6 tips voor een optimaal bestelproces in je webshop

Blog

Wouter Wensing    20 March 2017   

Uit onze e-commercebenchmark voor modewebwinkels blijkt dat de smartphone in rap tempo de desktop verdringt. Zo is smartphone naar verhouding verantwoordelijk voor 45 procent van het bezoekersverkeer en de desktop slechts voor 34,6 procent in 2016. Maar de omzet blijkt vaak achter. In deze blog geef ik 6 nuttige tips hoe je de omzet via smartphoneverkeer in je webshop kunt verhogen.

Update 2020: inmiddels ontvangen modewebwinkels meer smartphone- dan desktopverkeer

Wist je dat kleding kopen via de smartphone doodgewoon is? Dat blijkt uit onze e-commercebenchmark waarvoor we 250 duizend sessies en 4,5 miljoen transacties in Nederlandse modewebwinkels hebben onderzocht. Toch haken veel consumenten die winkelen met hun smartphone in het bestelproces af. Onnodig en met deze 6 tips dicht je deze omzetlek.

Denk eerst aan de smartphone

Doordat we elk kwartaal een nieuwe e-commercebenchmark voor (online) moderetailers publiceren zien we dat de smartphone op allerlei gebieden in rap tempo de desktop van de troon stoot. Zo is smartphone naar verhouding verantwoordelijk voor 45 procent van het bezoekersverkeer en de desktop slechts voor 34,6 procent in 2016 (afbeelding 1).

Helaas blijft het vaak bij een bezoek op de smartphone, want tijdens het bestelproces valt 74,77 procent in 2016 uit. Bij de desktop is het uitvalpercentage 65,65 procent in 2016. Bestellen via de smartphone is dus nog steeds lastig.

Afbeelding 1 screenshot verdeling webshopbezoekers

Afbeelding 1: bezoekersverkeer naar verhouding in 2015 vergeleken met 2016

Tip 1: zorg dat de juiste toetsen worden aangeroepen bij elk veld

Jak, formulieren invullen. Dat vinden je bezoekers ook. Hoe meer handelingen, hoe sneller de frustratie, hoe groter de kans dat een bestelling nooit wordt afgerond. Maak het invullen eenvoudig. Toon een numeriek toetsenbord bij een numeriek veld zoals een telefoonnummer en een lettertoetsenbord bij een letterveld zoals een naam.

Afbeelding 2 een passend toetsenbord tonen bij de vraag

Afbeelding 2: toon een passend toetsenbord bij de vraag 

 

Tip 2: afrekenen zonder account

Een verplicht account aanmaken vinden je klanten vreselijk. Met name op de smartphone. Geef bezoekers de mogelijk om zonder account een bestelling te plaatsen. En benadruk al op de winkelmandpagina dat een account aanmaken niet verplicht is, omdat het een stimulans is om verder te gaan met bestellen.

Tip: lees welke gedragspatronen webwinkelbezoekers tonen in deze blog

Tip 3: toon groene vinkjes wanneer een veld correct is ingevuld

Iedereen houdt van bevestiging en het geeft voldoening om vinkjes te zetten. Toon daarom een groen vinkje als bezoekers een veld goed hebben ingevuld. Gaat het toch verkeerd geef dan direct aan wat er niet klopt. Zo kan een bezoeker de fout snel opsporen en direct corrigeren in plaats van achteraf zien wat er mis is gegaan.

 

Tip 4: toon de straatnaam en woonplaats na het invullen van de postcode en huisnummer

Eerst je straatnaam invullen, dan een huisnummer, dan je postcode en stad? Totaal overbodig. Zorg dat jouw online bestelsysteem door de postcode en huisnummer de straat en de stad herkent. Dit scheelt onnodig invulwerk van velden en het bestelproces wordt twee velden korter.

afbeelding 3 automatisch woonplaats en straat na het invullen van de postcode en huisnummer tonen

Afbeelding 3: toon automatisch woonplaats en straat na het invullen van de postcode en huisnummer

 

Tip 5: toon altijd het besteloverzicht in het bestelproces

Online bestellen veroorzaakt veel onzekerheid bij bezoekers. Kloppen de verzendkosten en het adres? En klopt mijn bestelling? Je neemt deze twijfels weg door altijd het besteloverzicht te tonen in het bestelproces. 

