Danny Loeffen 18 January 2016
Keek je ook uit naar Magento 2? Eind 2015 werd de nieuwe versie van de populaire e-commercesoftware voor elke (online) retailer beschikbaar. Een belangrijk onderdeel is natuurlijk het bestelproces. Is deze nu optimaal voor de Europese markt? In deze blog mijn analyse.
Ik beoordeelde een essentieel onderdeel van de sales funnel: het bestelproces (checkout). Mijn conclusie: de checkout is in Magento 2 zeker een verbetering, maar perfect is het niet. Streef je naar maximaal e-commerce succes? Lees dan deze drie conversieoptimalisatiepunten voor de checkout.
Consumenten houden van korting. Door afgeprijsde artikelen af te rekenen krijgen klanten een positiever gevoel over hun aankoop. Als (online) retailer wilt u die beleving benadrukken. Maar als een webshopbezoeker zijn winkelmand vult met sale-aankopen, toont de basis Magento 2 winkelmand niet wat hij bespaart. Hierdoor is het voor hem ook onduidelijk of de korting überhaupt wel is verwerkt in de (totaal)prijs, waardoor u zomaar een conversie kunt mislopen.
In afbeelding 1 zie je een screenshot van de winkelmand van Wehkamp. Van elk artikel is de originele en kortingsprijs en het totale voordeel te zien. En klanten hoeven niet onzeker te zijn of de korting correct is verrekend, want die informatie staat erbij.
Afbeelding 1: de winkelmand van Wehkamp
Gemakkelijk wisselen van kleur of maat kan niet in de winkelmand van Magento 2. Als consumenten iets van een product willen wijzigen, dan worden ze doorverwezen naar de bijbehorende productpagina. Uiteraard is dit niet klantvriendelijk en het vraagt om omzetverlies. Ook dit moet je dus optimaliseren.
Het aantal dat een klant van een product wil, kan hij wel wijzigen in de winkelmand, maar een veld waarin hij het aantal kan invullen is niet gebruiksvriendelijk. Het is immers geen kwestie van een snelle klik.
Klanten van Bol.com kunnen op een schaal van één tot en met tien het aantal kiezen. Er verschijnt pas een invoerveld zodra klanten op ‘meer’ klikken:
Afbeelding 2: het aantal van een product veranderen in de winkelmand van Bol.com
Consumenten kunnen in de webshop van Livera de kleur, de maat en het aantal wijzigen:
Afbeelding 3: de winkelmand van Livera waarin bezoekers het aantal, kleur en maat kunnen aanpassen
Tip: meer weten over gebruiksvriendelijkheid in je webshop?
- Lees deze blog met twaalf onderdelen die je op orde moet hebben voor een top gebruikerservaring
- Lees deze blog met zeven gedragspatronen die je moet weten voor het realiseren van een top ervaring in je webshop
- Bekijk deze webinaropname over usability-optimalisatie van de mobiele webshop zodat je de conversie verhoogt
Magento vereenvoudigde het checkoutproces door consumenten in slechts twee in plaats van zes stappen te laten afrekenen. Dat is al een hele verbetering. In principe geldt: hoe meer stappen, hoe hoger de kans op uitval in iedere stap. Helaas is de volgorde van de onderdelen per stap niet logisch voor de consument, omdat gelijk alle informatie wordt gevraagd zonder rekening te houden of de informatie al bij je bekend is.
Begin met het vragen naar het e-mailadres. Is de consument bekend, dan zou het ideale checkoutproces automatisch een inlogoptie moeten aanbieden zonder dat de pagina opnieuw wordt geladen. Gebruik vervolgens voor de bestelling de gegevens die al bekend zijn. Als de klant voor het eerst bij je winkelt, vraag dan om zijn voor- en achternaam en telefoonnummer.
Daarna laat je de klant een verzendmethode kiezen. Als je klant de bestelling wilt ophalen bij een afhaalpunt, dan zijn adresgegevens van de klant niet nodig. Dit scheelt weer vier velden die een klant anders onnodig had moeten invullen. En dus maakt je je webshop hierdoor, net als bij de andere twee punten, gebruiksvriendelijker. Je creëert een betere online winkelbeleving waardoor je niet onnodig omzet mist met Magento 2.
Meer weten over het verhogen van de conversie in uw webshop?
Bekijk in deze whitepaper negen tips voor een hogere conversie in de mobiele webshop
Of lees in deze blog hoe je structuur aanbrengt in je conversie-optimalisatieproces
Dit blog verscheen eerder op Twinkle.
Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.
Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.
Online marketing video Magento |
Een goed ingerichte Magento 2 webshop levert je veel voordelen op. Een standaar...
Jurjen Jongejan
19 November 2020
Platform Personalisatie whitepaper Magento |
Welke mogelijkheden biedt Magento Commerce zodat je zelf direct aan de slag kan ...
Jeanine Zomer
2 November 2020
Platform video Magento
Magento Commerce is een platform met eindeloos veel functionaliteiten en mogelij...
Jeanine Zomer
3 September 2020
Conversie-optimalisatie Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog |
Het grootste voordeel van veel usability-onderzoeken voor webshops doen: je ontd...
Danny Loeffen
18 January 2016
Conversie-optimalisatie Strategie blog |
Je webshop moet een goede gebruikerservaring (user experience ofwel UX) bieden a...
Danny Loeffen
18 January 2016
Conversie-optimalisatie Online marketing video
Als uw bezoekers de producten niet kunnen vinden in uw webshop, dan kopen ze nie...
Danny Loeffen
18 January 2016