Converteer je smartphonebezoekers met deze 2 tips

Blog

Wouter Wensing    10 January 2017   

Textilia - Uit de benchmark naar online winkelgedrag in Nederlandse modewebwinkels blijkt dat winkelen met je smartphone doodgewoon is. Naar verhouding krijgen modewebwinkels zelfs meer bezoek via de smartphone dan via de desktop. Maar het afronden van een bestelling blijft een relatief grote opgave. Reden genoeg om hier als (online) moderetailer iets aan te doen!

Het bestelproces op de smartphone is de omzetlek 

Het aantal webshopbezoeken, het conversiepercentage, het aantal transacties, bezoeken naar de winkelmand: op deze gebieden wint de smartphone het qua groei van de desktop en tablet. Maar het aantal afgeronde bestellingen via de smartphone groeit relatief minder snel vergeleken met de groei in het aantal webwinkelbezoeken. Kortom, in het bestelproces op de smartphone missen (online) moderetailers omzet! De onderstaande twee tips helpen je bij het dichten van omzetlekken.

afbeelding 1 webshopbezoeken naar verhouding

Afbeelding 1: modewebwinkelbezoeken per apparaat verdeeld naar verhouding

Tip 1: breng de sales funnel per apparaat in kaart met Google Analytics

Gebruik de URL’s van de stappen in het bestelproces om de uitval per stap inzichtelijk te krijgen zoals in afbeelding 3. Dit kan met de standaardinstellingen in Google Analytics. Voeg hiervoor de stappen toe als ‘funnel aan het doel ‘Bestelling geplaatst’.

afbeelding 2 Google Analytics percentage bezoeker-tot-winkelmandratio

Afbeelding 2: inzicht in percentage bezoeker-tot-winkelmandratio door het instellen van een doel in Google Analytics

Gebruik de Enhanced Ecommerce (afbeelding 2) als je niet elke stap netjes kunt verdelen aan de hand van de URL’s. Enhanced Ecommerce is een maatwerk uitbreiding op Universal Analytics. Deze methode geeft je veruit de meeste inzichten, doordat je per stap in de funnel allerlei segmentatie- en vergelijkingsmogelijkheden kunt gebruiken.

Onderzoek met de funnels in welke stap en op welk apparaat de meeste bezoekers afhaken. Analyseer waar de pijn het grootst is en waar conversieverbeteringen het meeste effect hebben.

Afbeelding 3 universal analytics

Afbeelding 3: voorbeeld rapportage van Enhanced Ecommerce in Universal Analytics

 

Tip 2: richt je webshop optimaal in voor smartphonegebruik op basis van micromomenten

Niet iedere bezoeker heeft een koopintentie. Soms bezoeken ze je webshop terwijl ze lekker op de bank zitten en meer informatie willen lezen over bepaalde kledingstijlen. Of terwijl ze onderweg zijn en willen weten waar de dichtstbijzijnde winkel is. Al dit soort micromomenten tezamen bepalen hoe de jouney afloopt. Speel daarom in op deze micromomenten met je mobiele webshop.

Google ziet vier soorten momenten waarin consumenten met hun smarthpone beslissingen maken: I-want-to-know, I-want-to-go, I-want-to-do en I-want-to-buy moments.

afbeelding 4 micromomenten Google

Afbeelding 4: bezoekersintenties volgens Google (bron)

Dicht je omzetlek door op elk moment nuttig aanwezig te zijn. Zorg dat je smartphonebezoekers snel helpt aan een antwoord. Als een smartphonebezoeker bijvoorbeeld zoekt naar een lokale modewebwinkel, verschijnt dan jouw fysieke en lokale winkel ook in de zoekresultaten?

Tip: lees in deze blog hoe je lokale SEO aanpakt

Tip: lees in deze blog welke gedragspatronen vaak voorkomen in mobiele webshops

Het klinkt als een open deur, maar meten is weten. Breng de volledige customer journey van jouw bezoekers in kaart zodat op basis van data prioriteiten opstelt met welke verbeteringen je eerst in je mobiele webwinkel gaat doorvoeren. Vervolgens zorg je dat je mobiele shop zo goed mogelijk aansluit op alle micromomenten. Alleen dan dicht je omzetlekken.

Deze blog is eerder gepubliceerd op Textilia

Geschreven door:

Wouter Wensing Team Lead Webanalytics & Conversion

Wouter Wensing is teamlead Conversion & Webanalytics bij ISM eCompany. Daar is hij consultant en aanvoerder van een enthousiast team CRO specialisten en houdt hij zich bezig met het uitzetten van- en adviseren van full-service conversie-optimalisatie trajecten voor o.a. Kwantum, Hunkemöller en Lucardi.

Wouter-W_DSF2436
Geschreven door:

Wouter Wensing Team Lead Webanalytics & Conversion

Wouter Wensing is teamlead Conversion & Webanalytics bij ISM eCompany. Daar is hij consultant en aanvoerder van een enthousiast team CRO specialisten en houdt hij zich bezig met het uitzetten van- en adviseren van full-service conversie-optimalisatie trajecten voor o.a. Kwantum, Hunkemöller en Lucardi.

Wouter-W_DSF2436

Ook interessant

  • Meer impact met conversie-optimalisatie met de juiste KPI's en analyses

    Meer impact met conversie-optimalisatie met de juiste KPI's en analyses

    Conversie-optimalisatie Online marketing blog |

    Veel bedrijven en organisaties zijn inmiddels aan de slag met conversie-optimali...

    Loef Kleinmeijer   
    6 February 2020   

  • Apple wijzigt de user-agent voor tabletverkeer

    Apple wijzigt de user-agent voor tabletverkeer

    Conversie-optimalisatie Online marketing blog |

    Het is een trend die op het gebied van e-commerce al een langere tijd te zien is...

    Elske Hesen   
    5 February 2020   

  • Hoe Condoom Anoniem 10% meer mobiele transacties kreeg

    Hoe Condoom Anoniem 10% meer mobiele transacties kreeg

    Conversie-optimalisatie Online marketing blog

    Condoom Anoniem is opgericht in 2004 met het doel om het voor iedereen zo gemakk...

    Loef Kleinmeijer   
    3 February 2020   

Meer van Wouter Wensing

  • De e-commercebenchmark voor modewebwinkels 2019

    De e-commercebenchmark voor modewebwinkels 2019

    Conversie-optimalisatie Online marketing blog |

    Wat is een goed conversiepercentage voor uw modewebwinkel? Wat is de gemiddelde ...

    Wouter Wensing   
    10 January 2017   

  • De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q3 2019

    De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q3 2019

    Conversie-optimalisatie Online marketing blog |

    Wat is een goed conversiepercentage voor uw modewebwinkel? Wat is de gemiddelde ...

    Wouter Wensing   
    10 January 2017   

  • De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q2 2019

    De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q2 2019

    Conversie-optimalisatie Online marketing blog

    Wat is een goed conversiepercentage voor uw modewebwinkel? Wat is een goed conve...

    Wouter Wensing   
    10 January 2017