4 tips om je klanten met e-mailmarketing op de juiste manier te informeren ten tijde van het coronavirus

Blog

Monique Zwanenburg    18 March 2020   

Het coronavirus heeft steeds meer impact op ons dagelijks werk en leven. Het virus brak in eerste instantie uit in Azië, maar ondertussen grijpt het virus ook in de rest van de wereld om ons heen, met alle gevolgen van dien. Retailers staan voor een grote uitdaging en hebben veel vragen: hoe houd ik de organisatie draaiende en hoe zullen de resultaten uitvallen?. In deze blog geef ik je 4 tips om e-mailmarketing effectief in te zetten in deze periode.

Voorzie je klanten van informatie

Helaas kan niemand in de toekomst kijken, maar we willen je graag helpen daar waar mogelijk. Het belangrijkste in deze fase is om je klanten te voorzien van informatie via een servicebericht. In een later stadium kun je jouw mailings commerciëler insteken.

Ik raad je aan om klanten een servicebericht te sturen via e-mailmarketing, zodat het bericht direct de juiste personen bereikt. Dat wil zeggen, in tegenstelling tot commerciële mailings (zoals de nieuwsbrief) kun je ook klanten de e-mail sturen die zich nooit hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, oftewel geen opt-in hebben gegeven. Ik adviseer je wel om alleen klanten te mailen die in de afgelopen 12 maanden een aankoop hebben gedaan. Op die manier beperk je het aantal foutmeldingen (bounces van bijvoorbeeld inactieve e-mailadressen) en spamklachten van klanten die niet meer weten dat ze ooit iets bij jouw organisatie gekocht hebben.

Aan de hand van voorbeelden van grote en kleinere organisaties, geef ik je 4 tips hoe je klanten via een servicebericht op de juiste manier kunt informeren in deze bijzondere tijd.

1. Straal vertrouwen uit en doe een beroep op je propositie.

Hieronder vind je enkele voorbeelden van organisaties die dit goed doen:

  • KLM: Nu de wereld te maken heeft met een ongekende uitbraak van COVID-19 (coronavirus), realiseren we ons meer dan ooit hoe belangrijk het is dat wij uw vertrouwde reispartner zijn.’ Bekijk hier het voorbeeld.
  • Etos: We zijn natuurlijk geen arts, maar zijn als gecertificeerd drogist voor veel mensen wel het eerste aanspreekpunt waar het gaat om hygiëne en gezondheid.’ Bekijk hier het voorbeeld.
  • Hema: Bij HEMA willen we het dagelijks leven makkelijker, beter en leuker maken. Dat krijgt in deze onzekere tijden een wat minder vrolijke lading dan dat je van HEMA gewend bent.’ Bekijk hier het voorbeeld.

2. Erken twijfels en neem deze weg waar mogelijk.

Hieronder vind je enkele voorbeelden van organisaties die dit goed doen:

  • KLM: In deze onzekere tijden begrijp ik volledig dat u misschien aarzelt om …’. Bekijk hier het voorbeeld.
  • Pontmeyer: We kunnen ons voorstellen dat u daardoor met vragen zit.’ Bekijk hier het voorbeeld.
  • Stox: Volgens het RIVM kan het virus niet worden overgedragen via post of pakketten.’ Bekijk hier het voorbeeld.
  • Van den Assem: Bij Van den Assem staat de gezondheid en veiligheid van onze medewerkers, klanten en partners voorop.’ Bekijk hier het voorbeeld.

3. Benoem hoe je te werk gaat ten tijde van het coronavirus.

Hieronder vind je enkele voorbeelden van organisaties die dit goed doen:

