E-mailmarketingtips

5 tips voor optimaal gebruik van je e-maildatabase voor personalisatie

Blog

Monique Zwanenburg    27 August 2014   

Een uitgebreide database is de start voor gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Zonder aanvullende gegevens kun je niet op persoonskenmerken filteren. Hoe meer informatie je over je klanten bezit, des te gerichter kun je op hun wensen en behoeften inspelen en daardoor effectiever met hen communiceren. Hoe gebruik je die verrijkte database optimaal?

1. Spreek je doelgroep persoonlijk aan

De optimaal gepersonaliseerde e-mail is afgestemd op het profiel van een klant en voldoet aan de afzonderlijke wensen en interesses van iedere geadresseerde. De mate van personaliseren is echter afhankelijk van de aard van de mailing, zoals een nieuwsbrief, aankondiging of aanbieding. Maar ook van je beschikbare tijd en middelen. Begin met één of twee gepersonaliseerde elementen en overweeg vervolgens of aanvullende variabelen wenselijk en haalbaar zijn.

Een persoonlijke campagne vindt plaats op basis van beschikbare profielgegevens. Een eenvoudige manier van personalisatie is om de geadresseerde met naam aan te spreken. Hierbij kun je al kiezen uit achternaam + voornaam, voornaam of heer/mevrouw + achternaam. Een ander voorbeeld is een verjaardagsmailing zoals je ziet in de onderstaande mail van Bol.com. De geboortedatum van de klant bepaalt wanneer de relatie een verjaardagsbericht krijgt.

Video verjaardagsmail Bol (1)

Video 1: verjaardagscampagnemail van Bol.com

Buiten een verjaardagsmailing is er een eindeloze lijst van persoonlijke contactmomenten te verzinnen. Denk bijvoorbeeld aan campagnes aan klanten die zes maanden geleden voor het laatst besteld hebben of juist een adreswijziging hebben doorgegeven in zijn account.

Tip: lees in deze blog tips voor manieren voor het verrijken van je database

De verjaardag van je klant is een gebeurtenis waarvoor je automatische campagnes kunt opzetten. Ik laat je echter nog een aantal andere mogelijkheden voor automatische, relevante en persoonlijke e-mailcampagnes zien die zorgen voor meer webwinkelomzet.

2. Stuur een welkomstbericht

Stuur een welkomstbericht aan de nieuwe consument. Hierin kan er direct ingespeeld worden op de achtergelaten persoonlijke informatie of persoonlijke keuzes die de consument heeft genomen. Heb je nog nauwelijks informatie van de ontvanger? Dan is de welkomstmail het uitgelezen moment om daar alsnog naar te vragen, zoals je ziet in afbeelding 1.

Welkommail-Dierenverblijf

Afbeelding 1: welkomstmail van Dierenverlijf

3. Speel in op een mogelijke herbestelling

Maak het je klanten eenvoudig om opnieuw bij jou dezelfde bestelling te plaatsen via een herbestellingsmail. Alleen het toevoegen van een persoonlijke aanhef is hiervoor niet voldoende. Zo zie je in het onderstaande voorbeeld dat Ranzijn inspeelt op het eerder bestelde product. Met één druk op de bestelknop kan de nieuwsbrieflezer een herbestelling plaatsen voor het eerder bestelde product. Ranzijn weet dat de klant mogelijk een herbestelling zal plaatsen op basis een eerder geplaatste bestelling. Ranzijn vraagt bijvoorbeeld aan klanten die eerder konijnenvoer hebben besteld, of het weer tijd is voor nieuw voer (zie afbeelding 2). 

Herbestellingsmail-Ranzijn-webp

Afbeelding 2: de activeringsmail van Ranzijn

4. Activeer inactieve klanten

Hebben je klanten al een tijdje niets meer bij je gekocht? Dan zijn ze je wellicht vergeten. Oeps! Of wellicht is er een andere reden voor. Hoe dan ook, stuur hen een activeringsmail.