Te weinig ruimte in de mobiele versie van je webshop? Er zijn genoeg oplossingen. Toon bijvoorbeeld onderaan de pagina het overzicht, of in een uitklapmenu (afbeelding 3). Toon ook altijd de verzendkosten en leverdatum.

Afbeelding 4 winkelmandje in het bestelproces tonen

Afbeelding 4: ook Hunkemöller toont de inhoud van het winkelmandje in het bestelproces

 

Tip 6: pas de stappen van het bestelproces aan op omnichannel verkeer

Heb je ook fysieke winkels? Grote kans dat bezoekers hun bestelling graag willen komen ophalen in je winkels. Niets is zo frustrerend voor een bezoeker als een enorm formulier invullen met adres-, verzend- en betaalgegevens wanneer dit niet nodig is. De bezoeker wil de bestelling immers ophalen in de winkel.

Vraag daarom zo vroeg mogelijk in het bestelproces (bijvoorbeeld al in de winkelmand) of je klant zijn bestelling wilt laten verzenden of komt ophalen. Als hij zijn bestelling ophaalt in de winkel, dan heb je alleen een naam en e-mailadres ter bevestiging nodig. Zelfs betalen kan in de winkel. Wat scheelt dat een hoop moeite, vooral op je smartphone! 

Afbeelding 5a Coolblue toont geen adresveld als je een bestelling wilt ophalen in de winkel
Afbeelding 5b Coolblue toont geen adresveld als je een bestelling wilt ophalen in de winkel

Afbeelding 5: Coolblue toont geen adresveld als je een bestelling wilt ophalen in de winkel

 

Deze blog werd eerder gepubliceerd op Textilia

Geschreven door:

Wouter Wensing Team Lead Webanalytics & Conversion

Wouter Wensing was tot 2020 Team Lead Webanalytics & Conversion. Hij zorgde voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Vliegtickets.nl, Hunkemöller, AS Adventure en Lucardi.

Wouter-W_DSF2436
Geschreven door:

Wouter Wensing Team Lead Webanalytics & Conversion

Wouter Wensing was tot 2020 Team Lead Webanalytics & Conversion. Hij zorgde voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Vliegtickets.nl, Hunkemöller, AS Adventure en Lucardi.

Wouter-W_DSF2436

Ook interessant

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 3. A/B testen

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 3. A/B testen

    Conversie-optimalisatie blog |

    In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...

    Daisy van der Knaap   
    17 February 2022   

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 2. Prioriteren

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 2. Prioriteren

    Conversie-optimalisatie blog |

    In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...

    Daisy van der Knaap   
    25 January 2022   

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 1. Databronnen

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 1. Databronnen

    Conversie-optimalisatie blog

    In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...

    Daisy van der Knaap   
    22 November 2021   

Meer van Wouter Wensing

  • Maximaal rendement uit uw conversie-optimalisatieprogramma: concrete voorbeelden en tips!

    Maximaal rendement uit uw conversie-optimalisatieprogramma: concrete voorbeelden en tips!

    Conversie-optimalisatie Online marketing presentatie |

    Ben je al aan de slag met conversie-optimalisatie, maar wil je meer inzichten, m...

    Wouter Wensing   
    20 March 2017   

  • Masterclass conversie-optimalisatie

    Masterclass conversie-optimalisatie

    Conversie-optimalisatie Online marketing presentatie |

    Waarom heeft de ene mobiele webshop een conversie van 4 procent en de andere web...

    Wouter Wensing   
    20 March 2017   

  • E-commerce tips voor de feestdagen

    E-commerce tips voor de feestdagen

    Online marketing blog

    December is een zeer belangrijke periode voor e-commerce retailers: soms kan dez...

    Wouter Wensing   
    20 March 2017