  • KLM: Graag wil ik u persoonlijk uitleggen welke stappen wij nemen om aan boord en daarbuiten aan de hoogste normen voor veiligheid en hygiëne te voldoen.’ Bekijk hier het voorbeeld.
  • Van den Assem: Om jou en anderen gezond te houden ten tijde van het coronavirus (COVID-19), treffen we een aantal extra maatregelen. Bekijk hier het voorbeeld.
  • Praxis: Naast de richtlijnen van de overheid heeft Praxis de volgende aanvullende voorzorgsmaatregelen genomen:. Bekijk hier het voorbeeld.
  • Drukwerkdeal: Onze pick-up points in Deventer en in Antwerpen zijn als gevolg van de maatregelen gesloten. Ligt er een bestelling voor je klaar op een van deze locaties? Mail dan met onze klantenservice. Bekijk hier het voorbeeld.
  • Proforto: Deze maatregelen hebben geen invloed op leveringen en bereikbaarheid: Proforto levert zoals je dat gewend bent. Op de Proforto website is een speciale pagina ingericht waar mogelijke invloed op bereikbaarheid of levertijden gemeld worden. De pagina is te bekijken via het webadres proforto.nl/covid19. Indien de situatie verandert passen we de informatie op deze pagina aan.’ Bekijk hier het voorbeeld.

4. Kom je klanten tegemoet, hiermee help je niet alleen je klant, maar zorg je er ook voor dat je de resultaten beter waarborgt.

Hieronder vind je voorbeelden van enkele organisaties die dit goed doen.

  • KLM: Ik begrijp ook dat u bezorgd bent over de situatie op uw bestemming. Daarom kunt u nu tijdelijk zonder wijzigingskosten uw ticket wijzigen.’ Bekijk hier het voorbeeld.
  • Hema: Kun of wil je momenteel liever niet naar een winkel toe? Hema.nl is natuurlijk altijd open. Daar kun je 24/7 op ons rekenen. En omdat we echt willen voorkomen dat je onnodig van huis gaat bieden we je tijdelijk aan om al je boodschappen vanaf een besteding van 15 euro gratis bij je thuis af te leveren.Bekijk hier het voorbeeld.
  • Humanoid: Wij bieden gratis verzending in Europa gedurende de hele maand.’ Bekijk hier het voorbeeld.

Je weet nu hoe je een effectief servicebericht kunt uitsturen aan je klanten. Succes!

New call-to-action

Geschreven door:

Monique Zwanenburg E-mailmarketing Consultant

Monique is e-mailmarketing consultant bij ISM eCompany. Haar dagelijkse werkzaamheden zijn afwisselend, maar data-analyse is altijd de gemene deler. Zo kan ze volop kansen spotten en benutten voor optimaal e-mailsucces bij retailers en merken. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing van e-mails te ontdekke

Monique-Zwanenburg_ISM-eCompany
Geschreven door:

Monique Zwanenburg E-mailmarketing Consultant

Monique is e-mailmarketing consultant bij ISM eCompany. Haar dagelijkse werkzaamheden zijn afwisselend, maar data-analyse is altijd de gemene deler. Zo kan ze volop kansen spotten en benutten voor optimaal e-mailsucces bij retailers en merken. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing van e-mails te ontdekke

Monique-Zwanenburg_ISM-eCompany

Ook interessant

  • [Video] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    [Video] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    E-mailmarketing video |

    Een belangrijk element in klantbeleving is e-mailmarketing. Hoe je e-mailmarketi...

    Michelle Brinkhuis   
    15 October 2020   

  • [Presentatie] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    [Presentatie] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    E-mailmarketing presentatie |

    Waar bestaat een goede klantbeleving uit?

    Michelle Brinkhuis   
    15 October 2020   

  • Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    E-mailmarketing whitepaper checklist

    Content verzamelen, afbeeldingen afstemmen met de designer, nieuwsbrieven verstu...

    Monique Zwanenburg   
    8 September 2020   

Meer van Monique Zwanenb...

  • Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    E-mailmarketing whitepaper checklist |

    Content verzamelen, afbeeldingen afstemmen met de designer, nieuwsbrieven verstu...

    Monique Zwanenburg   
    18 March 2020   

  • [Presentatie] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    [Presentatie] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    Online marketing E-mailmarketing presentatie |

    Waarom is het belangrijk om automatische campagnes in te zetten naast de regulie...

    Monique Zwanenburg   
    18 March 2020   

  • [Video] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    [Video] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    Online marketing E-mailmarketing video

    Stuur je wekelijks nieuwsbrieven, maar vrijwel geen automatische campagnes? Opme...

    Monique Zwanenburg   
    18 March 2020