3 tips om jouw webshop voor te bereiden op Moederdag & Vaderdag

ISM eCompany    29 April 2021   

Moederdag en Vaderdag komen er weer aan! Tijd om onze ouders in het zonnetje te zetten. Hoe kan je hier als online retailer, merkfabrikant of groothandel op inspelen? Ontek het in deze blog. 

Bereid je assortiment voor

De dagen voorafgaand aan Moederdag en Vaderdag zijn veel klanten op zoek naar (inspiratie voor) een geschikt cadeau voor hun moeder of vader. Zorg dat je aan de hand van een dashboard inzichtelijk krijgt hoe de vraag momenteel is naar bepaalde merken en producten. Zowel bij jouw eigen organisatie, als bij je concurrenten. Zodat je rekening kan houden met de inkopen, marges en conversiepercentages. Naar welke producten in jouw assortiment wordt op basis van historie veel gezocht rondom Moederdag en Vaderdag t.o.v. andere producten in je assortiment?

Zorg voor zichtbaarheid in elke fase van de klantreis

Op 9 mei is het Moederdag, maar het zoekvolume in Google op de term ‘Moederdag’ neemt al vanaf de tweede week van maart flink toe. Alhoewel er volop op ‘Moederdag’ wordt gezocht in Google is de koopintentie nog vrij laag. 

De koopintentie neemt toe wanneer er op “Moederdag cadeau” wordt gezocht. Je ziet dat het zoekvolume op deze zoekwoordencombinatie toeneemt als de feestdag dichterbij komt. Consumenten starten hun zoektocht met generieke inspiratie en zoeken vervolgens meer koopgericht.  

Afbeelding 1: zoekvolume in Google op de trefwoorden Moederdag en Moederdag cadeau  

Zet in de periode voorafgaand aan Moederdag een aparte campagne op waarin je zoektermen gebruikt gerelateerd aan Moederdag. Adverteer generiek op ‘cadeaus Moederdag’ om oriënterend publiek te bereiken, of kies juist voor zoekwoorden die specifieker zijn dan ‘cadeaus Moederdag’ als je een specifieke doelgroep wilt bereiken. Maak daarnaast gebruik van display of video advertising om op relevante plaatsen op het web jouw aanbod voor Moederdag te tonen. Maak sitelinks en promotie extensies aan waarin je de actie communiceert.

Tip: maak direct impact op je online advertising met YouTube Advertising

Creëer een landingspagina

Maak een aparte landingspagina voor Moeder- en Vaderdag. Houd hierbij rekening met het volgende: 

  • Vang branded verkeer af met .nl/moederdag/ of .nl/vaderdag/
  • Gebruik geen jaartellen, zodat deze URL tijdloos is en altijd gebruikt kan worden. Zo bouwen ze linkwaarde op en worden ze beter gevonden. 
  • Houd de URL altijd online.
  • Maak niet te veel pagina’s, zodat je jouw linkwaarde kan beperken tot een enkele pagina. 
  • Zorg dat je pagina vindbaar is.  

Zorg ervoor dat je (landingspagina) gevonden wordt: 

  • Voeg Moederdag en/of Vaderdag toe aan pagetitles. 
  • Voeg eventueel twee regels tekst toe over Moeder- en of Vaderdag onderaan je pagina. 

Zorg daarnaast voor een goede zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw Moederdag- en Vaderdagproducten in je webshop. Toon ze op je homepage en maak gebruik van categorieën en filters. 

Met deze drie tips ben je goed voorbereid op Moeder- en Vaderdag. Ben je benieuwd op welke feestdagen je je webshop nog meer kunt voorbereiden? Ontdek het in de Digital Commerce Kalender .

New call-to-action

Ook interessant

  • SEO-benchmark Q2 2021

    SEO-benchmark Q2 2021

    Online marketing SEO benchmark |

    De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...

    Henne Bloem   
    23 April 2021   

  • De Hagakure methode: zo pak je het aan

    De Hagakure methode: zo pak je het aan

    Online marketing SEA whitepaper |

    Hagakure is de nieuwste manier om je Google Ads te structureren en optimaliseren...

    Carmen Wielaard   
    20 April 2021   

  • Google Shopping in 2021: zo pak je het aan

    Google Shopping in 2021: zo pak je het aan

    Online marketing SEA whitepaper

    Google Shopping campagnes zijn de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden v...

    Feiko Bierman   
    2 April 2021