25 musthave meetpunten in je webshop

Blog

Danny Loeffen    29 May 2017   

ISM eCompany bestaat dit jaar 25 jaar. In het kader hiervan wil ik deze 25 musthave meetpunten in je webshop met je delen. Deze meetpunten helpen je om betere analyses te doen, waardoor je betere beslissingen maakt en die leiden weer naar meer omzet. Doe er je voordeel mee, let’s go!

1. Enhanced Ecommerce

Wellicht niet een individueel meetpunt, maar wel dé onbetwiste nummer 1. Als je Enhanced Ecommerce nog niet hebt, stop dan met lezen en zet het direct in. Of direct na het lezen van deze gehele lijst. Zolang ik mijn punt maar heb gemaakt.  

2. Filtergebruik

Op vrijwel elke categoriepagina vind je een filter, maar hoe weet je welke het meest wordt gebruikt ? Is jouw gekozen volgorde van categorieën wel het meest gebruiksvriendelijk? Je komt hier alleen achter door alle klikken op filters te meten zodat je later de verzamelde data kunt analyseren. Uiteraard is deze informatie ook zeer interessant voor category-managers en de inkoopafdeling, omdat je datagedreven de behoefte van je doelgroep in kaart brengt.

3. Sorteerfunctie gebruik

Standaard op prijs sorteren? Of op ‘aanbevolen’, ‘nieuw binnen’? De enige manier om hier achter te komen is het gebruik hiervan te meten.

4. (Fout)meldingen

Veel platformen hebben standaard meldingen ingebouwd, zoals Magento dat ook heeft. Wanneer bijvoorbeeld iemand een product toevoegt aan de winkelwagen, maar het product tijdens het laden nét door iemand anders is gekocht, kan deze uit voorraad zijn. Hierdoor ziet de klant een (fout)melding, maar jij ziet dit niet in je reguliere cijfers in Google Analytics.

Het wordt onder de algemene noemer uitval in het bestelproces geschaard, terwijl je weet wat de reden is! Dit is exact de reden waarom ik deze (fout)meldingen wil meten.

5. Validatiefouten

Uit de data blijkt dat veel klanten afhaken in het bestelproces. Het bestelproces moet dus beter. Maar waar begin je?

Bezoekers moeten in het bestelproces veel gegevens invullen. Voor het optimaliseren van je bestelproces moet je weten bij welke velden fouten worden gemaakt, bezoekers vastlopen of zelfs afhaken! Bij foutief ingevulde velden ziet een bezoeker een validatiefout. Door deze validatiefouten te meten kun je oplossingen bedenken, testen en op die manier de conversie verbeteren.

Google Analytics checklist voor webshops & e-commerce

6. Kortingscode gebruik

Door Enhanced Ecommerce kun je in Google Analytics zien welke kortingscodes zijn gebruikt. Maar wat nou als je wilt weten wat je bezoekers invullen?

Meet de waarden door van je kortingscodeveld met de uitkomst (toegepast of ongeldig) zodat je weet welke kortingscodes klanten gebruiken en of de kortingscodes goed werken. Door dit toe te passen weet ik dat bepaalde vormen van kortingscodes te ingewikkeld zijn. Denk aan een mix van kleine letters en hoofdletters of met cijfers. En het gevolg is dat ze na twee keer proberen afhaken. Gemiste omzet.

7. Account aangemaakt

Als bezoekers voordeel ervaren van het aanmaken van een account, dan doen ze dit ook. Hierdoor is het goed om te meten hoeveel bezoekers een account succesvol hebben aangemaakt. 

8. Inloggen op een account

Mooie opvolger van nummer 7. Je wilt weten hoeveel bezoekers inloggen in je webshop zodat je hier verdere optimalisatie mee kunt uitvoeren. Is het interessant (genoeg) om de voordelen voor bezoekers met een account uit te breiden? Voordat ik deze beslissing maak zou ik willen weten hoeveel bezoekers er daadwerkelijk inloggen.

9. Klikken op ‘voeg toe aan winkelwagen’

Dé klik die je wilt weten: de koopintentieklik. Want daar staat de knop 'voeg toe aan winkelwagen' voor. 

