Jurjen Jongejan 3 April 2015
Er bestaat geen twijfel: iedere bezoeker die de interne zoekfunctie op jouw webshop gebruikt, heeft een koopintentie. Bezoekers die geen geld willen uitgeven, verlaten de webshop zodra ze genoeg gezien hebben. Potentiële klanten niet. Als zij geen antwoord vinden op hun vraag, dan gaan ze ernaar zoeken. De bekende uitspraak: ‘zoekers zijn boekers’ klopt dus als een bus. In dit artikel vind je een aantal technieken om meer omzet uit interne zoekers te halen.
Analyseer eerst de gebruiksfrequentie en de prestaties van je interne zoekmachine op het gebied van conversiepercentage, omzet en waarde per bezoek. Je kunt hier prima Google Analytics voor gebruiken. Maak een aangepast rapport met vijf kolommen zoals in afbeelding 1. Segmenteer je data met het segment ‘sessies zonder bounce’. Dit gebruik je om een eerlijke vergelijking te kunnen maken tussen zoekers en niet-zoekers. Bezoeken die zijn gebounced kunnen immers niet converteren, want de bezoekers bleven op één pagina.
In het voorbeeld van afbeelding 1 zie je dat de bezoekers die de interne zoekfunctie gebruiken een conversiepercentage hebben van 14,90 procent, tegenover 7,95 procent voor de bezoekers die de interne zoekfunctie niet gebruiken. Het is voor mij geen uitzondering dat de conversie van zoekers maar liefst twee keer zo hoog is als van niet-zoekers.
Afbeelding 1: verschil in KPIs tussen zoekers en niet-zoekers in een webshop
Wanneer je deze analyse doet kom je vaak tot de volgende ontdekkingen:
Een online fietsenretailer analyseerde de zoekwoorden die bezoekers van zijn webshop gebruiken in de interne zoekmachine. In afbeelding 2 zie je de top tien in een maand tijd. Voor deze webwinkel biedt zoekterm zes een kans op extra omzet. Bezoekers zijn kennelijk op zoek naar tandems, maar de webshop biedt deze (nog) niet aan.
Afbeelding 2: een overzicht van zoektermen die bezoekers invoeren in de interne zoekmachine
Deze webshop weet dat het segmenteren van de data leidt tot beter inzicht. Daarom segmenteert hij de data op basis van land. Uit de segmentatie in afbeelding 3 blijkt dat de behoefte aan tandems vooral bij Belgische bezoekers groot is. Mocht deze webshop besluiten om tandems aan het assortiment toe te voegen, dan moet hij zich richten op populaire types in België. Tandems inkopen voor de Nederlandse markt zou geen goede zet zijn.
Afbeelding 3: segmentatie op basis van het zoekwoord tandem
Een webshop in tassen en koffers ontdekte in Google Analytics dat er veel werd gezocht op het merk ‘eastpack’. Bezoekers typten dit woord verkeerd in. De correcte spelling van de merknaam is: ‘Eastpak’ (zie afbeelding 4).
Afbeelding 4 de zoekterm eastpack foutief ingevoerd in de interne zoekmachine
De webshop begreep dat ze omzet misten door die veel gemaakte typefout in de zoekfunctie. De zoekresultaten toonden namelijk slechts één product, terwijl het aanbod uit maar liefst 344 producten bestond.
Afbeelding 5: de foutieve schrijfwijze van de zoekterm eastpack geeft slechts één product als zoekresultaat weer
Analyseer ook altijd de kolom met zoekwoorden met een hoog uitstappercentage, zie afbeelding 7. Een hoog percentage betekent dat veel bezoekers je webshop verlaten na het intypen van de zoekterm in je interne zoekmachine.
Afbeelding 6: analyse van het gedrag van je bezoekers bij je interne zoekfunctie
Leer je klanten nog beter begrijpen. Bestudeer altijd op welke pagina’s bezoekers je zoekfunctie gebruiken en welke zoekwoorden zij invoeren. Blijkbaar missen potentiële klanten op deze pagina’s informatie. Verbeter deze pagina’s door de missende informatie wel te tonen.
Analyseer bijvoorbeeld afbeelding 8. Het valt op dat veel bezoekers de zoekfunctie gebruiken als ze artikelen uit hun winkelmandje willen afrekenen. Welke informatie ontbreekt? En wat voor gegevens ontbreken als ze gaan inloggen? Door regelmatig deze analyse te maken leer je steeds beter het gedrag van je bezoekers begrijpen. Hierdoor kun je de webshop optimaliseren, zodat je meer omzet scoort.
Afbeelding 7: analyseer vanaf welke pagina je bezoekers zoeken. Zo ontdek je de pagina's waarvoor je bezoekers je bezoekers kennelijk informatie ontbreken
Gebruik nog meer segmenten om zoekgedrag beter te begrijpen. Deze gebruik ik vaak:
Realiseer je dat zoekers boekers zijn! Wees dus zuinig op ze. Analyseer goed hun zoekgedrag en je achterhaalt veel verbeterpunten. Zo scoor je meer omzet.
Dit artikel verscheen eerder op Frankwatching.
Jurjen Jongejan is bestseller auteur, senior consultant en veelgevraagd keynote spreker. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor. Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de online marketing & optimalisatie afdeling op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan zo'n 40 e-commerce marketeers.
Jurjen Jongejan is bestseller auteur, senior consultant en veelgevraagd keynote spreker. Ook staat hij bekend als inspirator, o.a. Google en Coolblue benaderden hem hiervoor. Jurjen is ook ondernemer; bij ISM eCompany richtte hij de online marketing & optimalisatie afdeling op. Als Online Marketing Director geeft hij leiding aan zo'n 40 e-commerce marketeers.
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-consultants Lotte Mulder en Daisy van der Kna...
Daisy van der Knaap
17 February 2022
Conversie-optimalisatie blog |
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
25 January 2022
Conversie-optimalisatie blog
In een reeks artikelen lichten CRO-specialisten Daisy en Lotte de belangrijkste ...
Daisy van der Knaap
22 November 2021
Strategie Online marketing trendrapport |
Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...
Jurjen Jongejan
3 April 2015
Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet |
Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...
Jurjen Jongejan
3 April 2015
Strategie Online marketing Online marketingstrategie blog
Een goede online marketingstrategie is gebaseerd op data en is essentieel voor h...
Jurjen Jongejan
3 April 2015