Sanne Draaijer 17 May 2017
Een stijging van 9 procent in het aantal webshopbezoeken realiseren door display advertising? Het kan volgens een onderzoek door twee Amerikaanse hoogleraren. Zij bewezen dat display advertising invloed heeft op alle fases van het aankoopproces zolang de banners in elke fase relevant zijn. Het begint met de juiste KPI. Welke KPI’s gebruik je bij display advertising?
Display advertising is vergelijkbaar met adverteren in de krant. Maar in plaats van advertenties in de krant plaats je advertenties op een website. Je communiceert een boodschap met tekst, afbeelding, geluid of video. Vaak zetten marketeers dit in zo de een hogere naamsbekendheid bereiken, maar je kunt er veel meer mee.
Afbeelding 1: met display advertising adverteer je op websites van derden
Zo heeft display advertising invloed op het aantal zoekopdrachten naar een merk of product volgens een onderzoek van Harvard University. Hierdoor stijgt het aantal klikken naar je webshop en uiteindelijk het aantal conversies. En ComScore zag in hun onderzoek dat retargetting met display advertising de directe zoekopdrachten naar een merk in Google soms wel met 1000 procent liet stijgen. Hoe laat je display advertising direct en indirect bijdragen aan je doelstellingen?
Het opstellen van goede doelstellingen voor een campagne is belangrijk. Vraag jezelf af wie je wanneer wilt bereiken met welke boodschap. Iemand die een nieuwsartikel leest heeft niet direct de intentie om een wasmachine te kopen, maar iemand die drie keer in één week in een webshop wasmachines bekijkt wel. Hij is immers veel verder in het koopproces. Formuleer daarom de campagnedoelstelling vanuit de klant.
Tip: de klantreis nog niet in kaart? Bekijk in deze webinar hoe je de klantreis in zes stappen optimaliseert en gebruik dit template zodat je een overzicht hebt van de klantreis
Val niet in de valkuil om display advertising alleen te gebruiken voor het creëren van merkbekendheid. Maar stuur ook niet alleen op conversie. Adverteer in alle fases in het koopproces en hanteer in elke fase een andere KPI voor display advertising. Welke KPI's passen bij de verschillende fases? Laten we beginnen in de awareness fase (zie model van Google in afbeelding 2).
Tip: wil je direct aan de slag met het opzetten van een campagne via display advertising? Lees dan deze blog of bekijk de webinaropname voor uitgebreide uitleg.
Afbeelding 2: koopproces en bijbehorende marketingmiddelen
Zet hoog in op bereik voor het inspireren en aanspreken van (nieuwe of bekende) doelgroepen. Geen uitingen met specifieke producten en prijzen. Er is bij de toekomstige klant nog geen sprake van aankoopintentie.
Het merk moet breed zichtbaar zijn en een goede (eerste) indruk maken.
Secundaire KPi's voor display advertising in de awareness fase zijn de CTR (doorklikratio) en het aantal nieuwe bezoekers op de promotiepagina.
In deze fase wil je bezoekers (opnieuw) naar de webshop krijgen en hun aandacht vasthouden. Er is nog steeds geen directe koopintentie. Vaak hebben ze wel al een probleem of behoefte. Dat is waar je in deze fase op in wilt spelen.
Voor een schoenenmerk is dit bijvoorbeeld iedereen die overweegt nieuwe schoenen te kopen. Ook hier zijn display advertenties, video’s, blogs en social postings belangrijk, maar zorg voor een merk- of productgerichte insteek. Een voorbeeld hiervan is deze advertentie van Lucardi.
Afbeelding 3: advertentie van Lucardi met een productgerichte insteek
Een secundaire KPI voor display advertising in de consideration-fase is het aantal (ondersteunende) conversies.
Pas in deze fase komt de aankoop in beeld. De bezoeker zoekt naar een oplossing voor het probleem. Denk aan het moment waarop je schoenen kapot zijn en nodig vervangen moeten worden, of wanneer je passende schoenen bij je nieuwe outfit gaat zoeken.
Richt je advertenties en video’s specifiek op bezoekers die vaak de productpagina bezoeken, of die direct zoeken in Google. Kortom, aan bezoekers die duidelijk een koopintentie hebben. Bijvoorbeeld een kortingscode of benadruk de USP’s. Zo zie je hieronder een dynamische advertentie van Wehkamp met de Adidas-sneakers die ik vanaf mijn IP-adres onlangs heb bekeken.
Afbeelding 4: voorbeeld van een advertentie gericht op recent bekeken producten
Je bent altijd top of mind als je slimme display advertising in elke koopfase van de klant inzet. En met de juiste doelstelling weet je precies wanneer je succesvol bent en hoe je campagnes kunt optimaliseren. Zorg dus dat je je doelgroep door en door kent zodat je in elke fase de juiste boodschap communiceert! Bekijk anders mijn webinaropname waarin ik vijf tips geef over succesvolle online brandingcampagnes.
Sanne was als Online Display Advertising Consultant bij ISM eCompany verantwoordelijk voor het vergroten van de online branding van haar klanten. Daarnaast adviseerde ze haar klanten hoe zij het maximale uit hun display-en videocampagnes kon halen. Sanne werkte onder andere voor: Zinzi, 123steigerhout, Casa, Lucardi, Duifhuizen, Horloge.nl.
Sanne was als Online Display Advertising Consultant bij ISM eCompany verantwoordelijk voor het vergroten van de online branding van haar klanten. Daarnaast adviseerde ze haar klanten hoe zij het maximale uit hun display-en videocampagnes kon halen. Sanne werkte onder andere voor: Zinzi, 123steigerhout, Casa, Lucardi, Duifhuizen, Horloge.nl.
Online marketing Display advertising checklist |
Wil je meer vertoningen, klikken en conversies uit je display advertenties? Of h...
Inge Wessels
21 January 2021
SEA Display advertising blog Online Advertising |
Effectief adverteren betekent het bereiken van de juiste doelgroep, op het juist...
Ralph van Woensel
24 November 2020
Social media advertising Personalisatie Display advertising blog
Dat social media advertising en display advertising belangrijke kanalen zijn om ...
Marissa van der Vliet
13 March 2020