Danny Loeffen 30 October 2017
Mobiele usability optimalisatie is een discipline waarbij veel expertkennis om de hoek komt kijken. Wat veel online retailers echter niet weten, is dat er een aantal basisuitgangspunten zijn waarmee ze al flink verschil kunnen maken. In deze tweedelige blog deel ik drie tips waarmee je de conversieratio van je mobiele webshop een boost geeft!
Niet iedereen houdt z'n telefoon op dezelfde manier vast. Uit een onderzoek onder 1.000+ respondenten blijkt dat 49 procent z'n smartphone met één hand vasthoudt, 39 procent deze ‘cradled’ ('met 1 hand bedient en met de andere hand ondersteunt') en slechts 15 procent z'n telefoon twee-handig vasthoudt!
Afbeelding 1: het met één hand vasthouden van smartphones is het populairst
Van de grootste groep ('de éénhandige gebruikers') gebruikt maar liefst 75 procent z'n duim voor alle interacties. Dit heeft uiteraard ook impact op de ideale inrichting van webpagina's; een duim kan niet overal even goed bij. In de onderstaande afbeelding is duidelijk te zien dat belangrijke knoppen hierdoor soms moeilijk te bereiken zijn:
Afbeelding 2: Coolblue heeft button recentelijk weer weggehaald, of ze zijn deze volop aan het A/B testen
Tijdens m'n eigen usability-onderzoeken valt het mij regelmatig op dat bezoekers het liefst met hun duim de interactie aangaan. Het resultaat? Bizarre bewegingen in een poging om tóch die ene functie te kunnen gebruiken. Een veelvoorkomend obstakel is bijvoorbeeld de menuknop die veel websites links bovenaan hun pagina hebben staan.
Gelukkig houden steeds meer apps en websites rekening met éénhandig gebruik, door veelgebruikte functies onderaan te zetten in een zogeheten "Bottom Bar" (zie afbeelding).
Afbeelding 3: de 'Bottom Bar'
De take-away van mijn eerste tip: denk goed na over hoe de gebruiker zijn smartphone fysiek gebruikt en hou daar zoveel mogelijk rekening mee in design- en layout-beslissingen.
Het begrip “responsive” is inmiddels behoorlijk ingeburgerd, maar bij de interpretatie hiervan gaat het helaas nog regelmatig mis. Zo staan er nog steeds “responsive websites" online die weliswaar functioneel zijn, maar verre van gebruiksvriendelijk! Dit zijn vaak ‘oude’ desktop-georiënteerde designs, waarbij onderdelen onder elkaar komen te staan zodra het scherm kleiner wordt. Deze aanpassing is echter te mager om je mobiele bezoekers een gebruiksvriendelijke ervaring te geven -met minder conversies als resultaat.
Afbeelding 4: slechte responsieve uitvoering
'Cognitive Load' is de mentale inspanning die nodig is om een taak te beginnen en/of af te ronden. Wil je ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen hun taak afronden, dan is het zaak om deze 'load' zo laag mogelijk te houden. Hoe je dit doet laat ik je middels deze vergelijking zien:
Afbeelding 5: een complex- vs. een simpel bestelproces
Het linker bestelproces roept direct het gevoel van: "Phoe, dat is veel!" op in het onderbewustzijn, terwijl de rechter eerder: “Oh, zo gedaan!” oproept. De Cognitive Load is bij het rechter bestelproces namelijk vele malen lager dan bij de linker, waardoor de kans op het afronden van de taak stukken hoger uitpakt. En een hogere afronding in je bestelproces betekent natuurlijk meer conversies!
Wil je graag aan de slag met mobile usability optimalisatie? Zorg er dan voor dat je design duimvriendelijk en dat je let op het design van je mobiele webshop. Zorg bovendien ervoor dat taken zo eenvoudig mogelijk lijken.
Lees ook:
Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.
Danny Loeffen was tot 2019 Webanalytics & Conversie-optimalisatie Consultant bij ISM eCompany. Met Steve Jobs als inspiratiebron en met data over online shopgedrag als voeding streefde hij ernaar om online winkelen leuker en beter te maken.
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...
Daisy van der Knaap
17 February 2022
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
25 January 2022
Conversie-optimalisatie blog
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
22 November 2021
Conversie-optimalisatie Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog |
Het grootste voordeel van veel usability-onderzoeken voor webshops doen: je ontd...
Danny Loeffen
30 October 2017
Conversie-optimalisatie Strategie blog |
Je webshop moet een goede gebruikerservaring (user experience ofwel UX) bieden a...
Danny Loeffen
30 October 2017
Conversie-optimalisatie Online marketing video
Als uw bezoekers de producten niet kunnen vinden in uw webshop, dan kopen ze nie...
Danny Loeffen
30 October 2017