Zo elimineer je onzekerheid in het koopbeslissingsproces

Blog

Jurjen Jongejan    16 April 2015   

We weten dat off- en online één belevingswereld is in de ogen van de consument. Toch zijn er maar een handjevol retailers die dit echt begrijpen en meegaan met de tijd. Terwijl zij floreren door een optimale winkelbeleving te geven aan consumenten, zien steeds meer achterblijvers teruglopende verkoopcijfers. Wat is het verschil? De ingrediënten voor succes: de klant begrijpen en er blijvend op inspelen. Het slim toepassen van beschikbare technologie is vaak de basis. De onderstaande drie organisaties doen dit voortreffelijk.

Every.day.counts maakt kleding passen leuk

Veel consumenten vinden kleding passen niet fijn. Denk aan de paskamer uit moeten om een andere maat te pakken, of iets passen in verkeerd licht. Every.day.counts, een nieuw concept van Esprit, hing daarom tablets in de paskamer. Klanten die winkelen in de modezaak aan de Kalverstraat in Amsterdam kunnen via de app vragen om een andere maat of om bijpassende kleding en zelfs het licht in de paskamer aanpassen. Tevens kunnen ze van zichzelf in de nieuwe outfit foto's maken.

Tip: hoor in deze webinaropname hoe je zelf datagedreven de omnichannelklantreis optimaliseert

KLM wijst de weg

Afgelopen jaar ontving Schiphol bijna 55 miljoen passagiers. Maar hoe ervaren sommige reizigers ook zijn, een gedeelte verdwaalt nog steeds op het vliegveld. Of ze komen te laat door verkeerde inschatting van de afstand en tijd. Dit levert stress op. Sterker nog, alleen al de gedachte om potentieel te laat te komen of te verdwalen doet afbreuk aan de reiservaring. Dit past niet in de visie van reisgemak die KLM wil aanbieden aan haar klanten. Daarom ontwikkelde de luchtvaartmaatschappij een app. Passagiers voeren hun bestemming op Schiphol in en zien vervolgens de snelste looproute.

Tip: hoe staat het met jouw (online) marketingstrategie? Lees in deze blog de twaalf bouwstenen voor een online marketingstrategie

Dit is nog niet zo vernieuwend, maar wel dat passagiers ook realtime indicatie krijgen van de looptijd naar de bestemming. Te laat komen is dus geen gevaar meer. KLM kreeg dit voor elkaar door het plaatsen van beacons op het vliegveld. Een beacon maakt verbinding met de app wanneer een passagier voorbij dit kleine apparaatje loopt. Hierdoor calculeert de app telkens opnieuw de looptijd en weet de passagier precies hoe lang hij nog moet lopen.

Video: zo werkt navigeren op Schiphol

E-commerce in de fysieke winkel van Sneakerboy

Buiten de Nederlandse grens gaat het Australische merk Sneakerboy echt een stap verder. Het merk richt zich op hippe rijke jongeren. Daarom moet Sneakerboy ook zorgen voor een trendy en moderne winkelbeleving. Op unieke wijze combineert het merk e-commerce met een offline winkelbeleving. Er zijn geen kassa's en de winkel heeft ook geen voorraad van de schoenen, maar alleen showmodellen. Ze spelen dus in op de behoefte om eerst een product te zien voordat er wordt overgegaan tot aanschaf. Als klanten de perfecte schoenen zien, dan kunnen ze met de iPad van de winkel of hun eigen telefoon de producten scannen. Ze zien vervolgens in de app van Sneakerboy de prijs en beschikbare maten. Tevens kunnen consumenten op deze wijze direct de schoenen bestellen en afreken.

Dit model levert veel voordeel op voor Sneakerboy. Dure opslagruimtes zijn ineens meters die meedoen in de verkoop. Daarnaast verzamelt het merk veel specifieke klantdata. Door het scannen van producten weten ze bijvoorbeeld de populariteit van elk product. En dat betekent dat Sneakerboy de shopervaring steeds kan optimaliseren.

De gebruikte technologie in de bovenstaande voorbeelden is niet nieuw. De toepassingen ervan wel. Het gemeengoed is dat de drie organisaties goed weten wat knelpunten in de customer journey zijn. Bedenk daarom goed welke keuzes klanten (on)bewust maken en hoe je die kunt elimineren door het slim inzetten van bestaande middelen.

Geschreven door:

Jurjen Jongejan Online Marketing Director

Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor.Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.

Jurjen-J_DSF2368
Geschreven door:

Jurjen Jongejan Online Marketing Director

Jurjen Jongejan is onze Online Marketing Director en heeft meer dan 15 jaar ervaring in conversie-optimalisatie, online marketing en e-commerce. Hij is bestseller auteur, consultant, trainer en veelgevraagd keynote spreker. Zijn boek over datagedreven conversie-optimalisatie is een bestseller en ontving een nominatie voor ‘Managementboek van het jaar’. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor.Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de afdeling online marketing & optimalisatie op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan ruim 40 e-commercemarketeers in gespecialiseerde teams. In deze rol adviseert hij retailers en merken op het terrein van online strategie, online marketing, e-commerce en datagedreven optimalisatie.

Jurjen-J_DSF2368

Ook interessant

  • SEA benchmark over heel 2021

    SEA benchmark over heel 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    3 February 2022   

  • 19 e-commerce trends voor 2022

    19 e-commerce trends voor 2022

    Strategie Online marketing trendrapport |

    Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...

    Jurjen Jongejan   
    3 January 2022   

  • Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet

    Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...

    Jurjen Jongejan   
    9 November 2021   

Meer van Jurjen Jongejan

  • 19 e-commerce trends voor 2022

    19 e-commerce trends voor 2022

    Strategie Online marketing trendrapport |

    Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...

    Jurjen Jongejan   
    16 April 2015   

  • Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet |

    Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...

    Jurjen Jongejan   
    16 April 2015   

  • De 12 bouwstenen voor een goede online marketingstrategie

    De 12 bouwstenen voor een goede online marketingstrategie

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog

    Een goede online marketingstrategie is gebaseerd op data en is essentieel voor h...

    Jurjen Jongejan   
    16 April 2015