Monique Zwanenburg 6 August 2020
Als e-mailmarketing consultant merk ik dat automatische e-mailcampagnes de blinde vlek zijn van organisaties. Ook grote e-mailbenchmarks besteden hier weinig tot geen aandacht aan. Zonde, want met relatief weinig inspanning kun je met automatische campagnes de omzet uit e-mailmarketing verdubbelen. Om inzicht te geven in de potentie en de aanpak van automatische campagnes, maakte ik er een benchmark over met eigen klantdata. Mijn belangrijkste bevindingen deel ik met je in deze blog.
Automatische campagnes verschillen in elk opzicht van nieuwsbrieven. Niet alleen qua inhoud (massacommunicatie versus 1-op-1 communicatie), maar ook qua resultaten. Nieuwsbrieven hebben wel veel volume (veel ontvangers), maar relatief lage KPI’s, zoals het open- en conversiepercentages Anderzijds hebben automatische campagnes logischerwijs relatief weinig ontvangers, maar hoge KPI’s (afbeelding 1). Voorbeelden van automatische campagnes zijn de welkomstcampagne of de achtergelaten winkelwagen campagne.
Afbeelding 1: het verschil tussen nieuwsbrieven en automatische campagnes
Waar een gemiddeld openpercentage van 30 procent erg goed is voor nieuwsbrieven, zou dit slechts middelmatig zijn voor een automatische campagne. Het is dan ook belangrijk om de data van nieuwsbrieven en automatische campagnes gescheiden van elkaar te vergelijken. Doe je dit niet, dan wordt de data nietszeggend.
Uit onze benchmark is inderdaad gebleken dat de statistieken van automatische campagnes erg hoog zijn (tabel 1). Echt gek is het niet. De campagnes zijn relevant voor de ontvangers, waardoor hun betrokkenheid hoger is.
Naast de hoge statistieken, presteren deze campagnes ook goed in omzet. Bij mijn klanten met een volwassen e-mailmarketingniveau zie ik dat automatische campagnes evenveel omzet kunnen genereren als de nieuwsbrieven. Dat is natuurlijk gunstig, omdat de automatische campagnes veel minder inspanning kosten dan een nieuwsbrief. Een automatische campagne stel je eenmalig in en kun je daarna voor een lange tijd laten doorlopen. De campagnes optimaliseren kan uiteraard altijd en ik raad het je ook zeker aan. Het is echter geen must als je niet wilt of kunt doorontwikkelen.
Afbeelding 2: omzet uit e-mailmarketig uitgesplitst per type campagne, gebaseerd op onze klantdata
Er zijn enorm veel automatische campagnes die je kunt inzetten. En aangezien iedere organisatie beperkte tijd en capaciteit heeft, is het belangrijk om te bepalen met welke campagnes je wil starten.
Mijn ervaring leert dat marketeers en e-commercemanagers vaak starten met de achtergelaten winkelwagen campagne. Gemiddeld opent 59 procent van de ontvangers deze mail en het conversiepercentage van deze campagne is ruim drie keer zo hoog als die van de webshop. Dit is zelfs de campagne met het hoogste conversiepercentage van alle automatische campagnes! Toch adviseer ik je, hoe onlogisch het ook klinkt, om niet met deze campagne te starten. De data uit onze benchmark laat namelijk zien dat deze campagne erg weinig ontvangers heeft. Ik licht dit toe.
Ik bracht in kaart hoe vaak een campagne over het algemeen wordt verstuurd. Daarvoor heb ik het volgende begrip geïntroduceerd: de campagne index. Dit is een getal dat meestal varieert van één tot zeven procent. Het geeft het aantal verstuurde e-mails weer in verhouding tot het aantal ontvangers met opt-in. Hoe hoger het indexcijfer, des te meer ontvangers de campagne heeft. Dit is een belangrijke (zo niet de belangrijkste) variabele voor de omzetpotentie van een campagne.
