A/B-testen voor een hogere conversie: voorkom onnodige fouten

Blog

Jurjen Jongejan    6 May 2015   

Hoe je het ook wendt of keert, iedere ondernemer streeft naar steeds meer omzet. Dit betekent elke dag net wat beter zaken doen. Webwinkeliers hebben hiervoor allerlei tools ter beschikking. Een populair onderzoeksmiddel is het uitvoeren van een A/B-test. Dit is een analyse waarbij de efficiëntie van twee varianten wordt gemeten. De theorie is eenvoudig, maar de uitvoering blijkt toch ingewikkeld te zijn. Hieronder staan drie vaak voorkomende fouten en een aantal tips om deze te voorkomen.

Fout 1: vermoeden dat iets zo is

Dagelijkse nemen ondernemers besluiten op basis van instinct. Je hebt bijvoorbeeld een informatieve pagina bij een concurrent gezien en je vermoedt dat dit ook voor jou kan werken. En dus zet je een copywriter aan het werk, laat je de pagina opmaken door een designer en publiceer je het online. Kortom: er gaat veel tijd inzitten zonder een idee te hebben van wat het mogelijk oplevert.

Vergeet je gevoel en ga af op feiten. Gebruik hiervoor een statistiekprogramma zoals Universal Analytics en stel jezelf de vraag: op welke pagina’s is het bouncepercentage hoog? Op welke pagina verlaten bezoekers de webshop? Wat is een zwak punt in het bestelproces? Zo krijg je inzicht in welke pagina’s aandacht verdienen. Stel op basis van de analyse hypotheses op.

Tip: lees in deze blog welke 25 meetpunten een musthave zijn voor je webshop

Tip: lees in deze blog welke zeven gedragspatronen bezoekers vaak tonen in webshops

Fout 2: conclusies trekken op basis van te weinig bezoekers

Significatie is zeer belangrijk bij A/B-testen. Het zegt iets over de mate waarin iets toeval of echt is. Meestal wordt een significantie van 95 procent aangehouden. Dit betekent dat slechts 5 procent van de uitslag is toe te wijzen aan toeval.

Stel dat je plek hebt voor één soort koffie in je winkel, maar je hebt twee varianten tot je beschikking. Je besluit drie proefpersonen te laten testen welke de lekkerste is. Deze ga je verkopen. Twee van de drie kiezen voor de eerste koffie. Maar denken al je klanten er ook zo over? Wat als een vierde persoon juist de andere variant lekkerder vindt? Dan is de verdeling ineens gelijk. Alleen een groot aantal testpersonen geeft hierin duidelijkheid.

Tip: lees in deze blog hoe we met Lucardi structuur aanbrengen in het conversie-optimalisatieproces

Hoeveel bezoekers je nodig hebt om tot betrouwbare resultaten te komen hangt af van verschillende factoren, zoals huidige conversie op de pagina en hoeveel bezoekers er op de testpagina komen. Gebruik hiervoor altijd een testduurcalculator en houd je aan het aantal dagen.

Tip: lees in deze whitepaper de acht veelvoorkomende fouten met A/B-testen die je wil voorkomen

Tip: hoor uitgebreid in deze webinaropname hoe je A/B-testen aanpakt

Fout 3: testen op alle apparaten

Omnichannel is zeker een must voor ondernemers in deze tijd, maar niet voor A/B-testen. Daar zijn statistiektools nog niet goed voor ingericht.

Een basisvoorwaarde van de onderzoeksmethode is dat webshopbezoekers maar één variant zien. Als de test draait op één apparaat weet de webshop dankzij cookies welke versie bezoekers eerder hebben gezien. Als je toch test op meerdere apparaten dan raken de resultaten vervuild. Je weet niet of bezoeker op de tablet versie A zag en op de desktop versie B. Test daarom op één apparaat voor zo zuiver mogelijke resultaten.

Tip: lees in deze whitepaper hoe CondoomAnoniem tien procent meer conversie kreeg in de mobiele webshop

Dit artikel verscheen eerder op Thuiswinkel.org.

Geschreven door:

Jurjen Jongejan Online Marketing Director

Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor.Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.

Jurjen-J_DSF2368
Geschreven door:

Jurjen Jongejan Online Marketing Director

Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor.Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.

Jurjen-J_DSF2368

Ook interessant

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 3. A/B testen

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 3. A/B testen

    Conversie-optimalisatie blog |

    In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...

    Daisy van der Knaap   
    17 February 2022   

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 2. Prioriteren

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 2. Prioriteren

    Conversie-optimalisatie blog |

    In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...

    Daisy van der Knaap   
    25 January 2022   

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 1. Databronnen

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 1. Databronnen

    Conversie-optimalisatie blog

    In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...

    Daisy van der Knaap   
    22 November 2021   

Meer van Jurjen Jongejan

  • 19 e-commerce trends voor 2022

    19 e-commerce trends voor 2022

    Strategie Online marketing trendrapport |

    Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...

    Jurjen Jongejan   
    6 May 2015   

  • Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet |

    Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...

    Jurjen Jongejan   
    6 May 2015   

  • De 12 bouwstenen voor een goede online marketingstrategie

    De 12 bouwstenen voor een goede online marketingstrategie

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog

    Een goede online marketingstrategie is gebaseerd op data en is essentieel voor h...

    Jurjen Jongejan   
    6 May 2015