van de laadsnelheid. Als het te lang duurt voor een pagina is geladen, haken consumenten snel af en dat komt het conversieratio niet ten goede.

12. Conversies 

Misschien voor de hand liggend, maar zorg dat alle conversies op je website goed worden gemeten. Het zou zonde zijn als je er in januari ziet dat 25% van je transacties niet goed is doorgemeten en je geen idee hebt waar deze vandaan komen.

13. Google Analytics 4 

Mocht je al bezig zijn met Google Analytics 4, probeer er dan voor te zorgen dat het goed staat geïmplementeerd voordat Black Friday begint. Is dat gelukt? Dan is alle data van de aankomende periode volgend jaar beschikbaar in deze property. Dit zal het maken van een vergelijking volgend jaar een stuk makkelijker maken, je kan namelijk geen historische data meenemen vanuit je huidige property naar GA4.

Google Analytics 4Afbeelding 5 - Google Analytics 4

14. E-mail 

Zorg dat je, naast je advertising kanalen, je loyale klanten ook op tijd op de hoogte brengt van de verschillende acties en aanbiedingen van de aankomende periode via een e-mailcampagne. Een ander goed idee is om bezoekers van je website, voor Black Friday begint, aan te moedigen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief omdat ze dan als eerste op de hoogte worden gebracht van alle acties. 

15. Retargeting 

Maak goed gebruik van je remarketinglijsten. Consumenten die al eerder een aankoop bij je hebben gedaan, zijn eerder geneigd om dit nog een keer te doen. Helemaal als er een mooie aanbieding is. 

16. Grow your audience 

Naast dat er veel verkocht wordt in de aankomende periode, is het ook het perfecte moment om je remarketing- en e-maillijsten uit te breiden. Maak gebruik van de toename in verkeer naar je website door op de juiste pagina’s remarketing tags toe te voegen en audiences uit te breiden. Stimuleer de bezoeker daarnaast ook zich in te schrijven voor de nieuwsbrief om zo ook in de toekomst gebruik te kunnen maken van dit vergrote bereik.

17. Keep an eye on the competition 

Naast dat je zelf natuurlijk al een goede strategie hebt uitgekozen, is het nooit slecht om de concurrentie in de gaten te blijven houden. Niet om ze na te gaan doen maar vooral om ervoor te zorgen dat je zelf uniek blijft. Kijk regelmatig op hun website en social media kanalen en schrijf je in voor hun nieuwsbrief.

18. Analyseer en leer 

En als laatste, analyseer je resultaten, kijk wat er goed is gegaan en wat er beter kon, en neem deze learnings mee naar volgend jaar en doe het dan nog beter.

Ook interessant

  • SEA benchmark over heel 2021

    SEA benchmark over heel 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    3 February 2022   

  • 19 e-commerce trends voor 2022

    19 e-commerce trends voor 2022

    Strategie Online marketing trendrapport |

    Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...

    Jurjen Jongejan   
    3 January 2022   

  • Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet

    Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...

    Jurjen Jongejan   
    9 November 2021