Tip: neem met dit meetpunt de KPI: bezoekers op een productpagina mét een ‘Voeg toe aan winkelwagen’-klik

10. Klikken op ‘voeg toe aan verlanglijst/vergelijking’

Als je een dergelijke functionaliteit hebt in je webshop, meet dan het gebruik hiervan en de bijdrage aan omzet! Wie weet wordt het niet gebruikt en/of draagt het niet of nauwelijks bij aan je omzet.

11. Klikken op share-buttons

“Er moeten Social Share-buttons op onze productpagina komen te staan!” Ohja? Waarom? Willen mensen je producten wel op social media? Worden deze buttons echt gebruikt? Het antwoord krijg je maar op één manier: meten.

12. Interactie met caroussel

Iedere marketeer riep voorheen: “Je moet een caroussel (slider) plaatsen!” Er zijn ondertussen genoeg cijfers die het effect juist tegenspreken, maar er zijn ook voorbeelden van goede toepassingen ervan.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van caroussels, maar door de interactie (klikken, volgende, vorige) met je caroussel (en iedere afzonderlijke ‘slide’) te meten, weet je pas echt wat het effect is.

13. Klikken op je USP’s

Waarom zou je klikken op je USP’s willen meten? Nou, omdat je wilt weten of je USP’s duidelijk (genoeg) zijn. Als webshopbezoekers erop klikken is dit een indicatie dat ze meer informatie willen.

Stel dat veel webshopbezoekers klikken op de USP: gratis verzending vanaf € 100,-. Dan kan dit aangeven dat ze willen weten wat de verzendkosten onder de €100,- zijn. Dit soort inzichten krijg je alleen als je deze klikken meet.

14. Klikken op betaalmethodes

Het wordt wellicht een beetje eentonig, maar ook de klikken op betaalmethodes wil je doormeten. Wellicht kom je tot de conclusie dat er een bepaalde betaalmethode veel wordt aangeklikt, maar niet daadwerkelijk gebruikt om af te rekenen. Tijd voor verdere onderzoek!

15. Klikken op verzendmethodes

Dit is hetzelfde verhaal als bij voordeel 14, maar dan met je verzendmethodes.

16. Klikken op primaire afbeelding en thumbnails

De productinformatie is belangrijk voor de beslissing om deze aan te schaffen, waarbij de productafbeelding(en) een grote rol spelen (afhankelijk van het product natuurlijk). Gebruiken je bezoekers de zoomfunctie? Bekijken ze alle afbeeldingen? Op welke afbeelding klikken ze het meest? Beantwoord deze vragen door het aantal klikken te meten.

17. Zoekintentie van je bezoeker

Meet door wanneer je bezoeker in de zoekbalk typt. Normaliter meet Google Analytics alleen zoek-sessies door wanneer de ingestelde parameter in de URL gevonden is, maar dit zegt enkel iets over bezoekers die de zoekopdracht bevestigd hebben en naar de resultaten worden geleid. Maar wat nou als je een auto-suggestie hebt? Of wanneer de parameter niet altijd juist wordt gezet in de URL? Dan mis je deze bezoekers met zoekintentie in je rapporten. En zoekers zijn boekers.

Tip: zoekers zijn boekers: 7 acties om de omzet van je webshop te verhogen 

18. Scroll diepte

“Bezoekers scrollen niet”: een mooie uitspraak, maar jouw webshop is anders dan die van de rest. Wellicht scrollen bezoekers wel in jouw webshop en is de vouw-principe in jouw webshop niet van toepassing. Door te weten wat de gemiddelde scroll diepte is in jouw webshop (in pixels of percentages, dat bepaal je zelf) weet je exact hoe diep op ieder apparaat en pagina wordt gescrolld. Dat is nog eens een mooi argument om te gebruiken voor beslissingen, toch?!

19. Gebruik van quickview

Stel je hebt een quickview-functie op je categoriepagina’s in je webshop. Voegen bezoekers via de quickview-functie de producten toe, of haken ze juist af (vaak door een gecomprimeerde weergave van het product)? Meet het openen van de quickview en het toevoegen aan de winkelwagen binnen de quickview. Zo weet je of het bijdraagt of juist averechts werkt op basis van data.

