Magento 2: drie belangrijke verbeterpunten

Blog

Danny Loeffen    18 January 2016   

Keek je ook uit naar Magento 2? Eind 2015 werd de nieuwe versie van de populaire e-commercesoftware voor elke (online) retailer beschikbaar.  Een belangrijk onderdeel is natuurlijk het bestelproces. Is deze nu optimaal voor de Europese markt? In deze blog mijn analyse.

Ik beoordeelde een essentieel onderdeel van de sales funnel: het bestelproces (checkout). Mijn conclusie: de checkout is in Magento 2 zeker een verbetering, maar perfect is het niet. Streef je naar maximaal e-commerce succes? Lees dan deze drie conversieoptimalisatiepunten voor de checkout.

Verbeterpunt 1: laat zien hoeveel voordeel de klant heeft

Consumenten houden van korting. Door afgeprijsde artikelen af te rekenen krijgen klanten een positiever gevoel over hun aankoop. Als (online) retailer wilt u die beleving benadrukken. Maar als een webshopbezoeker zijn winkelmand vult met sale-aankopen, toont de basis Magento 2 winkelmand niet wat hij bespaart. Hierdoor is het voor hem ook onduidelijk of de korting überhaupt wel is verwerkt in de (totaal)prijs, waardoor u zomaar een conversie kunt mislopen.

In afbeelding 1 zie je een screenshot van de winkelmand van Wehkamp. Van elk artikel is de originele en kortingsprijs en het totale voordeel te zien. En klanten hoeven niet onzeker te zijn of de korting correct is verrekend, want die informatie staat erbij.

Afbeelding-1---winkelmand-van-Wehkamp-in-2016

Afbeelding 1: de winkelmand van Wehkamp

 Tip: meer weten over psychologische theorieën die een rol spelen bij het winkelen in een webwinkel? Lees dan deze blog. 

 

Verbeterpunt 2: bied gebruiksvriendelijke keuzes aan in de winkelmand

Gemakkelijk wisselen van kleur of maat kan niet in de winkelmand van Magento 2. Als consumenten iets van een product willen wijzigen, dan worden ze doorverwezen naar de bijbehorende productpagina. Uiteraard is dit niet klantvriendelijk en het vraagt om omzetverlies. Ook dit moet je dus optimaliseren.

Het aantal dat een klant van een product wil, kan hij wel wijzigen in de winkelmand, maar een veld waarin hij het aantal kan invullen is niet gebruiksvriendelijk. Het is immers geen kwestie van een snelle klik.

Klanten van Bol.com kunnen op een schaal van één tot en met tien het aantal kiezen. Er verschijnt pas een invoerveld zodra klanten op ‘meer’ klikken:

Afbeelding-2---aantal-van-een-product-veranderen-in-de-winkelmand-van-Bol.com-in-2016

 

Afbeelding 2: het aantal van een product veranderen in de winkelmand van Bol.com

Consumenten kunnen in de webshop van Livera de kleur, de maat en het aantal wijzigen:

Afbeelding-3-consumenten-kunnen-direct-in-de-winkelmand-van-Livera-het-aantal-de-kleur-en-de-maat-wijzigen-in-2016

Afbeelding 3: de winkelmand van Livera waarin bezoekers het aantal, kleur en maat kunnen aanpassen

Tip: meer weten over gebruiksvriendelijkheid in je webshop?

 

Verbeterpunt 3: vraag alleen het nodige

Magento vereenvoudigde het checkoutproces door consumenten in slechts twee in plaats van zes stappen te laten afrekenen. Dat is al een hele verbetering. In principe geldt: hoe meer stappen, hoe hoger de kans op uitval in iedere stap. Helaas is de volgorde van de onderdelen per stap niet logisch voor de consument, omdat gelijk alle informatie wordt gevraagd zonder rekening te houden of de informatie al bij je bekend is.

Begin met het vragen naar het e-mailadres. Is de consument bekend, dan zou het ideale checkoutproces automatisch een inlogoptie moeten aanbieden zonder dat de pagina opnieuw wordt geladen. Gebruik vervolgens voor de bestelling de gegevens die al bekend zijn. Als de klant voor het eerst bij je winkelt, vraag dan om zijn voor- en achternaam en telefoonnummer.

Daarna laat je de klant een verzendmethode kiezen. Als je klant de bestelling wilt ophalen bij een afhaalpunt, dan zijn adresgegevens van de klant niet nodig. Dit scheelt weer vier velden die een klant anders onnodig had moeten invullen. En dus maakt je je webshop hierdoor, net als bij de andere twee punten, gebruiksvriendelijker. Je creëert een betere online winkelbeleving waardoor je niet onnodig omzet mist met Magento 2.

Meer weten over het verhogen van de conversie in uw webshop? 

Bekijk in deze whitepaper negen tips voor een hogere conversie in de mobiele webshop

Of lees in deze blog hoe je structuur aanbrengt in je conversie-optimalisatieproces

Dit blog verscheen eerder op Twinkle.

Geschreven door:

Danny Loeffen Webanalytics & Conversie-optimalisatie consultant

Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.

Danny Loeffen_vierkant
Geschreven door:

Danny Loeffen Webanalytics & Conversie-optimalisatie consultant

Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.

Danny Loeffen_vierkant

Ook interessant

  • [Whitepaper] E-commerce tips ten tijde van de coronacrisis

    [Whitepaper] E-commerce tips ten tijde van de coronacrisis

    Magento Online marketing Online marketingstrategie PIM-systeem whitepaper |

    De gevolgen van de maatregelen omtrent het coronavirus zijn voor alle merken, re...

    ISM eCompany   
    3 April 2020   

  • [Video] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    [Video] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    Magento video |

    Veel organisaties vragen zich af of een webshop daadwerkelijk nodig is in een B2...

    Merel Roest   
    2 April 2020   

  • [Presentatie] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    [Presentatie] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    Magento presentatie

    Wat zijn de belangrijkste functionaliteiten voor een B2B-webshop?

    Merel Roest   
    2 April 2020   

Meer van Danny Loeffen

  • Deze 7 gedragspatronen moet je weten voor het realiseren van een optimale webshopervaring

    Deze 7 gedragspatronen moet je weten voor het realiseren van een optimale webshopervaring

    Conversie-optimalisatie Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog |

    Het grootste voordeel van veel usability-onderzoeken voor webshops doen: je ontd...

    Danny Loeffen   
    18 January 2016   

  • Deze 12 onderdelen moet je op orde hebben voor een top gebruikerservaring in je webshop

    Deze 12 onderdelen moet je op orde hebben voor een top gebruikerservaring in je webshop

    Conversie-optimalisatie Strategie blog |

    Je webshop moet een goede gebruikerservaring (user experience ofwel UX) bieden a...

    Danny Loeffen   
    18 January 2016   

  • Verbeter uw conversie en UX dankzij usability onderzoek

    Verbeter uw conversie en UX dankzij usability onderzoek

    Conversie-optimalisatie Online marketing video

    Als uw bezoekers de producten niet kunnen vinden in uw webshop, dan kopen ze nie...

    Danny Loeffen   
    18 January 2016