Een voorbeeld: een verjaardagscampagne van een organisatie heeft een campagne index van twee procent. Een webshop heeft 100.000 actieve ontvangers (met opt-in) die de nieuwsbrief ontvangen. In dat geval stuurt de webshop de verjaardagscampagne naar gemiddeld 2000 ontvangers per maand.
Afbeelding 3: berekening van de campagne index
Uit de resultaten van de benchmark blijkt dat de campagne index van de achtergelaten winkelwagen campagne het laagst is van alle automatische campagnes, namelijk 0,2 procent. Deze campagne heeft dus erg weinig ontvangers.
De best practice van de benchmark is om, vanwege de hoge campagne indices, te starten met de volgende campagnes: de welkomstmail, verjaardagsmail en profielverrijkingsmail. Vergeet ook zeker niet om zogenoemde reminder mails in te stellen. Hiermee stuur je een opvolgmail als iemand bijvoorbeeld zijn cadeautje voor zijn verjaardag nog niet heeft verzilverd.
In de data van onze benchmark zag ik iets opvallends, namelijk een groot verschil tussen twee soorten organisaties: merken en groothandels. Ben je een merk, dan is het extra belangrijk om in te zetten op de klantrelatie. Daarmee bedoel ik campagnes die de loyaliteit stimuleren, zoals een attentie voor de verjaardag van een ontvanger. Zo toonde onze benchmark aan dat het sturen van een verjaardagsmail aan iemand die bijna jarig is, een gemiddeld openpercentage heeft van 45,8 procent. Kijken we naar groothandels en merken specifiek, dan is dit openpercentage voor groothandels 31,9 procent en voor merken maar liefst 63,1 procent!
Andere voorbeelden van automatische campagnes die bijdragen aan een goede klantrelatie zijn:
Heb je eenmaal automatische campagnes opgezet, dan raad ik je aan om de data continu te monitoren. Zo weet je te allen tijde hoe je campagnes presteren en kun je direct in actie komen als campagnes niet het verwachte resultaat opleveren.
Ben je benieuwd waar kansen liggen voor jouw organisatie? Ga dan na hoe de KPI’s van jouw campagnes (zoals de campagne indices, openpercentages, klikpercentages en uitschrijfpercentages) presteren ten opzichte van die van onze e-mailmarketingbenchmark.
Deze blog werd eerder gepubliceerd op Frankwatching.
Met haar ervaring binnen e-mailmarketing helpt Monique klanten als Tommy Teleshopping en State of Art met het ontwikkelen en inzetten van e-mailmarketing strategieën.
Met haar ervaring binnen e-mailmarketing helpt Monique klanten als Tommy Teleshopping en State of Art met het ontwikkelen en inzetten van e-mailmarketing strategieën.
E-mailmarketing video B2B |
Als retailer, merk of groothandel wil je continu je omzet laten groeien. Gebruik...
Niels Kolijn van dotdigital
22 April 2021
Conversie-optimalisatie Social media advertising E-mailmarketing SEO video Online Advertising |
A/B-testen binnen conversie-optimalisatie is voor veel retailers, merken en groo...
Elske Hesen
4 February 2021
Online marketing E-mailmarketing blog
“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.” Daarmee kom je niet ver bij het uitzoeken v...
Michelle Brinkhuis
3 February 2021
E-mailmarketing whitepaper |
E-mailmarketing staat bekend als het online kanaal met het hoogste rendement. El...
Monique Zwanenburg
6 August 2020
E-mailmarketing whitepaper checklist |
Content verzamelen, afbeeldingen afstemmen met de designer, nieuwsbrieven verstu...
Monique Zwanenburg
6 August 2020
Online marketing E-mailmarketing video
Stuur je wekelijks nieuwsbrieven, maar vrijwel geen automatische campagnes? Opme...
Monique Zwanenburg
6 August 2020