Hoe zit het met aangepaste trechters in Google Analytics?

Blog

Patty Bastiaansen    27 March 2017   

Enhanced E-commerce in Google Analytics is vrijwel onmisbaar voor (online) retailers, want je kunt de hele flow van het aankoopproces ermee in kaart brengen. Je bent echter wel gelimiteerd aan de stappen in de funnel die door Google zijn vastgesteld. Tot voor kort, want de nieuwe functionaliteit ‘aangepaste trechters’ bij aangepaste rapporten biedt je de mogelijk om zelf een funnel samen te stellen!

Wat zijn aangepaste rapporten?

Alles gaat ontzettend snel in de retail. Als je snel beslissingen wilt maken moet de juiste data gemakkelijk toegankelijk zijn. Via aangepaste rapporten in Google Analytics kun je rapporten maken die zijn afgestemd op jouw informatiebehoefte door het combineren van de vele statistieken en dimensies. Hierdoor kom je veel meer te weten over het gedrag van je webshopbezoekers dan via de standaardrapporten van Google Analytics. Onlangs voegde Google een vierde soort aangepast rapport toe: aangepaste trechters.

Waar gebruik je aangepaste trechters voor? 

Met Enhanced Ecommerce kun je via een trechter zien hoe het aankoopproces in de webshop verloopt. Vanaf het gedrag voor de winkelmand tot aan specifieke keuzeopties in de checkout. Wat je echter niet kon doen is een funnel anders visualiseren dan de stappen uit het standaardrapport. Denk aan funnels voor het behalen van specifieke microconversies of funnels vanaf specifieke landingspagina’s. Via aangepaste trechters kun je een funnel visualiseren die voldoet aan de voorwaarden die door jou zelf zijn bepaald. Dit biedt je veel meer flexibiliteit en de mogelijkheid om in kaart te brengen hoeveel moeite het bezoekers kost om bepaalde taken op jouw webshop te voltooien.

Afbeelding 1 voorbeeld van aangepast trechterrapport

Afbeelding 1: voorbeeld van aangepast trechterrapport

Doordat je dit nu heel specifiek in kaart kunt brengen weet je bijvoorbeeld waar in een proces bezoekers uitvallen en waar in je webshop bezoekers dus obstakels ervaren. Hier lekt omzet weg en dit is dus de plek waar je moet starten met het optimaliseren van je webshop! En je kunt bezoekers die er niet in slagen om een bepaalde taak te voltooien opnieuw aanspreken door een remarketingdoelgroep te maken voor dat specifieke gebruikerssegment. 

Hoe werkt een aangepast trechterrapport? 

De functionaliteit is op dit moment in bèta voor 360 Suite-gebruikers. Dit type rapport is dus alleen nog maar te zien is voor een selectie actieve Google Analytics-gebruikers. In afbeelding 2 zie je bij nummer 1 waar je (straks) aan de slag kunt met het maken van een aangepaste trechterrapport.

Afbeelding 2 aangepast trechterraport

Afbeelding 2: aangepast trechterrapport maken in Google Analytics

Basisinstellingen van een trechterrapport

Je stelt een aangepaste trechter in aan de hand van twee basisinstellingen: analysetype en trechterregels. Bij de optie analysetype (nummer 2 in afbeelding 2) bepaal je of je de trechter wilt baseren op gebruikers- of sessieniveau. Het trechterrapport is standaard gebaseerd op gebruikersniveau. Dit betekent dat data uit het aangepaste trechterrapport betrekking heeft op gebruikersgedrag en dus verspreid kan zijn over meerdere sessies. Je kunt er via de optie analysetype ook  voor kiezen dat alle fases moeten plaatsvinden in een sessie.

Bij trechterregels bepaal je de succescriteria van een fase uit de trechter. Per aangepaste trechter kun je maximaal vijf fases aanmaken en elke fase kan bestaan uit maximaal vijf regels. Door onder faseregels een filter toe te voegen kun je de definitie van een fase uit je trechter definiëren. Je hebt hierbij beschikking tot alle dimensies van Google Analytics, inclusief aangepaste dimensies en variabelen. Je kunt in de regels gebruikers opnemen of juist uitsluiten en de waarden die je opgeeft kunnen exact zijn of matchen met een reguliere expressie. Wanneer je meerdere regels aan één fase toevoegt moet aan alle regels worden voldaan om in de trechter als succesvol te worden beschouwd.  Zie in afbeelding 3 hoe je een trechterregel instelt. 

