Michelle Brinkhuis 6 March 2020
Met één simpele aanpassing ruim zeven procent meer opens met een e-mailcampagne. Het is de droom van iedere e-mailmarketeer. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een overtuigende onderwerpregel toevoegen aan je e-mail. In deze blog geef ik je 8 tips voor het opzetten van overtuigende onderwerpregels voor je e-mailcampagnes.
Zodra stap één tot en met drie in de e-mailfunnel (afbeelding 1) is doorlopen, is het tijd om aan de slag te gaan met het verhogen van de openingsratio’s van je e-mailcampagnes. Het verhogen van de openingsratio’s zorgt op zijn tijd weer voor meer kliks en een hogere conversie.
Een voorbeeld: XD Design verkoopt over de hele wereld anti-diefstal tassen. Door middel van een A/B-test onderzocht ik of het personaliseren van het land in de onderwerpregel effect had op de openingsratio, zoals je ziet in afbeelding 2. Wat bleek? De openingsratio steeg met 7,7 procent en het klikpercentage steeg maar liefst 32,3 procent op jaarbasis. Dit resulteert in een hoger conversiepercentage. Een mooi resultaat dus, wat enkel door het aanpassen van de onderwerpregel is bereikt.
Afbeelding 1: de e-mailfunnel
Afbeelding 2: voorbeeld van een gepersonaliseerde onderwerpregel bij XD Design
Ben je overtuigd van het belang van goede onderwerpregels? Dan geef ik je graag acht tips waarmee jij de onderwerpregels van je e-mailcampagnes kan boosten.
Wanneer consumenten een e-mail binnen krijgen, kijken zij vaak als eerste naar de afzender. Dit gebeurt vaak onbewust. Vermeld dus altijd de naam van je webshop, zodat ontvangers weten dat het van een betrouwbare afzender is. Wil je extra vertrouwen wekken? Zet dan ook een naam in de afzender, zoals in afbeelding 3.
Afbeelding 3: Boxers.nl geeft ontvangers het gevoel dat zij een persoonlijke e-mail ontvangt door de naam te gebruiken van één van hun medewerkers
Dat het persoonlijk maken van je e-mail de gouden regel is die leidt tot meer opens, kliks en loyaliteit, blijkt steeds weer uit A/B-testen die wij opzetten voor klanten en uit de nationale e-mailbenchmark van de DDMA. Deze branchevereniging maakt elk jaar een e-mailbenchmark met resultaten uit miljoenen e-mails die in Nederland worden verzonden. En wat blijkt? Het personaliseren van je onderwerpregel leidt tot wel 10 procent meer kliks, zoals je ziet in afbeelding 4. Het persoonlijk maken van e-mails kan door het toevoegen van de naam van de ontvanger, maar denk ook aan het toevoegen van een locatie, kledingmaat van de ontvanger en een lokale winkel, waar de ontvanger iets voor een speciale prijs kan kopen.
Afbeelding 4: overzicht van de technieken die volgens de e-mailbenchmark van de DDMA de grootste impact hebben op je e-mailresultaten. In de eerste 3 kolommen zie je de resultaten op desktop. In de tweede kolom zie je de resultaten op mobiel.
Een consument bepaalt in een paar secondeof hij of zij je e-mail gaat lezen. Je moet de ontvanger dus ook direct overtuigen. Voorkom dus lange en ingewikkelde onderwerpregels die ontvangers niet meteen begrijpen. Houd het kort en simpel. Worden je e-mailcampagnes met name op desktop gelezen? Maak dan gebruik van maximaal 50 karakters. Bekijkt het overgrote deel van de ontvangers je e-mailcampagne via mobiel? Maak de onderwerpregel dan niet meer dan 35 tekens.
Kom je toch uit op een langere onderwerpregel? Bekijk dan hoe je deze korter kunt maken. Wees kritisch. Verwijder bijvoeglijke naamwoorden en andere onderdelen die minder belangrijk zijn.