Let op dat je van tevoren een periode vaststelt. Iedere consument die deze periode overschrijdt ontvang een persoonlijke e-mail met daarin een trigger om opnieuw een bestelling te plaatsen (in onderstaande geval een korting). Op basis van een eerdere bestelling en het verlopen van een vastgestelde periode kunnen “slapende” klanten geactiveerd worden. Skycanner doet dit in afbeelding 3 zeer goed. 

activeringsmail-skyscanner

Afbeelding 3: de activeringsmail van Skycanner

5. Oeps, een verlaten winkelwagentje

Benader je klant als ze na het plaatsen van een product in de winkelwagen uiteindelijk niet overgaan tot het daadwerkelijk plaatsen van de bestelling. Wellicht werden ze onderbroken door iets, dus je wil het deze koopgerichte consumenten zo eenvoudig mogelijk maken om de bestelling alsnog af te ronden met bijvoorbeeld een e-mail zoals Zalando dat doet in afbeelding 4. Bonuspunt van de e-mail van Zalando is dat ze in de e-mail zelfs afbeeldingen tonen van de betreffende producten.

Winkelwagen-mail-Zalando

Afbeelding 4: de e-mailcampagne van Zalando voor de verlaten winkelmand

Naast het persoonlijk benaderen van de klant in de e-mail, is het ook van belang om zaken buiten de e-mail zo persoonlijk mogelijk te maken.

Hou dus ook het ‘Van’ of ‘From’ veld van de e-mail persoonlijk. Gebruik liever geen algemeen e-mailadres, zoals info@organisatie.nl, maar een persoonlijk e-mailadres. E-mailmarketingcampagnes met generieke e-mailadressen als afzender worden regelmatig geblokkeerd door spamfilters.

Blijf optimaliseren

Bovenstaand zie je allemaal best practices voor het gebruik van data voor e-mailmarketing. Stop niet na het toepassen van dit soort best practices. E-mailmarketing is een doorlopend proces. Sterker nog, het is een cyclus die je continu doorloopt. 

Tip: lees in deze blog hoe je continu datagedreven je e-mailmarketingresultaten optimaliseert

Tip: krijg in deze webinar uitgebreid informatie over het continu datagedreven optimaliseren van  je e-mailmarketingresultaten

Geschreven door:

Jurjen Jongejan Online Marketing Director

Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Riverdale en Fietsenwinkel.nl.

Monique-Z_DSF2022
Geschreven door:

Jurjen Jongejan Online Marketing Director

Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Riverdale en Fietsenwinkel.nl.

Monique-Z_DSF2022

Ook interessant

  • [Video] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    [Video] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    E-mailmarketing video |

    Een belangrijk element in klantbeleving is e-mailmarketing. Hoe je e-mailmarketi...

    Michelle Brinkhuis   
    15 October 2020   

  • [Presentatie] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    [Presentatie] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    E-mailmarketing presentatie |

    Waar bestaat een goede klantbeleving uit?

    Michelle Brinkhuis   
    15 October 2020   

  • Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    E-mailmarketing whitepaper checklist

    Content verzamelen, afbeeldingen afstemmen met de designer, nieuwsbrieven verstu...

    Monique Zwanenburg   
    8 September 2020   

Meer van Monique Zwanenb...

  • Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    E-mailmarketing whitepaper checklist |

    Content verzamelen, afbeeldingen afstemmen met de designer, nieuwsbrieven verstu...

    Monique Zwanenburg   
    27 August 2014   

  • [Presentatie] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    [Presentatie] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    Online marketing E-mailmarketing presentatie |

    Waarom is het belangrijk om automatische campagnes in te zetten naast de regulie...

    Monique Zwanenburg   
    27 August 2014   

  • [Video] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    [Video] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    Online marketing E-mailmarketing video

    Stuur je wekelijks nieuwsbrieven, maar vrijwel geen automatische campagnes? Opme...

    Monique Zwanenburg   
    27 August 2014