20. Voorraadchecks

Mocht je online en offline producten verkopen én kunnen bezoekers de voorraad checken van producten, dan wil je weten of je webshop bijdraagt aan de offline verkoop. Voor omnichannel bedrijven hét meetpunt om vandaag toe te voegen!

21. Device Orientation

Er zijn meer mobiele bezoekers dan desktop bezoekers. Je webshop is hopelijk al responsive, maar daarbij wordt voornamelijk gekeken naar de portrait-view (staand). Bekijkt je doelgroep jouw webshop ook daadwerkelijk in de Portrait-view? Precies, meten is weten.  

22. Gebruik van topnavigatie

Je topnavigatie is essentieel voor je bezoeker, maar ook voor je organische resultaten. Bezoekers klikken op iedere (mogelijke) ingang binnen de topnavigatie. Als je dit meet, kom je er wellicht achter dat ze op niet klikbare onderdelen klikken. Ruimte voor verbetering dus.

23. Klikken op toggles

Ik bedoel met toggles de in- en uitklapbare blokken zoals specificaties, omschrijving, review”, etc op een pagina. Lezen bezoekers de informatie die hierachter verstopt zit? Zo ja, welke het meest? En hoe belangrijk is de informatie voor een koopintentie?

24. Aanwezigheid reviews

We weten allemaal dat reviews belangrijk zijn, maar hoe belangrijk zijn ze? Als je het verschil wilt weten tussen wel en geen reviews is moet je bij iedere product meten of deze reviews heeft of niet, zodat je hier het gedrag van je bezoekers aan kunt koppelen.

25. Store locator gebruik

Last but not least: meet je store locator. Stel je hebt 100 winkels, dan wil je ook weten naar welke winkels je bezoekers zoeken zijn en naar welke in mindere mate. Deze informatie kun je gebruiken voor optimalisatie van zowel offline als online (lokale) campagnes om bepaalde winkels beter onder de aandacht te brengen. Door deze analyse profiteert dus ook de fysieke winkel van jouw analyse!

advies whitepaper digitale omzet voor conversie-optimalisatie

Geschreven door:

Danny Loeffen Webanalytics & Conversie-optimalisatie consultant

Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.

Danny Loeffen_blog
Geschreven door:

Danny Loeffen Webanalytics & Conversie-optimalisatie consultant

Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.

Danny Loeffen_blog

Ook interessant

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 3. A/B testen

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 3. A/B testen

    Conversie-optimalisatie blog |

    In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...

    Daisy van der Knaap   
    17 February 2022   

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 2. Prioriteren

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 2. Prioriteren

    Conversie-optimalisatie blog |

    In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...

    Daisy van der Knaap   
    25 January 2022   

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 1. Databronnen

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 1. Databronnen

    Conversie-optimalisatie blog

    In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...

    Daisy van der Knaap   
    22 November 2021   

Meer van Danny Loeffen

  • Deze 7 gedragspatronen moet je weten voor het realiseren van een optimale webshopervaring

    Deze 7 gedragspatronen moet je weten voor het realiseren van een optimale webshopervaring

    Conversie-optimalisatie Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog |

    Het grootste voordeel van veel usability-onderzoeken voor webshops doen: je ontd...

    Danny Loeffen   
    29 May 2017   

  • Deze 12 onderdelen moet je op orde hebben voor een top gebruikerservaring in je webshop

    Deze 12 onderdelen moet je op orde hebben voor een top gebruikerservaring in je webshop

    Conversie-optimalisatie Strategie blog |

    Je webshop moet een goede gebruikerservaring (user experience ofwel UX) bieden a...

    Danny Loeffen   
    29 May 2017   

  • Verbeter uw conversie en UX dankzij usability onderzoek

    Verbeter uw conversie en UX dankzij usability onderzoek

    Conversie-optimalisatie Online marketing video

    Als uw bezoekers de producten niet kunnen vinden in uw webshop, dan kopen ze nie...

    Danny Loeffen   
    29 May 2017