E-mailmarketing ten tijde van de coronacrisis: relevantie was nog nooit zo belangrijk

Blog

Monique Zwanenburg    7 April 2020   

We leven in een gekke tijd. Vanwege het coronavirus sluiten winkels en is de vraag naar producten en diensten bij veel organisaties enorm gedaald. Om jouw organisatie draaiende te houden is het nu dan ook belangrijker dan ooit om e-mailmarketing goed in te zetten. Maar hoe zet je dit goed in? Hoe zorg je ervoor dat je e-mails relevant zijn?

Waarom e-mailmarketing juist nu zo belangrijk is

Door e-mailmarketing ten tijde van het coronavirus goed in te zetten, sla je twee vliegen in één klap. Enerzijds help je jouw doelgroep en anderzijds boost je de omzet van je organisatie. Dat zit zo:

  1. De ontvangers hebben zelf toestemming gegeven om door jou op de hoogte gehouden te worden via e-mail. Je doelgroep heeft namelijk een bepaalde behoefte waar jouw organisatie in kunt voorzien. Mijn advies: doe dat dan ook! Zo ben je toch in direct contact met je doelgroep, in een tijd waarin ze jouw organisatie minder snel vanuit zichzelf zullen benaderen. Ben je bijvoorbeeld een online drogisterij? Geef de ontvanger dan advies om zijn of haar gezondheid op peil te houden. Ben je een online retailer in kleding? Dan wil je de ontvangers op de hoogte brengen van de nieuwste trends, collecties en acties.

  2. Het helpt je om meer bezoekers naar je webshop toe te trekken. Deze bezoekers zijn waardevol, omdat ze al met je bedrijf bekend zijn. Wellicht krijg je nu minder bezoekers in je webshop binnen via andere online marketing kanalen. Zo kun je hiervoor compenseren en zelfs kwalitatief beter verkeer binnenhalen.

Tip: heb je nog geen servicebericht gestuurd naar je klanten? Doe dit dan eerst. In deze blog lees je hoe je een goed servicebericht opzet

Wat bedoelen we met e-mailmarketing goed inzetten?

Nu denk je waarschijnlijk: leuk e-mailmarketing goed inzetten, maar wat is goed? En terecht. Goed is namelijk een breed begrip. Je kunt e-mailmarketing al goed inzetten door een duidelijke doelstelling te formuleren en daarnaartoe te werken. Waar ik nu echter op doel, is e-mailmarketing inzetten door relevante nieuwsbrieven te maken. Relevantie is natuurlijk altijd belangrijk geweest, maar dit is nu belangrijker dan ooit tevoren. Hoe relevanter je bent, des te meer je jouw doelgroep aan je bindt en des te meer bezoekers je naar je webshop stuurt. En dat is iets wat jouw organisatie juist nu goed kan gebruiken.

Het draait om relevant zijn. Maar hoe?

Relevant ben je als je de juiste boodschap op het juiste moment overbrengt op je doelgroep. Doe allereerst een gezondheidscheck binnen de bestaande (automatische) e-mailcampagnes. Breng bijvoorbeeld in de verjaardagscampagnes de jarige ontvanger niet op het idee om een taart te bakken voor de visite. Die visite kan immers niet langskomen op grond van de richtlijnen van het RIVM. Toon verder in e-mails alleen producten die nog voorradig zijn en vermeld wat de huidige levertijd is. Het klinkt vanzelfsprekend, maar in geautomatiseerde processen gaat dit nog vaak mis.

Vervolgens werk je aan nieuwe relevante content voor nieuwsbrieven. Dit vergt wat creativiteit en tijd. Ga er even voor zitten en stel jezelf onderstaande vragen. Zo ontdek je stapsgewijs hoe je relevanter kunt zijn in nieuwsbrieven:

  1. In welke behoefte voorzie je jouw doelgroep(en)? Denk niet in producten.

  2. Welke vragen of zorgen heeft jouw doelgroep? Hoe beïnvloedt de coronacrisis de doelgroep?

  3. Welke kennis, diensten of producten sluiten hierbij aan? Bedenk hoe jouw bedrijf of merk aansluit op de huidige behoeften van de consument.

Maak van de nieuwe content een thema en wijd daar verschillende nieuwsbrieven aan. Zorg dat je ook daadwerkelijk een call-to-action toevoegt in de nieuwsbrief, zodat ontvangers de producten of diensten direct kunnen bekijken/aanvragen/bestellen.

