Jurjen Jongejan 28 April 2015
Jurjen Jongejan, senior consultant conversieoptimalisatie bij ISM eCompany, bracht onlangs een boek uit over zijn vakgebied: ‘Meer omzet met je webshop, in 4 stappen naar een hogere conversie’. Op de Multichannel Conference vertelde hij over zijn adviespraktijk. 7 van zijn uitspraken op een rij:
Jongejan vind dat webwinkeleigenaren te veel geld uitgeven om beter gevonden te worden, heb je ook in dit uitgebreide Twinkle-artikel over conversiekillers kunnen lezen. Het rendement van de marketingeuro kan omhoog als ze die niet aan advertenties, maar aan de verbetering van hun eigen website besteden. ‘Conversieoptimalisatie maakt het verschil'.
Tip: ontwikkel met deze invultemplate in drie stappen een effectieve online marketinstrategie
Jongejan wees erop dat consumenten graag weten wat er gebeurt als ze op een (bestel)knop drukken. Extra informatie bij zo’n button kan webshoppers geruststelling bieden en hen over de drempel helpen, zoals Bol.com dat doet.
Tip: lees in deze blog drie theorieën waarmee je jouw webwinkelbezoekers beïnvloedt
Kijk naar hoe je webwinkel scoort (KPI, key performance indicators) onder verschillende doelgroepen, in verschillende landen, op verschillende apparaten et cetera. Hoe specifieker, hoe beter je kunt sturen volgens Jongejan.
Tip: lees in deze blog de 25 musthave meetpunten in je webwinkel
Bij het doen van een serieuze aankoop zien webshoppers graag concreet welke voordelen een bepaald product heeft (bijvoorbeeld: ‘in hoogte verstelbaar’). Dat werkt beter dan het noemen van technische specificaties waarvan consumenten maar moeilijk chocola kunnen maken.
Er is te veel aandacht voor webwinkeldesign, vindt Jongejan. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar het is belangrijker te werken aan wat de conversieoptimalist de ‘unieke waardepropositie’ noemt: dat wat consumenten willen, u kunt bieden en uw concurrenten niet. Die propositie komt niet uit de verf als obstakels, bijvoorbeeld op het gebied van techniek, usability, emotie of intuïtie in de weg staan.
Tip: bekijk in deze presentatie van Jongejan het CURVE waardepropositiemodel
Webwinkels bieden bij uitstek mogelijkheden om te (A/B-) testen en te optimaliseren. ‘Van de 10 A/B tests moeten er 4 slagen (een significant verschil opleveren, red.), hebben we ons bij ISM eCompany ten doel gesteld. Gelukkig liggen we aardig op schema.’ Jongejan deelde nog enkele do’s & don’ts over testen: doe het niet op alle apparaten tegelijk, laat tests minimaal 1 week en maximaal 4 weken duren en stop niet als eenmaal significantie is bereikt (zie ook dit betoog). ‘Minimaal 350 conversies per variant’, deelde Jongejan tenslotte de richtlijn van zijn bureau.
Klinkt leuk, A/B-testen, maar eerst moet een webwinkelier weten hoe hij digitaal presteert. Jongejan: ‘Zomaar beginnen met testen is zonde van je geld.’
Dit artikel verscheen eerder op Twinkle.
Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor.Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.
Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor.Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...
Daisy van der Knaap
17 February 2022
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
25 January 2022
Conversie-optimalisatie blog
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
22 November 2021
Strategie Online marketing trendrapport |
Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...
Jurjen Jongejan
28 April 2015
Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet |
Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...
Jurjen Jongejan
28 April 2015
Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog
Een goede online marketingstrategie is gebaseerd op data en is essentieel voor h...
Jurjen Jongejan
28 April 2015