Jurjen Jongejan 15 September 2015
Webshops die per jaar honderden miljoenen op hun bankrekening kunnen schrijven, zijn erg goed in één ding: conversie-optimalisatie met behulp van webanalytics, gebruikersonderzoek en A/B-testen. Bij zo’n aanpak bepaalt de bezoeker namelijk welke (elementen op de) pagina de meeste euro’s in het laatje brengen. Als conversiespecialist volgde ik daarom de afgelopen vijf jaar een e-commercereus op de voet: de betaalpagina van Bol.com. In dit artikel deel ik mijn bevindingen van een pagina die bijna iedere Nederlander heeft doen laten converteren.
Toen ik met mijn nulmeting begon op 26 juni 2011 was Bol.com al ruim twaalf jaar actief met hun e-commerceactiviteiten. De betaalpagina in 2011 moet dus al erg goed hebben geconverteerd, want er zat immers al twaalf jaar ervaring en optimalisatie in! Wat valt op aan de betaalpagina uit die tijd?
Afbeelding 1: screenshot van de betaalpagina van Bol.com op 26 juni 2011
Een opvallende wijziging in het interactiedesign is dat de keuze voor de betaalmethode van de pagina is verwijderd. Bezoekers selecteren de betaalmethode pas na deze pagina.
Afbeelding 2: screenshot van de betaalpagina van Bol.com op 8 december 2012
Daarnaast vallen de volgende zaken mij op ten opzichte van 2011:
De pagina lijkt qua lay-out veel meer op de pagina uit 2011. Kennelijk werkt de keuze voor de betaalmethode op de volgende pagina niet conversieverhogend voor Bol.com.
Afbeelding 3: screenshot van de betaalpagina van Bol.com op 29 mei 2013
In 2014 constateer ik een drastische verandering van de pagina. De lay-out is verder geoptimaliseerd, Bol.com maakt nog meer gebruik van microcopywriting en het design en lettertype is meer eigentijds geworden.
Afbeelding 4: screenshot van de betaalpagina van Bol.com op 11 april 2014
De veranderingen in detail ten opzichte van 2013:
In 2015 neem ik geen grote verandering waar in de lay-out. Uiteraard zijn er voortdurend A/B-testen met copy, fontgrootte en micro-copywriting.
Afbeelding 5: screenshot van de betaalpagina van Bol.com op 14 juli 2015
De veranderingen ten opzichte van 2014:
De betaalpagina van Bol.com is de afgelopen jaren doorlopend geoptimaliseerd, om zoveel mogelijk bezoekers te laten converteren. Door kleine en grote aanpassingen. Altijd gebaseerd op kwalitatief en kwantitatief onderzoek, waarbij de gebruiker centraal staat. Het is één van de succesfactoren van de grote e-commercereuzen als Zalando, Amazon en ook Bol.com.
Veel (grote) bedrijven die ik ken weten niet dat je met dit gedachtegoed het verschil kunt maken. Ze voeren wel aanpassingen door, maar op basis van onderbuikgevoel. Of op basis van meningen van personen uit de organisatie met het hoogste salaris. Ik ken ook bedrijven die deze aanpak wel willen uitvoeren, maar niet weten hoe ze dit moeten aanpakken. Voor beide type bedrijven ontwikkel ik samen met de expertgroepRevenue Optimization daarom een groei- en volwassenheidsmodel voor conversie-optimalisatie.
Welke wijzigingen bij Bol.com zijn jou opgevallen? En wat leer je hieruit voor je eigen e-commerce-activiteiten?
Het blog is origineel gepubliceerd op Frankwatching.
Jurjen Jongejan is bestseller auteur, senior consultant en veelgevraagd keynote spreker. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor. Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de online marketing & optimalisatie afdeling op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan zo'n 40 e-Commerce marketeers.
Jurjen Jongejan is bestseller auteur, senior consultant en veelgevraagd keynote spreker. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor. Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de online marketing & optimalisatie afdeling op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan zo'n 40 e-Commerce marketeers.
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...
Daisy van der Knaap
17 February 2022
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
25 January 2022
Conversie-optimalisatie blog
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
22 November 2021
Strategie Online marketing trendrapport |
Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...
Jurjen Jongejan
15 September 2015
Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet |
Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...
Jurjen Jongejan
15 September 2015
Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog
Een goede online marketingstrategie is gebaseerd op data en is essentieel voor h...
Jurjen Jongejan
15 September 2015