ISM eCompany 29 April 2021
Moederdag en Vaderdag komen er weer aan! Tijd om onze ouders in het zonnetje te zetten. Hoe kan je hier als online retailer, merkfabrikant of groothandel op inspelen? Ontek het in deze blog.
De dagen voorafgaand aan Moederdag en Vaderdag zijn veel klanten op zoek naar (inspiratie voor) een geschikt cadeau voor hun moeder of vader. Zorg dat je aan de hand van een dashboard inzichtelijk krijgt hoe de vraag momenteel is naar bepaalde merken en producten. Zowel bij jouw eigen organisatie, als bij je concurrenten. Zodat je rekening kan houden met de inkopen, marges en conversiepercentages. Naar welke producten in jouw assortiment wordt op basis van historie veel gezocht rondom Moederdag en Vaderdag t.o.v. andere producten in je assortiment?
Op 9 mei is het Moederdag, maar het zoekvolume in Google op de term ‘Moederdag’ neemt al vanaf de tweede week van maart flink toe. Alhoewel er volop op ‘Moederdag’ wordt gezocht in Google is de koopintentie nog vrij laag.
De koopintentie neemt toe wanneer er op “Moederdag cadeau” wordt gezocht. Je ziet dat het zoekvolume op deze zoekwoordencombinatie toeneemt als de feestdag dichterbij komt. Consumenten starten hun zoektocht met generieke inspiratie en zoeken vervolgens meer koopgericht.
Afbeelding 1: zoekvolume in Google op de trefwoorden Moederdag en Moederdag cadeau
Zet in de periode voorafgaand aan Moederdag een aparte campagne op waarin je zoektermen gebruikt gerelateerd aan Moederdag. Adverteer generiek op ‘cadeaus Moederdag’ om oriënterend publiek te bereiken, of kies juist voor zoekwoorden die specifieker zijn dan ‘cadeaus Moederdag’ als je een specifieke doelgroep wilt bereiken. Maak daarnaast gebruik van display of video advertising om op relevante plaatsen op het web jouw aanbod voor Moederdag te tonen. Maak sitelinks en promotie extensies aan waarin je de actie communiceert.
Tip: maak direct impact op je online advertising met YouTube Advertising
Maak een aparte landingspagina voor Moeder- en Vaderdag. Houd hierbij rekening met het volgende:
Zorg ervoor dat je (landingspagina) gevonden wordt:
Zorg daarnaast voor een goede zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw Moederdag- en Vaderdagproducten in je webshop. Toon ze op je homepage en maak gebruik van categorieën en filters.
Met deze drie tips ben je goed voorbereid op Moeder- en Vaderdag. Ben je benieuwd op welke feestdagen je je webshop nog meer kunt voorbereiden? Ontdek het in de Digital Commerce Kalender .
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
Strategie Online marketing trendrapport |
Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...
Jurjen Jongejan
3 January 2022
Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet
Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...
Jurjen Jongejan
9 November 2021