6 belangrijke verbeteringen binnen Google Tag Manager

Blog

Danny Loeffen    30 January 2017   

Google Tag Manager, een veelgebruikte tag managementtool, waarvan het gebruik sterk toeneemt. Steeds grotere partijen erkennen de meerwaarde van een tag manager. Laat Google nou net een aantal nieuwe features en vormgeving hebben gelanceerd in hun oplossing, waardoor deze vooraan staat als keuze. Ik licht je graag een aantal recente wijzigingen toe.

1. De user interface

Google Tag Manager heeft sinds de eerste versie een enorme make-over gehad. Dat komt vooral door de nieuwe material designstrategie van Google. Deze strategie beoogt klanten dezelfde beleving geven op alle Google-producten en -diensten. - mijn optiek werkt het een stuk vlotter, maar zeker ook sneller. Je ziet nu ook direct de gekoppelde onderdelen en je kunt deze weer selecteren en inzien (zie afbeelding 1, waar de “References” staan vermeld).

Afbeelding 1 blog Google Tag Manager

Afbeelding 1: direct zichtbaar waar deze trigger nog meer gebruikt wordt. Hierdoor weet je wat het effect is van wijzigingen op andere tags

2. Workspaces

Google heeft van haar product een échte Enterprise tool gemaakt dankzij het toevoegen van ‘workspaces’. Versiebeheer was al aanwezig, maar door de komst van ‘workspaces’, wordt het nog gemakkelijker om met meerdere personen/teams in één container (een verzameling van alles wat je wilt meten in een webshop, app of verschillende domeinen) te werken.

Door workspaces kun je naast en mét elkaar werken, binnen dezelfde container. Bij publicatie van wijzigingen controleert Google Tag Manager of je versie up-to-date is met andere workspaces zodat je niet tags of andere wijzigingen van anderen verwijdert. In de gratis versie van Google Tag Manager kun je maximaal drie workspaces aanmaken.

3. Wijzigingen bekijken

Met name wanneer je met meerdere personen samenwerkt is het essentieel dat je kunt zien welke onderdelen er zijn geweest en wat er is gewijzigd. In de nieuwe versie kun je kiezen voor “View Changes” om vervolgens in beeld te krijgen wat je ziet in afbeelding 2.

Je ziet in afbeelding 2 welke velden er zijn gewijzigd van de oude, naar de nieuwe waarde. Wanneer je het niet eens bent met de wijzigingen, of ze ongedaan willen maken, dan kies je voor de optie “Abandon Changes”. Je herstelt het dan weer naar de originele staat.

Afbeelding 2 blog Google Tag Manager

Afbeelding 2: visueel inzicht in de gedane wijzigingen 

4. Titel en notities

Nog een nieuwe functie: per publicatie kun je nu een titel en notities toevoegen. Dit is vooral handig wanneer je met meerdere personen en/of teams samenwerkt. Zij zien direct welke wijzigingen er gedaan en wat er is gepubliceerd. Dit is erg vergelijkbaar met, het voor veel developers bekende Git.

Afbeelding 3 blog Google Tag Manager

Afbeelding 3: De mogelijkheid tot uitgebreide omschrijving van de versie

5. Timestamps

Het is wellicht de kleinste verandering, maar wel een hele fijne: inzicht in de precieze tijd van de laatste wijziging. Voorheen stond er alleen ‘3 dagen geleden’. Maar deze sumiere informatie is niet bruikbaar wanneer er meerdere personen met de container aan het werk zijn. Nu is dat inzichtelijk door je cursor even stil te houden op deze tekst, waardoor Google Tag Manager de ‘Timestamp’ als title-attribuut toont. Nu kun je precies zien op welk tijdstip en welke datum iemand de wijziging heeft gedaan en is het dus eenvoudig om wijzigingen in bijvoorbeeld Google Analytics terug te zien in de data.

6. Koppelingen

Steeds meer veelgebruikte tools, waar vaak een technische aanpassing voor nodig is, kunnen via Google Tag Manager worden geconfigureerd. Deze tools worden steeds vaker als tag geïntroduceerd, waardoor je slechts een aantal velden hoeft in te vullen. De rest regelt Google Tag Manager zelf. Denk aan het implementeren van een Hotjar-script of Bing-script-ID. Je loopt dus geen risico’s meer met foutieve scripts waardoor je de webshop kunt breken!

Conclusie

De ontwikkelingen rondom Google Tag Manager hebben het afgelopen jaar enorme aandacht gehad en zijn zeer waardevol geweest. Voornamelijk de user interface en functionaliteiten zorgen ervoor dat we niet meer om Google Tag Manager heen kunnen. Maar het grootste voordeel is de flexibiliteit van het toevoegen tags zonder dat je een technische partner nodig hebt. Let wel op dat je geen errors veroorzaakt.

Al met al kan ik zeggen dat Google Tag Manager zich goed ontwikkelt. Wijzigingen voelen steeds aan als een aanzienlijke verbetering. Ik ben dus benieuwd welke wijzigingen we binnenkort in Google Google Tag Manager kunnen verwachten! 

Deze blog is origineel gepubliceerd op MarketingTribune

Google Analytics checklist voor webshops & e-commerce

Geschreven door:

Danny Loeffen Webanalytics & Conversie-optimalisatie consultant

Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.

Danny Loeffen_vierkant
Geschreven door:

Danny Loeffen Webanalytics & Conversie-optimalisatie consultant

Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.

Danny Loeffen_vierkant

Ook interessant

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 3. A/B testen

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 3. A/B testen

    Conversie-optimalisatie blog |

    In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...

    Daisy van der Knaap   
    17 February 2022   

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 2. Prioriteren

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 2. Prioriteren

    Conversie-optimalisatie blog |

    In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...

    Daisy van der Knaap   
    25 January 2022   

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 1. Databronnen

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 1. Databronnen

    Conversie-optimalisatie blog

    In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...

    Daisy van der Knaap   
    22 November 2021   

Meer van Danny Loeffen

  • Deze 7 gedragspatronen moet je weten voor het realiseren van een optimale webshopervaring

    Deze 7 gedragspatronen moet je weten voor het realiseren van een optimale webshopervaring

    Conversie-optimalisatie Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog |

    Het grootste voordeel van veel usability-onderzoeken voor webshops doen: je ontd...

    Danny Loeffen   
    30 January 2017   

  • Deze 12 onderdelen moet je op orde hebben voor een top gebruikerservaring in je webshop

    Deze 12 onderdelen moet je op orde hebben voor een top gebruikerservaring in je webshop

    Conversie-optimalisatie Strategie blog |

    Je webshop moet een goede gebruikerservaring (user experience ofwel UX) bieden a...

    Danny Loeffen   
    30 January 2017   

  • Verbeter uw conversie en UX dankzij usability onderzoek

    Verbeter uw conversie en UX dankzij usability onderzoek

    Conversie-optimalisatie Online marketing video

    Als uw bezoekers de producten niet kunnen vinden in uw webshop, dan kopen ze nie...

    Danny Loeffen   
    30 January 2017