Apple wijzigt de user-agent voor tabletverkeer

Blog

Elske Hesen    5 February 2020   

Het is een trend die op het gebied van e-commerce al een langere tijd te zien is: een daling in het verkeer op desktop. Toch is de kans groot dat je de komende tijd een verandering hier in waarneemt. Zie je een forse daling in het aantal tabletbezoeken en een toename in het aantal desktopbezoeken die je niet kunt verklaren? Dan wordt dit hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een verandering die Apple heeft doorgevoerd. 

Wat is er veranderd?

Apple gebruikt sinds september 2019 een andere user-agent voor de iPad, waardoor tabletbezoeken worden weergegeven als desktopbezoeken in Google Analytics. Voor Android blijft alles onveranderd.

Waarom heeft Apple deze wijziging doorgevoerd?

Over de reden waarom Apple deze wijziging heeft doorgevoerd is helaas weinig bekend. Wel lijkt de wijziging erop gericht te zijn dat de gebruikerservaring verbetert. Door de wijziging is Safari op de iPad namelijk niet langer een mobiele browser, maar een desktopbrowser, gebaseerd op Safari voor de Mac. Het voordeel? Functies en tools die voorheen niet optimaal werkten, zijn nu wel bruikbaar. Denk bijvoorbeeld aan Google Docs en Spreadsheets of een CMS-systeem als WordPress.

Wat zijn de gevolgen van deze wijziging?

De wijziging die Apple heeft doorgevoerd heeft een aantal directe gevolgen voor je conversies. Ik leg ze één voor één aan je uit:

Tabletverkeer daalt en desktopverkeer stijgt

Hoogstwaarschijnlijk neem je een daling waar in het tabletverkeer en een stijging in het desktopverkeer. Ook op transactieniveau zie je dit terug: er zijn minder transacties via tablet en meer transacties via desktop. De gevolgen van de wijziging zie je terug in de resultaten van de e-commercebenchmark voor modewebwinkels die ISM eCompany ieder kwartaal uitbrengt.

Tip: download hier de e-commercebenchmark voor modewebwinkels kwartaal 4 2019 en ontdek wat na de wijziging een goed conversiepercentage is voor jouw organisatie.

Het conversiepercentage op desktop daalt

Zie je in Google Analytics een daling in het conversieratio op desktop? Geen reden tot paniek! Over het algemeen ligt het conversiepercentage van tablet lager dan van desktop. Nu tabletverkeer als desktopverkeer wordt gemeten, is de kans aanwezig dat het conversiepercentage op desktop daalt. Controleer echter wel altijd of een daling in het conversiepercentage op desktop daadwerkelijk hierdoor wordt veroorzaakt.

Tablets worden nog niet meegenomen in A/B-testen op desktop

Tablets worden nog niet meegenomen in het uitvoeren van A/B-testen op desktop bezoekers. Programma’s die gebruikt worden voor A/B-testen gebruiken een andere manier om te bepalen of een apparaat desktop of tablet is. Er kunnen tot dus nog altijd A/B-testen worden uitgevoerd op desktop, zonder dat hier tabletverkeer in meegenomen wordt.

Hooveren met de muis is niet mogelijk voor tabletverkeer

Op desktop is het gebruikelijk om met de muis te hooveren. Hooveren betekent dat je met de muis over een specifiek onderdeel op de computer beweegt. Op tablet is dit echter niet mogelijk, omdat er bij tablets geen muis wordt gebruikt. Nu tablet ook gezien wordt als desktop is het belangrijk om bij het opstellen van een design voor desktop (en dus ook iPads) hier rekening mee te houden. Denk bijvoorbeeld aan call-to-actions die pas verschijnen wanneer een bezoeker over producten heen hoovert.

Geschreven door:

Elske Hesen Webanalytics & conversie-optimalisatie Consultant

Door de master Economische Psychologie weet Elske haar kennis over consumentengedrag in te zetten als conversie-optimalisatie consultant bij ISM eCompany. Ze werkt onder andere voor Vegro, Enveloppenland, en Jeroen Beekman en duikt voor haar klanten graag in de data om kansen te spotten en om aan de slag te gaan met verbeterpunten.

Elske-H_DSF2991
Geschreven door:

Elske Hesen Webanalytics & conversie-optimalisatie Consultant

Door de master Economische Psychologie weet Elske haar kennis over consumentengedrag in te zetten als conversie-optimalisatie consultant bij ISM eCompany. Ze werkt onder andere voor Vegro, Enveloppenland, en Jeroen Beekman en duikt voor haar klanten graag in de data om kansen te spotten en om aan de slag te gaan met verbeterpunten.

Elske-H_DSF2991

Ook interessant

  • [Save the date] Mijn nieuwe boek over conversie-optimalisatie komt bijna uit!

    [Save the date] Mijn nieuwe boek over conversie-optimalisatie komt bijna uit!

    Conversie-optimalisatie |

    Binnenkort komt mijn nieuwe boek over conversie-optimalisatie uit! Gloednieuwe c...

    Jurjen Jongejan   
    12 May 2020   

  • De e-commercebenchmark voor modewebwinkels ten tijde van de coronacrisis

    De e-commercebenchmark voor modewebwinkels ten tijde van de coronacrisis

    Conversie-optimalisatie Online marketing benchmark |

    Wat is een goed conversiepercentage voor uw modewebwinkel ten tijde van de coron...

    Loef Kleinmeijer   
    11 May 2020   

  • Conversie-optimalisatie ten tijde van het coronavirus: zo verhoog je de conversie in je webshop

    Conversie-optimalisatie ten tijde van het coronavirus: zo verhoog je de conversie in je webshop

    Conversie-optimalisatie blog

    Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep en de gevolgen ervan zijn voor all...

    Loef Kleinmeijer   
    23 April 2020