Danny Loeffen 29 May 2017
ISM eCompany bestaat dit jaar 25 jaar. In het kader hiervan wil ik deze 25 musthave meetpunten in je webshop met je delen. Deze meetpunten helpen je om betere analyses te doen, waardoor je betere beslissingen maakt en die leiden weer naar meer omzet. Doe er je voordeel mee, let’s go!
Wellicht niet een individueel meetpunt, maar wel dé onbetwiste nummer 1. Als je Enhanced Ecommerce nog niet hebt, stop dan met lezen en zet het direct in. Of direct na het lezen van deze gehele lijst. Zolang ik mijn punt maar heb gemaakt.
Op vrijwel elke categoriepagina vind je een filter, maar hoe weet je welke het meest wordt gebruikt ? Is jouw gekozen volgorde van categorieën wel het meest gebruiksvriendelijk? Je komt hier alleen achter door alle klikken op filters te meten zodat je later de verzamelde data kunt analyseren. Uiteraard is deze informatie ook zeer interessant voor category-managers en de inkoopafdeling, omdat je datagedreven de behoefte van je doelgroep in kaart brengt.
Standaard op prijs sorteren? Of op ‘aanbevolen’, ‘nieuw binnen’? De enige manier om hier achter te komen is het gebruik hiervan te meten.
Veel platformen hebben standaard meldingen ingebouwd, zoals Magento dat ook heeft. Wanneer bijvoorbeeld iemand een product toevoegt aan de winkelwagen, maar het product tijdens het laden nét door iemand anders is gekocht, kan deze uit voorraad zijn. Hierdoor ziet de klant een (fout)melding, maar jij ziet dit niet in je reguliere cijfers in Google Analytics.
Het wordt onder de algemene noemer uitval in het bestelproces geschaard, terwijl je weet wat de reden is! Dit is exact de reden waarom ik deze (fout)meldingen wil meten.
Uit de data blijkt dat veel klanten afhaken in het bestelproces. Het bestelproces moet dus beter. Maar waar begin je?
Bezoekers moeten in het bestelproces veel gegevens invullen. Voor het optimaliseren van je bestelproces moet je weten bij welke velden fouten worden gemaakt, bezoekers vastlopen of zelfs afhaken! Bij foutief ingevulde velden ziet een bezoeker een validatiefout. Door deze validatiefouten te meten kun je oplossingen bedenken, testen en op die manier de conversie verbeteren.
Door Enhanced Ecommerce kun je in Google Analytics zien welke kortingscodes zijn gebruikt. Maar wat nou als je wilt weten wat je bezoekers invullen?
Meet de waarden door van je kortingscodeveld met de uitkomst (toegepast of ongeldig) zodat je weet welke kortingscodes klanten gebruiken en of de kortingscodes goed werken. Door dit toe te passen weet ik dat bepaalde vormen van kortingscodes te ingewikkeld zijn. Denk aan een mix van kleine letters en hoofdletters of met cijfers. En het gevolg is dat ze na twee keer proberen afhaken. Gemiste omzet.
Als bezoekers voordeel ervaren van het aanmaken van een account, dan doen ze dit ook. Hierdoor is het goed om te meten hoeveel bezoekers een account succesvol hebben aangemaakt.
Mooie opvolger van nummer 7. Je wilt weten hoeveel bezoekers inloggen in je webshop zodat je hier verdere optimalisatie mee kunt uitvoeren. Is het interessant (genoeg) om de voordelen voor bezoekers met een account uit te breiden? Voordat ik deze beslissing maak zou ik willen weten hoeveel bezoekers er daadwerkelijk inloggen.
Dé klik die je wilt weten: de koopintentieklik. Want daar staat de knop 'voeg toe aan winkelwagen' voor.
Tip: neem met dit meetpunt de KPI: bezoekers op een productpagina mét een ‘Voeg toe aan winkelwagen’-klik
Als je een dergelijke functionaliteit hebt in je webshop, meet dan het gebruik hiervan en de bijdrage aan omzet! Wie weet wordt het niet gebruikt en/of draagt het niet of nauwelijks bij aan je omzet.
“Er moeten Social Share-buttons op onze productpagina komen te staan!” Ohja? Waarom? Willen mensen je producten wel op social media? Worden deze buttons echt gebruikt? Het antwoord krijg je maar op één manier: meten.
Iedere marketeer riep voorheen: “Je moet een caroussel (slider) plaatsen!” Er zijn ondertussen genoeg cijfers die het effect juist tegenspreken, maar er zijn ook voorbeelden van goede toepassingen ervan.
Ik ben persoonlijk geen voorstander van caroussels, maar door de interactie (klikken, volgende, vorige) met je caroussel (en iedere afzonderlijke ‘slide’) te meten, weet je pas echt wat het effect is.
Waarom zou je klikken op je USP’s willen meten? Nou, omdat je wilt weten of je USP’s duidelijk (genoeg) zijn. Als webshopbezoekers erop klikken is dit een indicatie dat ze meer informatie willen.
