Michelle Brinkhuis 11 April 2019
Innovaties volgen elkaar in rap tempo op en marketeers willen er meestal direct mee aan de slag. Maar het kanaal dat al bestaat sinds vrijwel het begin van het internet, levert nog steeds één van de beste resultaten. Ik heb het natuurlijk over e-mailmarketing. Onlangs organiseerden we daarom een masterclass waarin je leerde hoe je e-mailmarketing slim aanpakt. Dit is wat je heb gemist.
Denk je dat e-mailmarketing bestaat uit het versturen van enkel een wekelijkse nieuwsbrief? Dan heb je het mis. E-mailmarketing is een proces waarin je door het steeds opnieuw doen van analyses de resultaten optimaliseert. Zo behaal je structureel meer omzet uit e-mailmarketing. Ik begon daarom de masterclass met het uitleggen van de e-mailmarketingcyclus (zie afbeelding 1).
Afbeelding 1: de e-mailmarketingcyclus waardoor je continu je prestaties uit e-mailmarketing optimaliseert
In afbeelding 1 zie je in het centrum nieuwsbrieven en automatische campagnes staan. Automatische campagnes zijn e-mailcampagnes die je automatisch verstuurt naar individuele contacten op basis van een gebeurtenis. Denk aan een verjaardag of e-mail naar aanleiding van het verlaten van de webshop terwijl de winkelmand nog vol producten zat (achtergelaten winkelmandcampagne). Deze campagnes neem je zo nauwkeurig mogelijk op in de klantreis en leveren in de praktijk een hoger conversiepercentage op dan de nieuwsbrief.
Om het centrum heen zie je vier stappen staan. In de eerste stap zet je KPI’s voor je campagnes. Oftewel, hoe bepaal je het succes van e-mailcampagnes. Daarna bekijk je wat de pijnpunten zijn door je resultaten te vergelijken met andere webshops door de e-mailmarketingbenchmark van DDMA zoals in afbeelding 2. Of als je al goed meet, bekijk wat je resultaten een vergelijkbare periode was.
Tip: meten is weten. Controleer of bij elke mail en elke campagnetemplates de UTM-code goed staat en test of de data doorkomt in Google Analytics.
Tip: uit veel van onze A/B-testen blijkt dat het af en toe toevoegen van een emoji aan je onderwerpsregel zorgt voor betere openpercentages.
Doordat je pijnpunten in de klantreis analyseert, ontdek je veel optimalisatiepunten. Welke test je als eerste? In de derde stap gaat het daarom prioriteren. Je prioriteert aan de hand van de e-mailfunnel (zie slide 49 in de presentatie hieronder).
Afbeelding 2: overzicht van alle KPI’s die duidelijk maakt waarop je moet prioriteren
In de laatste stap van de e-mailcyclus voer je verbeteringen door en doe je A/B-testen waarover Monique meer vertelde.
Meestal denken e-commercemanagers en online marketeers bij A/B-testen direct aan conversie-optimalisatie. Dat dit ook voor e-mailmarketing een essentieel onderdeel is, wordt vaak vergeten. Als retailers, merkfabrikanten of groothandels zich wel bezighouden met A/B-testen in e-mailmarketing, dan passen ze het meestal verkeerd toe. Ze gaan bijvoorbeeld af op het resultaat van een A/B-test waarin slechts een enkele mailing is opgenomen. Er wordt dan onvoldoende stil gestaan bij de kans dat externe invloeden de resultaten beïnvloeden.
A/B-testen in e-mailmarketing is onmisbaar voor diegenen die steeds betere resultaten willen bereiken met e-mailmarketing. E-mailmarketeer Monique vertelde bijvoorbeeld dat je door goede A/B-testen weet welk onderwerpregel zorgt voor een hoog openingspercentage voor een bepaalde campagne. En aangezien weinigen A/B-testen nog goed toepassen, kun je snel concurrentievoordeel ermee behalen.
Monique gaf daarom een paar tips:
Naast de drie tips, gaf Monique ook een stappenplan voor het doen van A/B-testen die je in de onderstaande presentatie terugziet.
Tip: heb je de masterclass gemist maar wil je meer weten over A/B-testen? Monique gaf ook een webinar over A/B-testen in e-mailmarketing. Bekijk de opname.
