Google Analytics 4 voor webshops [deel 1]

Timbert Lysen    7 December 2020   

Het is je vast niet ontgaan dat Google Analytics 4 gereleased is. Met de komst van deze nieuwe versie gaan er een aantal dingen veranderen binnen het webanalytics landschap. Zeker omdat Google Analytics een van de meest gebruikte tools is om online shopgedrag van klanten inzichtelijk te maken.  In deze blog geef ik je een korte introductie op het gebied van Google Analytics 4 en laat ik je zien hoe je met je huidige Enhanced Ecommerce implementatie de eerste stappen in het nieuwe Google Analytics kunt zetten.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics en wordt gezien als de revolutie van Google Analytics 3. Nu vraag je je waarschijnlijk af, waarom heb ik Google Analytics 4 nodig als Google Analytics 3 nog uitstekend functioneert? Het antwoord is dat Google Analytics 4 je een aantal voordelen biedt ten opzichte van Google Analytics 3. Welke dit zijn lees je hieronder.

Het nieuwe data collectie model

Google Analytics 4 komt met een hele nieuwe manier van data verzamelen, waarbij je veel minder gebonden bent aan hoe de data binnen Google Analytics aan elkaar zit. Hieronder zal ik in hoofdlijnen de belangrijkste veranderingen toelichten.

Events

De verschillende data containers (scopes), waardoor je bepaalde metrics en dimensies niet in een tabel kon krijgen zijn verleden tijd. In plaats daarvan wordt alles op basis van een event (hit level) gemeten.  Dit is een groot voordeel aangezien je nu binnen heel Google Analytics 4 op hetzelfde niveau (hit) werkt.  Je kan nu bijvoorbeeld custom events makkelijk combineren met events van Google Analytics 4.

Parameters

Omdat er nu op een nieuwe manier naar events wordt gekeken, verdwijnen ook een aantal Google Analytics 3 features. Zo ook de optie om events in te delen in categorie, action en label. Hier komt echter wel iets voor terug, elk event kan namelijk worden voorzien van parameters. Een voorbeeld hiervan is de page title van een pageview, waardoor je dus onderscheid kan maken tussen verschillende page views. Naast automatische parameters (zoals page_title) biedt Google Analytics 4 de mogelijkheid om tot 25 parameters per event te verzamelen.

Google Analytics 4 staat nog in de kinderschoenen

Als je dit zo leest klinkt Google Analytics 4 als een goede verbetering. Toch moet er niet te vroeg gejuicht worden. Het pakket is nog volop in ontwikkeling en zeker in de eerste maanden zal je nog regelmatig wat bugs tegenkomen. Daarnaast lijken een aantal features van Google Analytics 3 (nog) niet naar Google Analytics 4 te zijn overgezet. Hier ga ik in deel 2 van deze blogserie verder op in.

Voorlopig zullen Google Analytics 3 en 4 dus nog wel even naast elkaar draaien. Op dit moment is het nog niet bekend wanneer Google Analytics 3 stopt, maar het is onwaarschijnlijk dat dit binnen nu en zes maanden zal zijn. Dat neemt echter niet weg dat jij nu al actie kan ondernemen.

Wat kan ik nu al doen?

Het antwoord op deze vraag is simpel: ga Google Analytics 4 vast gebruiken. Zo ben je al up-to-speed als Google Analytics 3 wordt uitgefaseerd. Als je al gebruik maakt van Google Tag manager is het opzetten en doormeten van je website met Google Analytics 4 vrij gemakkelijk.

Om van start te gaan hoef je alleen een nieuw Google Analytics 4 account aan te maken. Vervolgens moet je een Google Analytics GA4 Configuration Tag in je Google Tag Manager container aanmaken en je nieuwe measurement ID invullen (afbeelding 1).

Afbeelding 1 Google Analytics Tag Manager configuratie in Google Tag Manager

Afbeelding 1: Google Analytics Tag Manager configuratie in Google Tag Manager

Zodra je deze uitrolt wordt er data naar je nieuwe Google Analytics account verstuurd. Deze loopt naast je huidig implementatie waardoor je ook in je Google Analytics 3 account data blijft ontvangen.

Enhanced Ecommerce meting

Omdat Google Analytics 4 nog in de kinderschoenen staat is het instellen van je Enhanced Ecommerce meting een stuk minder eenvoudig. Je hoeft je oude implementatie echter niet meteen weg te doen, want Google Analytics 4 kan goed overweg met je oude Enhanced Ecommerce implementatie. Hiervoor is het wel noodzakelijk om een aantal zaken in je Google Tag Manager voor te bereiden, zodat je ook de juiste informatie naar Google Analytics 4 stuurt. Het is namelijk zo dat er ook een aantal elementen binnen de dataLayer een andere naam hebben gekregen. Een voorbeeld hiervan is dat een product niet meer een product heet maar een item.

In het kort moet je per Enhanced Ecommerce Google Analytics 4 event het volgende doen:

  • Een variable per Enhanced Ecommerce in Google Tag Manager aanmaken, die de juiste informatie uit de datalayer uitleest. Dat wil zeggen dat je de product array uitleest (bijvoorbeeld ecommerce.products).
  • Per event een aparte Google Analytics 4 tag maken en een custom event kiezen. Deze dienen specifieke namen te hebben (view_list, view_item, select_item etc.).
  • Als laatste maak je in de parameter tab in de Google Analytics 4 tag een nieuw veld aan, waar je dan verwijst naar je interne Google Tag Manager variabele.

Als je dit op de juiste manier hebt gedaan, ziet je Google Analytics 4 Tag eruit zoals in afbeelding 2.

Afbeelding 2 voorbeeld van een Google Analytics 4 event

Afbeelding 2: voorbeeld van een Google Analytics 4 event

Waarom zou ik een nieuwe Google Analytics 4 property maken?

Niets moet, maar ik adviseer je sterk om dit toch al te doen. Naast dat je dan al wat ervaring hebt opgedaan met het implementeren, kan je na enige tijd ook gaan experimenteren met Google Analytics 4. Zo krijg je meer inzicht in hoe het nieuwe data model werkt en hoe dat jouw manier van data verzamelen verandert. Des te eerder je begint, des te beter je bent voorbereid op webanalytics 2.0 of eigenlijk 4.0!

Wil je op de hoogte blijven van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van Google Analytics 4? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Via onze nieuwsbrief houden wij je op de hoogte van alle ontwikkelingen.

New call-to-action

Geschreven door:

Timbert Lysen Technisch Webanalist

Jurgen_jongejan
Geschreven door:

Timbert Lysen Technisch Webanalist

Jurgen_jongejan

Ook interessant

  • SEA-benchmark H1 2021

    SEA-benchmark H1 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    13 October 2021   

  • De e-commercebenchmark voor modewebwinkels

    De e-commercebenchmark voor modewebwinkels

    Conversie-optimalisatie Online marketing benchmark |

    Wat is een goed conversiepercentage voor modewebwinkels? Wat is het conversieper...

    Loef Kleinmeijer   
    8 July 2021   

  • SEO-benchmark Q2 2021

    SEO-benchmark Q2 2021

    Online marketing SEO benchmark

    De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...

    Henne Bloem   
    23 April 2021   

Meer van Timbert Lysen

  • Google Analytics 4 voor webshops [deel 1]

    Google Analytics 4 voor webshops [deel 1]

    Conversie-optimalisatie blog

    Het is je vast niet ontgaan dat Google Analytics 4 gereleased is. Met de komst v...

    Timbert Lysen   
    7 December 2020