Wouter Wensing 20 March 2017
Uit onze e-commercebenchmark voor modewebwinkels blijkt dat de smartphone in rap tempo de desktop verdringt. Zo is smartphone naar verhouding verantwoordelijk voor 45 procent van het bezoekersverkeer en de desktop slechts voor 34,6 procent in 2016. Maar de omzet blijkt vaak achter. In deze blog geef ik 6 nuttige tips hoe je de omzet via smartphoneverkeer in je webshop kunt verhogen.
Update 2020: inmiddels ontvangen modewebwinkels meer smartphone- dan desktopverkeer
Wist je dat kleding kopen via de smartphone doodgewoon is? Dat blijkt uit onze e-commercebenchmark waarvoor we 250 duizend sessies en 4,5 miljoen transacties in Nederlandse modewebwinkels hebben onderzocht. Toch haken veel consumenten die winkelen met hun smartphone in het bestelproces af. Onnodig en met deze 6 tips dicht je deze omzetlek.
Doordat we elk kwartaal een nieuwe e-commercebenchmark voor (online) moderetailers publiceren zien we dat de smartphone op allerlei gebieden in rap tempo de desktop van de troon stoot. Zo is smartphone naar verhouding verantwoordelijk voor 45 procent van het bezoekersverkeer en de desktop slechts voor 34,6 procent in 2016 (afbeelding 1).
Helaas blijft het vaak bij een bezoek op de smartphone, want tijdens het bestelproces valt 74,77 procent in 2016 uit. Bij de desktop is het uitvalpercentage 65,65 procent in 2016. Bestellen via de smartphone is dus nog steeds lastig.
Afbeelding 1: bezoekersverkeer naar verhouding in 2015 vergeleken met 2016
Jak, formulieren invullen. Dat vinden je bezoekers ook. Hoe meer handelingen, hoe sneller de frustratie, hoe groter de kans dat een bestelling nooit wordt afgerond. Maak het invullen eenvoudig. Toon een numeriek toetsenbord bij een numeriek veld zoals een telefoonnummer en een lettertoetsenbord bij een letterveld zoals een naam.
Afbeelding 2: toon een passend toetsenbord bij de vraag
Een verplicht account aanmaken vinden je klanten vreselijk. Met name op de smartphone. Geef bezoekers de mogelijk om zonder account een bestelling te plaatsen. En benadruk al op de winkelmandpagina dat een account aanmaken niet verplicht is, omdat het een stimulans is om verder te gaan met bestellen.
Tip: lees welke gedragspatronen webwinkelbezoekers tonen in deze blog
Iedereen houdt van bevestiging en het geeft voldoening om vinkjes te zetten. Toon daarom een groen vinkje als bezoekers een veld goed hebben ingevuld. Gaat het toch verkeerd geef dan direct aan wat er niet klopt. Zo kan een bezoeker de fout snel opsporen en direct corrigeren in plaats van achteraf zien wat er mis is gegaan.
Eerst je straatnaam invullen, dan een huisnummer, dan je postcode en stad? Totaal overbodig. Zorg dat jouw online bestelsysteem door de postcode en huisnummer de straat en de stad herkent. Dit scheelt onnodig invulwerk van velden en het bestelproces wordt twee velden korter.
Afbeelding 3: toon automatisch woonplaats en straat na het invullen van de postcode en huisnummer
Online bestellen veroorzaakt veel onzekerheid bij bezoekers. Kloppen de verzendkosten en het adres? En klopt mijn bestelling? Je neemt deze twijfels weg door altijd het besteloverzicht te tonen in het bestelproces.
Te weinig ruimte in de mobiele versie van je webshop? Er zijn genoeg oplossingen. Toon bijvoorbeeld onderaan de pagina het overzicht, of in een uitklapmenu (afbeelding 3). Toon ook altijd de verzendkosten en leverdatum.
Afbeelding 4: ook Hunkemöller toont de inhoud van het winkelmandje in het bestelproces
Heb je ook fysieke winkels? Grote kans dat bezoekers hun bestelling graag willen komen ophalen in je winkels. Niets is zo frustrerend voor een bezoeker als een enorm formulier invullen met adres-, verzend- en betaalgegevens wanneer dit niet nodig is. De bezoeker wil de bestelling immers ophalen in de winkel.
Vraag daarom zo vroeg mogelijk in het bestelproces (bijvoorbeeld al in de winkelmand) of je klant zijn bestelling wilt laten verzenden of komt ophalen. Als hij zijn bestelling ophaalt in de winkel, dan heb je alleen een naam en e-mailadres ter bevestiging nodig. Zelfs betalen kan in de winkel. Wat scheelt dat een hoop moeite, vooral op je smartphone!
Afbeelding 5: Coolblue toont geen adresveld als je een bestelling wilt ophalen in de winkel
Deze blog werd eerder gepubliceerd op Textilia
Wouter Wensing was tot 2020 Team Lead Webanalytics & Conversion. Hij zorgde voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Vliegtickets.nl, Hunkemöller, AS Adventure en Lucardi.
Wouter Wensing was tot 2020 Team Lead Webanalytics & Conversion. Hij zorgde voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Vliegtickets.nl, Hunkemöller, AS Adventure en Lucardi.
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...
Daisy van der Knaap
17 February 2022
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
25 January 2022
Conversie-optimalisatie blog
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
22 November 2021
Conversie-optimalisatie Online marketing presentatie |
Ben je al aan de slag met conversie-optimalisatie, maar wil je meer inzichten, m...
Wouter Wensing
20 March 2017
Conversie-optimalisatie Online marketing presentatie |
Waarom heeft de ene mobiele webshop een conversie van 4 procent en de andere web...
Wouter Wensing
20 March 2017
Online marketing blog
December is een zeer belangrijke periode voor e-commerce retailers: soms kan dez...
Wouter Wensing
20 March 2017