Tip: lees ook de blog van Monique met een stappenplan voor A/B-testen in e-mailmarketing
Wie slim e-mail en social media integreert, zorgt voor extra kansen voor beide kanalen vertelde Alain, onze social advertising en displayconsultant. Zo liet Alain een case zien waarbij de koopintentie na een e-mailcampagne met 22 procent groeide als de ontvangers eerder de bijbehorende Facebook-advertentie hadden gezien. Tevens liet hij zien hoe je door de combinatie van de kanalen meer leads genereert.
De twee kanalen versterken elkaar als je zorgt voor een passende beleving. In de praktijk werk je op social media met custom audiences omdat jij dan zelf bepaalt wie je Facebook Ad krijgt te zien. Die custom audiences verkrijg je door het matchen van e-mailadressen van je e-maildatabase met Facebook zoals je ziet in afbeelding 3. Let natuurlijk wel op dat de e-mailadressen AVG-proof zijn.
Afbeelding 3: e-mailmarketingdata combineren met Facebookdata
Verder is het essentieel dat je vervolgens zorgt voor eenzelfde beleving op beide kanalen. Die beleving kun je op verschillende manieren realiseren. Alain gaf hiervoor een aantal tips:
Tip: wil je weten hoe je een succesvolle Facebookcampagne opzet? Bekijk dan deze webinarcampagne
Er is veel meer mogelijk dan alleen data uit social media en e-mailmarketing combineren. Daarom gaf ik nog een laatste sessie over het realiseren van een gepersonaliseerde klantreis.
De eerste stap voor het bezorgen van een gepersonaliseerde klantreis is het realiseren van een centraal klantbeeld. Zonder centraal klantbeeld verspil je namelijk geld en zorg je niet voor de beste beleving van de klant. Een klant die bijvoorbeeld via een Google Ads-advertentie een product bekijkt maar nog twijfelt over aankoop, wil je verder inspireren. Maar waarschijnlijk stuur je vervolgens niet een e-mailcampagne die ingaat op deze koopintentie. Laat staan dat je displaycampagnes deze klantreis ondersteunen (zie afbeelding 4). Dit komt omdat je data in silo’s zijn opgeslagen.
Door het slim combineren van deze data in een datamanagementplaform (DMP), verkrijg je een 360 graden klantbeeld van het online gedrag van je (potentiële) klanten. Dit geeft je meer inzicht, zoals waar iemand zich in de klantreis bevindt, voor welke overtuigingstechniek ze gevoelig zijn of op welk tijdstip je ze het beste kunt mailen. Door het centraal klantbeeld kun je vervolgens personalisatie op elk online kanaal toepassen. Ik gaf hiervoor een aantal tips:
Michelle is E-mailmarketeer bij ISM eCompany. In haar rol helpt zij retailers en merken met het uitdenken van de ideale e-mail marketing strategie. Met ruim 9 jaar ervaring is zij in staat om klanten met alle aspecten van e-mail marketing te begeleiden en te helpen om dit kanaal zo optimaal mogelijk in te zetten.
Michelle is E-mailmarketeer bij ISM eCompany. In haar rol helpt zij retailers en merken met het uitdenken van de ideale e-mail marketing strategie. Met ruim 9 jaar ervaring is zij in staat om klanten met alle aspecten van e-mail marketing te begeleiden en te helpen om dit kanaal zo optimaal mogelijk in te zetten.
E-mailmarketing video B2B |
Als retailer, merk of groothandel wil je continu je omzet laten groeien. Gebruik...
Niels Kolijn van dotdigital
22 April 2021
Conversie-optimalisatie Social media advertising E-mailmarketing SEO video Online Advertising |
A/B-testen binnen conversie-optimalisatie is voor veel retailers, merken en groo...
Elske Hesen
4 February 2021
Online marketing E-mailmarketing blog
“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.” Daarmee kom je niet ver bij het uitzoeken v...
Michelle Brinkhuis
3 February 2021
Online marketing E-mailmarketing blog |
“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.” Daarmee kom je niet ver bij het uitzoeken v...
Michelle Brinkhuis
11 April 2019
Online marketing E-mailmarketing whitepaper |
Het internet neemt geografische grenzen weg. Uitbreiden naar het buitenland is d...
Michelle Brinkhuis
11 April 2019
E-mailmarketing video
Een belangrijk element in klantbeleving is e-mailmarketing. Hoe je e-mailmarketi...
Michelle Brinkhuis
11 April 2019