Blog

Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

Jovanka Pavlovic

februari 17, 2022

Google Ads: Performance Max

Geschatte leestijd: 3 minuten

De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw performance binnen Google Ads gemaximaliseerd wordt. Er wordt hierbij volop gebruikgemaakt van machine learning en automatisering. Performance Max (PM) campagnes worden dan ook uitgeserveerd in het hele scala binnen het Google netwerk: Search, Shopping, Discovery, Display, YouTube en Local. Moet je hier iets mee en zo ja: hoe zet je het in? En wat zijn de eerste resultaten die je kunt verwachten? Ik vertel je er graag meer over in dit artikel.

Moet ik iets doen met Performance Max campagnes?

Om kort door de bocht te zijn: ja je moet er iets mee. Google claimt dat de resultaten nu al zo goed zijn dat vanaf juni 2022 de Local en vanaf juli 2022 de Smart Shopping campagnes verdwijnen en automatisch veranderen in Performance Max campagnes. Heb jij momenteel succesvolle Smart Shopping en/of Local campagnes draaien? Dan heb je eigenlijk geen keuze en moet je of overgaan op Performance Max campagnes of teruggaan naar reguliere Shopping campagnes.

Wat zijn de gevolgen van het inzetten van Performance Max campagnes?

De inzet van de Performance Max campagne zelf is geen hogere wiskunde, maar je moet je vooral bewust zijn van de gevolgen van het inzetten van een Performance Max campagne. Zo kun je bijvoorbeeld nog steeds de volgende zaken instellen:

  • Een feed vanuit het Merchant Center;
  • Campagne aansturing (overigens enkel biedstrategieën gefocust op conversies en conversiewaarde);
  • Locatie, taal en URL targeting;
  • Tot 15 afbeeldingen;
  • Tot 5 logos;
  • Tot 5 YouTube video’s;
  • Tot 5 headlines;
  • Tot 5 langere headlines (90 karakters);
  • 1 korte beschrijving;
  • Tot 4 beschrijvingen;
  • Call to Action.

Maar dan komt er iets nieuws om te hoek kijken: het inzetten van een audience signaal. Dit is een targeting combinatie die Google de eerste richtlijn geeft om op zoek te gaan naar relevante doelgroepen voor jouw campagne. Denk hierbij aan customer match, maar ook aan RLSA-lijsten en de bekende Google audiences.

Belangrijk is dat je altijd in je achterhoofd houdt hoe Performance Max campagnes geprioriteerd worden. Ze krijgen namelijk voorrang op reguliere shopping, display en search campagnes, behalve op de exact keywords. En als de advertentie rank beter is dan krijgt de Performance Max campagne ook nog eens voorrang op YouTube campagnes, Discovery campagnes en broad en phrase match (search). Daarnaast kun je bij Performace Max campagnes geen zoekwoorden uitsluiten dus is het van belang om je top performing keywords als exact toe te voegen in je search campagnes als je hier nog op wilt analyseren en rapporteren.

Wat zijn de eerste resultaten van Performance Max campagnes? 

De eerste resultaten zien er veelbelovend uit als we kijken naar performance. Echter is het lastig om te analyseren waar dit vandaan komt omdat er weinig inzicht is, zo kun je geen search term rapporten uitdraaien en zie je enkel op welke placements je vertoond bent of welke producten er vertoond zijn. Daarnaast hebben we te maken met veel marktveranderingen op dit moment (o.a. hogere concurrentie in de veiling en COVID-19). Wel zien we dat onze klanten met een groter budget (minimaal 5K per maand) eerder betere resultaten halen omdat zij meer volume draaien en het algoritme hier dus beter op in kan spelen.

TIP: gebruik altijd een eigen YouTube video qua assets… Google maakt er anders zelf een heel dromerig filmpje van.

Hulp nodig bij het inzetten van Performance Max campagnes?

Newsletter

Register