Afbeelding 3 het instellen van trechterregels

Afbeelding 3: het instellen van trechterregels

Geavanceerde opties 

Naast de basisinstellingen kent de aangepaste trechter ook geavanceerde opties. Standaard worden gebruikers alleen meegenomen in de trechter wanneer ze een fase binnengaan vanaf het begin van de trechter. Wanneer je wilt dat gebruikers op ieder moment de trechter binnen kunnen komen dan moet je de trechtertype wijzigen in ‘open’. Daarnaast wordt standaard het aantal gebruikers weergegeven dat een fase wel of niet succesvol voltooid. Wanneer je wilt dat het aantal sessies weergegeven wordt dien je in de geavanceerde opties ‘waarde’ te wijzigen in ‘sessies’. Deze instellingen kun je alleen wijzigen wanneer je als analysetype in de basisinstellingen hebt gekozen voor ‘alle fasen moeten plaatsvinden in een sessie’. In afbeelding 4 zie je een weergave van de geavanceerde opties. 

Wanneer je trechter meerdere fases bevat is de optie ‘daaropvolgende fase moet volgen’ van groot belang. Deze optie bepaalt namelijk hoe het traject dat je webshopbezoekers afleggen door de verschillende fases moet worden beoordeeld. Google Analytics kent drie mogelijkheden. De eerste is op elk moment na een fase (1). Bezoekers kunnen tussenstappen nemen tussen de fases en deze stappen hoeven geen onderdeel te zijn van de aangepaste trechter. De tweede mogelijkheid is onmiddellijk na een fase (2). Gebruikers zijn alleen deel van de trechter wanneer zij de volgende fase direct na een voorafgaande fase binnengaan. De derde mogelijkheid is optimaal wanneer je per fase wilt bepalen of de volgende fase wel of niet direct aan moet sluiten. De bijbehorende optie is ‘laat me afzonderlijk voor elke fase besluiten’ (3).

Afbeelding 4 het instellen van geavanceerde opties van een trechterrapport

Afbeelding 4: het instellen van geavanceerde opties van een trechterrapport

Ik hou in de gaten wanneer deze optie voor iedereen beschikbaar is. Het levert me gewoon meer inzichten op waardoor ik nog beter de conversie in de webshops van mijn klanten kan verhogen. Maar voorlopig gebruik ik ook Enhanced E-commerce. Lees in deze blog Universal Analytics: Enhanced e-Commerce hoe je daarmee aan de slag gaat.

Google Analytics checklist voor webshops & e-commerce

Geschreven door:

Patty Bastiaansen Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant

De passie voor conversie-optimalisatie is voor Patty begonnen bij Bomont en Bax-shop. Ze wilt altijd goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in datagedreven conversie-optimalisatie. Voor haar klanten Hunkemöller, Zinzi, Colourful Rebel, Swiss Sense, BVA Auctions maakt zij daarom het verschil.

Patty_Bastiaansen_ISM-eCompany
Geschreven door:

Patty Bastiaansen Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant

De passie voor conversie-optimalisatie is voor Patty begonnen bij Bomont en Bax-shop. Ze wilt altijd goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in datagedreven conversie-optimalisatie. Voor haar klanten Hunkemöller, Zinzi, Colourful Rebel, Swiss Sense, BVA Auctions maakt zij daarom het verschil.

Patty_Bastiaansen_ISM-eCompany

Ook interessant

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 3. A/B testen

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 3. A/B testen

    Conversie-optimalisatie blog |

    In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...

    Daisy van der Knaap   
    17 February 2022   

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 2. Prioriteren

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 2. Prioriteren

    Conversie-optimalisatie blog |

    In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...

    Daisy van der Knaap   
    25 January 2022   

  • 3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 1. Databronnen

    3 essentiële onderdelen van een succesvol conversie-optimalisatie traject – 1. Databronnen

    Conversie-optimalisatie blog

    In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...

    Daisy van der Knaap   
    22 November 2021   

Meer van Patty Bastiaans...

  • [Video] Q&A over personalisatie van jouw B2C of B2B-webshop

    [Video] Q&A over personalisatie van jouw B2C of B2B-webshop

    video B2B |

    Personalisatie is hot! Iedereen heeft het erover en iedereen wil er graag mee aa...

    Patty Bastiaansen   
    27 March 2017   

  • [Video] Zo personaliseer je de online klantreis voor iedere individuele bezoeker

    [Video] Zo personaliseer je de online klantreis voor iedere individuele bezoeker

    Personalisatie video |

    Een persoonlijke en relevante klantreis voor iedere individuele bezoeker. Dat is...

    Patty Bastiaansen   
    27 March 2017   

  • [Video] Haal meer uit uw Customer Data Platform door een succesvolle personalisatiestrategie toe te passen

    [Video] Haal meer uit uw Customer Data Platform door een succesvolle personalisatiestrategie toe te passen

    Online marketing Personalisatie video

    Hoe haalt u het maximale uit uw Customer Data Platform? Tijdens een gezamenlijke...

    Patty Bastiaansen   
    27 March 2017