Afbeelding 5: Van den Assem gebruikt geen onnodige woorden, waardoor de onderwerpregel kort en krachtig is
Laat je nieuwsbriefontvangers niet gissen waar je e-mail over gaat. Wees duidelijk en overtuig je ontvangers waarom het relevant is voor hen. Probeer niet te verkopen, maar te verleiden. Je nieuwsbriefontvangers moeten je e-mail willen lezen vanwege de inhoud. In afbeelding 6 vind je een voorbeeld van een duidelijke onderwerpregel die verleidt.
Afbeelding 6: Fashcom maakt gebruik van een duidelijke en verleidende onderwerpregel
Voer de druk op en voeg urgentie toe aan je onderwerpregel, zoals in afbeelding 7. Hiermee geef je je ontvangers een reden om de nieuwsbrief direct te openen. Denk aan een deadline van een bepaalde actie, zoals: tot zondag 40% korting.
Afbeelding 7: voorbeeld van Drogist.nl die urgentie toevoegt in de onderwerpregel van de e-mailcampagne
Voeg een call-to-action toe aan de onderwerpregel. Denk aan: bestel nu, bekijk nu, of bezoek onze winkel. Houd de call-to-action kort. Ontvangers moeten het immers snel kunnen begrijpen en de call-to-action moet leiden tot actie, zoals in afbeelding 8.
Afbeelding 8: Dierenverblijf gebruikt het werkwoord ‘missen’, hiermee triggeren ze consumenten die bang zijn om koopjes mis te lopen.
Exclusiviteit is een verleidingstechniek die je ook uitstekend kunt toepassen op onderwerpregels. Door te vermelden dat iets specifiek voor de ontvanger is (afbeelding 9) voelt de nieuwsbriefontvanger zich speciaal en zal de ontvanger de e-mail eerder openen.
Geen doelgroep of organisatie is hetzelfde. Wat werkt voor Coolblue hoeft niet te werken voor Bol.com. Zet dus altijd een A/B-test op en ontdek wat wel en niet werkt voor jouw organisatie.
Je weet nu hoe je goede onderwerpregels opstelt, waarmee je de openingsratio’s van je e-mailcampagnes boost. Het meten van de resultaten is echter minstens zo belangrijk. Je wilt tenslotte weten of een aanpassing het beoogde resultaat oplevert. Download onderstaand invulsheet voor het meten van je e-mailmarketing KPI’s.
Met 9 jaar ervaring is Michelle een doorgewinterde e-mailmarketingconsultant. Haar passie is het bedenken van data gedreven creatieve e-mailmarketingcampagnes. Zo helpt zij klanten het maximale uit hun e-mailmarketingstrategie te halen.
Met 9 jaar ervaring is Michelle een doorgewinterde e-mailmarketingconsultant. Haar passie is het bedenken van data gedreven creatieve e-mailmarketingcampagnes. Zo helpt zij klanten het maximale uit hun e-mailmarketingstrategie te halen.
E-mailmarketing video B2B |
Als retailer, merk of groothandel wil je continu je omzet laten groeien. Gebruik...
Niels Kolijn van dotdigital
22 April 2021
Conversie-optimalisatie Social media advertising E-mailmarketing SEO video Online Advertising |
A/B-testen binnen conversie-optimalisatie is voor veel retailers, merken en groo...
Elske Hesen
4 February 2021
Online marketing E-mailmarketing blog
“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.” Daarmee kom je niet ver bij het uitzoeken v...
Michelle Brinkhuis
3 February 2021
Online marketing E-mailmarketing blog |
“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.” Daarmee kom je niet ver bij het uitzoeken v...
Michelle Brinkhuis
6 March 2020
Online marketing E-mailmarketing whitepaper |
Het internet neemt geografische grenzen weg. Uitbreiden naar het buitenland is d...
Michelle Brinkhuis
6 March 2020
E-mailmarketing video
Een belangrijk element in klantbeleving is e-mailmarketing. Hoe je e-mailmarketi...
Michelle Brinkhuis
6 March 2020