Hieronder zie je een aantal voorbeelden van organisaties die relevant zijn met hun nieuwsbrieven:

1. Onze klant Dierenverblijf.com speelt in op de vraag of dieren het coronavirus kunnen krijgen.

voorbeeld nieuwsbrief Dierenverblijf.com

Afbeelding 1: voorbeeld van een nieuwsbrief van Dierenverblijf.com ten tijde van de coronacrisis

2. Sanitairwinkel speelt in op de huidige situatie en licht alleen producten uit in de nieuwsbrief die nu het meest relevant zijn.

Voorbeeld nieuwsbrief Sanitairwinkel

Afbeelding 2: voorbeeld van een nieuwsbrief van Sanitairwinkel ten tijde van de coronacrisis

3. Bristol weet dat het merendeel van haar doelgroep thuis zit en toch fit wil blijven. Bristol speelt hierop in door sportartikelen te tonen.

Voorbeeld nieuwsbrief Bristol

Afbeelding 3: voorbeeld van een nieuwsbrief van Bristol ten tijde van de coronacrisis

4. Veel bruidsparen in spe moeten hun bruiloft verplaatsen. Trouwkaarten.nl speelt hier goed op in, door korting te geven op change-the-date’. 

Voorbeeld nieuwsbrief Trouwkaarten.nl

Afbeelding 4: voorbeeld van een nieuwsbrief van Trouwkaarten.nl ten tijde van de coronacrisis

5. Tot slot nog een goed voorbeeld van een lokale ondernemer. De sportscholen zijn momenteel gesloten, maar deze sportschool in Noord-Brabant zit niet stil en heeft een mooie oplossing bedacht om leden fit en tevreden te houden. De sportschool leent fitnessapparaten uit om thuis te gebruiken. Dit kun je bekendmaken via je nieuwsbrieven en hierin aan leden vragen wie een fitnessapparaat wilt lenen.

Voorbeeld lokale sportschool

Afbeelding 5: voorbeeld van een lokale sportschool in Gelderland die inspeelt op de coronacrisis (Bron: Omroep Gelderland)

Wil je meer voorbeelden bekijken? Neem dan een kijkje op ons Pinterest bord, waar we de beste e-mails verzamelen!

Je weet nu hoe je relevante e-mails kunt versturen aan je doelgroep ten tijde van de coronacrisis. Wil je meer tips over hoe je om kunt gaan met de coronacrisis? Download dan onderstaande whitepaper met daarin meer dan 30 e-commercetips en voorbeelden op het gebied van online marketing en techniek.

E-commerce tips ten tijde van de coronacrisis
Geschreven door:

Monique Zwanenburg E-mailmarketing Consultant

Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Riverdale en Fietsenwinkel.nl.

Monique-Zwanenburg_ISM-eCompany
Geschreven door:

Monique Zwanenburg E-mailmarketing Consultant

Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Riverdale en Fietsenwinkel.nl.

Monique-Zwanenburg_ISM-eCompany

Ook interessant

  • [Video] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    [Video] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    E-mailmarketing video |

    Een belangrijk element in klantbeleving is e-mailmarketing. Hoe je e-mailmarketi...

    Michelle Brinkhuis   
    15 October 2020   

  • [Presentatie] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    [Presentatie] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    E-mailmarketing presentatie |

    Waar bestaat een goede klantbeleving uit?

    Michelle Brinkhuis   
    15 October 2020   

  • Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    E-mailmarketing whitepaper checklist

    Content verzamelen, afbeeldingen afstemmen met de designer, nieuwsbrieven verstu...

    Monique Zwanenburg   
    8 September 2020   

Meer van Monique Zwanenb...

  • Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    E-mailmarketing whitepaper checklist |

    Content verzamelen, afbeeldingen afstemmen met de designer, nieuwsbrieven verstu...

    Monique Zwanenburg   
    7 April 2020   

  • [Presentatie] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    [Presentatie] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    Online marketing E-mailmarketing presentatie |

    Waarom is het belangrijk om automatische campagnes in te zetten naast de regulie...

    Monique Zwanenburg   
    7 April 2020   

  • [Video] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    [Video] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    Online marketing E-mailmarketing video

    Stuur je wekelijks nieuwsbrieven, maar vrijwel geen automatische campagnes? Opme...

    Monique Zwanenburg   
    7 April 2020