7 quotes van Jurjen Jongejan over conversie-optimalisatie

Blog

Jurjen Jongejan    28 April 2015   

Jurjen Jongejan, senior consultant conversieoptimalisatie bij ISM eCompany, bracht onlangs een boek uit over zijn vakgebied: ‘Meer omzet met je webshop, in 4 stappen naar een hogere conversie’. Op de Multichannel Conference vertelde hij over zijn adviespraktijk. 7 van zijn uitspraken op een rij:

1. ‘Er gaat veel te veel geld naar traffic’
Jongejan vind dat webwinkeleigenaren te veel geld uitgeven om beter gevonden te worden, heeft u ook in dit uitgebreide Twinkle-artikel over conversiekillers kunnen lezen. Het rendement van de marketingeuro kan omhoog als ze die niet aan advertenties, maar aan de verbetering van hun eigen website besteden. ‘Conversieoptimalisatie maakt het verschil'.

2. ‘Mensen vinden buttons eng’
Jongejan wees erop dat consumenten graag weten wat er gebeurt als ze op een (bestel)knop drukken. Extra informatie bij zo’n button kan webshoppers geruststelling bieden en hen over de drempel helpen, zoals Bol.com dat doet.

3. ‘Hak uw data in mootjes, vergelijk het maar met Jamie Oliver’
Kijk naar hoe uw webwinkel scoort (key performance indicators) onder verschillende doelgroepen, in verschillende landen, op verschillende devices et cetera. Hoe specifieker, hoe beter u kunt sturen volgens Jongejan.

4. ‘Mensen kopen geen eigenschappen, maar voordelen’
Bij het doen van een serieuze aankoop zien webshoppers graag concreet welke voordelen een bepaald product heeft (bijvoorbeeld: ‘in hoogte verstelbaar’). Dat werkt beter dan het noemen van technische specificaties waarvan consumenten maar moeilijk chocola kunnen maken.

5. ‘Als je obstakels in de customer journey kunt wegnemen, schiet je conversie door het dak’
Er is te veel aandacht voor webwinkeldesign, vindt Jongejan. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar het is belangrijker te werken aan wat de conversieoptimalist de ‘unieke waardepropositie’ noemt: dat wat consumenten willen, u kunt bieden en uw concurrenten niet. Die propositie komt niet uit de verf als obstakels, bijvoorbeeld op het gebied van techniek, usability, emotie of intuïtie in de weg staan.

6. ‘Een webshop is een laboratorium’
Webwinkels bieden bij uitstek mogelijkheden om te (A/B)testen en te optimaliseren. ‘Van de 10 A/B tests moeten er 4 slagen (een significant verschil opleveren, red.), hebben we ons bij ISM eCompany ten doel gesteld. Gelukkig liggen we aardig op schema.’ Jongejan deelde nog enkeledo’s & don’ts over testen: doe het niet op alle devices tegelijk, laat tests minimaal 1 week en maximaal 4 weken duren en stop niet als eenmaal significantie is bereikt (zie ook dit betoog). ‘Minimaal 350 conversies per variant’, deelde Jongejan tenslotte de richtlijn van zijn bureau.

7. ‘Het heeft geen zin om met testen te beginnen als u nog nooit echt naar uw statistieken heeft gekeken.’
Klinkt leuk, A/B testen, maar eerst moet een webwinkelier weten hoe hij digitaal presteert. Jongejan: ‘Zomaar beginnen met testen is zonde van uw geld.’

 

Dit artikel verscheen eerder op Twinkle

Test de volwassenheid van conversie-optimalisatie in uw organisatie

Geschreven door:

Jurjen Jongejan Online Marketing Director

Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor.Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.

Jurgen_jongejan
Geschreven door:

Jurjen Jongejan Online Marketing Director

Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor.Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.

Jurgen_jongejan

Ook interessant

  • De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q3 2019

    De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q3 2019

    Conversie-optimalisatie Strategie blog |

    Wat is een goed conversiepercentage voor uw modewebwinkel? Wat is de gemiddelde ...

    Wouter Wensing   
    29 October 2019   

  • Meer impact met conversie-optimalisatie met de juiste KPI’s en analyses

    Meer impact met conversie-optimalisatie met de juiste KPI’s en analyses

    Conversie-optimalisatie Strategie blog |

    Hoe behaalt u meer impact met conversie-optimalisatie, KPI's en analyses?

    Loef Kleinmeijer   
    22 September 2019   

  • De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q2 2019

    De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q2 2019

    Conversie-optimalisatie Strategie blog

    Wat is een goed conversiepercentage voor uw modewebwinkel? Wat is een goed conve...

    Wouter Wensing   
    3 September 2019   

Meer van Jurjen Jongejan

  • Datagedreven conversie-optimalisatie op mobiel: zo verdubbelt u uw conversie!

    Datagedreven conversie-optimalisatie op mobiel: zo verdubbelt u uw conversie!

    Conversie-optimalisatie Strategie blog |

    Is uw conversiepercentage op mobiel nog steeds zo laag in vergelijking met deskt...

    Jurjen Jongejan   
    28 April 2015   

  • ShoppingTomorrow: veel concrete tips voor meer rendement uit uw conversie-optimalisatie programma

    ShoppingTomorrow: veel concrete tips voor meer rendement uit uw conversie-optimalisatie programma

    Conversie-optimalisatie Strategie blog |

    De expertgroep Revenue Optimization van ShoppingTomorrow bestaat uit 20 conversi...

    Jurjen Jongejan   
    28 April 2015   

  • 4 leerpunten van het Data Driven Marketing Conference

    4 leerpunten van het Data Driven Marketing Conference

    Conversie-optimalisatie Strategie blog

    Op basis van onderbuikgevoel haal je niet het maximale uit je webshop en online ...

    Jurjen Jongejan   
    28 April 2015