Jurjen Jongejan 27 August 2014
Als webwinkelier ben je voortdurend bezig met het optimaliseren van de conversie van bezoeker naar koper. Maar na het binnenhalen van de klant houdt het optimaliseren niet op. Veel webwinkeliers onderschatten de kracht van de bedanktpagina. In dit artikel vind je 8 tips en voorbeelden ter inspiratie om de bedanktpagina van je webwinkel te optimaliseren.
De gebruiker heeft net veel energie in je bestelproces gestoken en is verheugd dat alles goed is verlopen en dat de bestelling is gelukt. Direct na zo’n ‘feel good’ moment is dus de kans groter dat hij ingaat op je verzoeken. Maak actief gebruik van dit moment door de gebruiker de mogelijkheid te bieden om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Wijs de gebruiker daarbij natuurlijk wel op de voordelen die dit biedt. De webwinkel in het voorbeeld van afbeelding maakt hiervan slim gebruik.
Hoor in deze webinaropname hoe je meer succes bereikt met datagedreven e-mailmarketing
Afbeelding 1: bied op de bedankpagina de mogelijkheid voor het inschrijven op de nieuwsbrief aan
Wanneer jouw klant zijn bestelling heeft geplaatst, heeft de klant een soort ‘euforisch’ en ‘blij’ gevoel. De bezoeker heeft immers de transactie afgerond en is dus duidelijk enthousiast over de aankoop. Benut dit unieke moment om het jouw klant zo makkelijk mogelijk te maken om zijn of haar enthousiasme te delen via sociale media. Vooral met ‘high-involvement’ producten is de kans op ‘social sharing’ hoog, zoals bijvoorbeeld bij fashion-producten of vakanties.
Afbeelding 2: bied je klanten de mogelijkheid om de aankoop te delen via sociale media
Klanten die net een order hebben geplaatst hebben een heel hoge attentiewaarde. Benut dit moment om gerelateerde producten of diensten onder de aandacht te brengen. Onderstaande webwinkel doet dit slim door een kort filmpje te tonen van een gerelateerde dienst. Naast de mogelijkheid om bij De Slegte boeken te kopen, kun je als klant ook je boeken verkopen. De Slegte maakt op de bedanktpagina op een slimme manier gebruik om hier extra aandacht aan te geven
Afbeelding 3: De Slegte brengt op haar bedanktpagina door middel van een instructiefilmpje onder de aandacht dat klanten hun 2e hands boeken ook kunnen verkopen
Op het moment van aankoop ken je de interesse van jouw klant. Je hebt hiermee waardevolle informatie in handen. Je hoeft immers niet in te schatten wat jouw bezoeker interesseert, zoals je bijvoorbeeld op je productpagina doet, maar je hebt 100 procent zekerheid! Onderstaande webshop biedt nadat een vlucht is geboekt naar Madrid, direct hotels en autoverhuur in Madrid aan.
Afbeelding 4: benut de bedanktpagina voor cross- en up-sellmogelijkheden
Klanten die in jouw webwinkel een transactie afronden kiezen bewust voor jouw webwinkel en en hebben dus het volledige vertrouwen in jouw webwinkel. Als je jouw klant dan ook nog eens een korting aanbiedt voor een volgende aankoop, worden jouw klanten extra verleid om opnieuw in jouw webwinkel te kopen. Veel webwinkels passen dit principe toe door bij de verzending van het pakketje een tegoedbon of kortingsbon mee te sturen, maar deze mogelijkheid bestaat ook op de bedanktpagina.
Afbeelding 5: bied je klanten kortingscoupons aan voor een volgende aankoop
Klanten zijn goud waard! Niet alleen omdat ze orders afnemen en dus omzet opleveren, maar ook omdat ze jouw webshop hebben beleefd en ervaren. Jouw klanten beschikken dus over een schat aan informatie. Hoogstwaarschijnlijk zijn jouw klanten erg tevreden over jouw webshop, anders hadden ze niet besteld, maar jouw klanten zullen ook vast tips hebben over hoe het nog beter kan. Ook kunnen ze bij je aangeven op welke momenten ze hebben getwijfeld over de aankoop jouw webshop. Waren dit de verzendkosten? Lukte het niet om te bestellen via de iPad? Was bepaalde informatie niet duidelijk genoeg? Kortom: waardevolle informatie van je klanten die je kunt gebruiken om je webwinkel te verbeteren! Onderstaande webwinkel maakt slim gebruik om, nadat de gebruiker de bestelling heeft geplaatst, on-site informatie van de klant te verzamelen.
Ook hierbij geldt dat direct na zo’n ‘feel good’ moment, de kans groot is dat de gebruiker graag bereid is om jouw te helpen de webwinkel te verbeteren.
Jouw webshopbouwer kan dit binnen de webshop implementeren. Wil je heel snel starten is er een interessante tool die je hiervoor kunt inzetten.
Afbeelding 6: op de bedanktpagina wordt actief aan de klant gevraagd hoe de webwinkel kan worden verbeterd. Een slimme manier om aan je klanten te vragen hoe de webwinkel kan worden verbeterd!
Veel webwinkels laten de kans onbenut om hun klanten, na het afronden van de bestelling, het ultieme service gevoel te geven. Ook worden kansen niet benut om de onzekerheid van de klant te verminderen door klanten van de juiste informatie te voorzien. ‘After-sales’ is minstens zo belangrijk als het binnenhalen van de conversie!. Benut de bedankpagina in de 1e stap naar de perfecte ‘after-sales’!. Het verschil in service en informatievoorziening wordt goed duidelijk door onderstaande voorbeelden.
Afbeelding 7: voorbeeld van een bedankpagina met zeer lage servicegraad
Afbeelding 8: voorbeeld van een bedanktpagina met zeer hoge servicegraad en goede informatievoorziening om de onzekerheid van de klant te verminderen
En tot slot, ben je een cross-channel retailer en heb je fysieke winkels? Benadruk die dan zeker. Je hebt op de bedanktpagina de aandacht van jouw klant, dus dat is een mooi moment om je fysieke winkel(s) nog eens onder de aandacht te brengen. De webshop in onderstaand voorbeeld maakt hier op een slimme manier gebruik van.
Afbeelding 9: benadruk je fysieke winkels
Lees ook hoe je met SEO zorgt voor meer verkeer naar je fysieke winkels in deze blog
Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor. Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.
Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor. Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...
Daisy van der Knaap
17 February 2022
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
25 January 2022
Conversie-optimalisatie blog
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
22 November 2021
Strategie Online marketing trendrapport |
Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...
Jurjen Jongejan
27 August 2014
Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet |
Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...
Jurjen Jongejan
27 August 2014
Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog
Een goede online marketingstrategie is gebaseerd op data en is essentieel voor h...
Jurjen Jongejan
27 August 2014