Stel dat veel webshopbezoekers klikken op de USP: gratis verzending vanaf € 100,-. Dan kan dit aangeven dat ze willen weten wat de verzendkosten onder de €100,- zijn. Dit soort inzichten krijg je alleen als je deze klikken meet.
Het wordt wellicht een beetje eentonig, maar ook de klikken op betaalmethodes wil je doormeten. Wellicht kom je tot de conclusie dat er een bepaalde betaalmethode veel wordt aangeklikt, maar niet daadwerkelijk gebruikt om af te rekenen. Tijd voor verdere onderzoek!
Dit is hetzelfde verhaal als bij voordeel 14, maar dan met je verzendmethodes.
De productinformatie is belangrijk voor de beslissing om deze aan te schaffen, waarbij de productafbeelding(en) een grote rol spelen (afhankelijk van het product natuurlijk). Gebruiken je bezoekers de zoomfunctie? Bekijken ze alle afbeeldingen? Op welke afbeelding klikken ze het meest? Beantwoord deze vragen door het aantal klikken te meten.
Meet door wanneer je bezoeker in de zoekbalk typt. Normaliter meet Google Analytics alleen zoek-sessies door wanneer de ingestelde parameter in de URL gevonden is, maar dit zegt enkel iets over bezoekers die de zoekopdracht bevestigd hebben en naar de resultaten worden geleid. Maar wat nou als je een auto-suggestie hebt? Of wanneer de parameter niet altijd juist wordt gezet in de URL? Dan mis je deze bezoekers met zoekintentie in je rapporten. En zoekers zijn boekers.
Tip: zoekers zijn boekers: 7 acties om de omzet van je webshop te verhogen
“Bezoekers scrollen niet”: een mooie uitspraak, maar jouw webshop is anders dan die van de rest. Wellicht scrollen bezoekers wel in jouw webshop en is de vouw-principe in jouw webshop niet van toepassing. Door te weten wat de gemiddelde scroll diepte is in jouw webshop (in pixels of percentages, dat bepaal je zelf) weet je exact hoe diep op ieder apparaat en pagina wordt gescrolld. Dat is nog eens een mooi argument om te gebruiken voor beslissingen, toch?!
Stel je hebt een quickview-functie op je categoriepagina’s in je webshop. Voegen bezoekers via de quickview-functie de producten toe, of haken ze juist af (vaak door een gecomprimeerde weergave van het product)? Meet het openen van de quickview en het toevoegen aan de winkelwagen binnen de quickview. Zo weet je of het bijdraagt of juist averechts werkt op basis van data.
Mocht je online en offline producten verkopen én kunnen bezoekers de voorraad checken van producten, dan wil je weten of je webshop bijdraagt aan de offline verkoop. Voor omnichannel bedrijven hét meetpunt om vandaag toe te voegen!
Er zijn meer mobiele bezoekers dan desktop bezoekers. Je webshop is hopelijk al responsive, maar daarbij wordt voornamelijk gekeken naar de portrait-view (staand). Bekijkt je doelgroep jouw webshop ook daadwerkelijk in de Portrait-view? Precies, meten is weten.
Je topnavigatie is essentieel voor je bezoeker, maar ook voor je organische resultaten. Bezoekers klikken op iedere (mogelijke) ingang binnen de topnavigatie. Als je dit meet, kom je er wellicht achter dat ze op niet klikbare onderdelen klikken. Ruimte voor verbetering dus.
Ik bedoel met toggles de in- en uitklapbare blokken zoals specificaties, omschrijving, review”, etc op een pagina. Lezen bezoekers de informatie die hierachter verstopt zit? Zo ja, welke het meest? En hoe belangrijk is de informatie voor een koopintentie?
We weten allemaal dat reviews belangrijk zijn, maar hoe belangrijk zijn ze? Als je het verschil wilt weten tussen wel en geen reviews is moet je bij iedere product meten of deze reviews heeft of niet, zodat je hier het gedrag van je bezoekers aan kunt koppelen.
Last but not least: meet je store locator. Stel je hebt 100 winkels, dan wil je ook weten naar welke winkels je bezoekers zoeken zijn en naar welke in mindere mate. Deze informatie kun je gebruiken voor optimalisatie van zowel offline als online (lokale) campagnes om bepaalde winkels beter onder de aandacht te brengen. Door deze analyse profiteert dus ook de fysieke winkel van jouw analyse!
Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.
Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...
Daisy van der Knaap
17 February 2022
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
25 January 2022
Conversie-optimalisatie blog
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
22 November 2021
Conversie-optimalisatie Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog |
Het grootste voordeel van veel usability-onderzoeken voor webshops doen: je ontd...
Danny Loeffen
29 May 2017
Conversie-optimalisatie Strategie blog |
Je webshop moet een goede gebruikerservaring (user experience ofwel UX) bieden a...
Danny Loeffen
29 May 2017
Conversie-optimalisatie Online marketing video
Als uw bezoekers de producten niet kunnen vinden in uw webshop, dan kopen ze nie...
Danny Loeffen
29 May 2017