Patrick van Wattum 28 July 2016
De moed zakt je in de schoenen als je leest “de beste e-mailmarketingtool”. Dat kan elk bedrijf roepen. Bovendien is er geen beste of slechtste tool. Wel kan de één meer dan de ander. Daarom kun je beter jezelf afvragen of het pakket past bij je eisen en verwachtingen. In dit blogbericht geef ik tips voor het kiezen van de perfecte e-mailmarketingsoftware.
Wil je geautomatiseerd een-op-een gaan e-mailen, maar ga je pas over drie jaar ermee aan de slag? Dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je drie jaar lang de hoofdprijs voor een licentie en e-mailvolume betaalt als je de functionaliteiten toch voorlopig niet gebruikt. Begin dan met een simpeler of goedkoper e-mailmarketingsoftwarepakket. Kortom, wat is je planning met e-mailmarketing? Wanneer zijn bepaalde functies essentieel? Het is een belangrijke factor voor de keuze van een e-mailmarketingpakket.
Er zijn echter uitzonderingen. Zo zijn er tools waarbij je modules aan en/of uit kunt zetten. Net zoals bij de FBTO met hun verzekeringen.
Goedkope e-mailmarketingtools of prijsvechters in de markt zijn niet automatisch uitgeklede e-mailmarketingsoftwarepakketten. In tegendeel zelfs. Een aantal e-mailtools kunnen prima een-op-een e-mailcampagnes voor customer journeys verzorgen. Dus ook alle gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Je moet alleen goed stilstaan bij de strategie en aanpak.
Nee, zeker niet. Je wil een zo gunstig mogelijke ROI. Daarbij hoort ook tijdsbesparing. Hoe gemakkelijk kun je met de tool een e-mailmarketingcampagne maken en versturen? Zoek de balans tussen efficiëntie en ROI. In de meest ideale situatie heb je een handige en gebruiksvriendelijke tool voor een zo aantrekkelijk mogelijke prijs.
Op welke functionaliteiten en specificaties moet je letten?
De Nederlandse tools zijn de laatste tijd veel aan het ontwikkelen om bij te blijven in de markt. Toch zijn buitenlandse e-mailmarketingsoftware (VK en de VS) nog steeds de winnaars als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid. Dit merk je aan het prijskaartje van de e-mailtools. Het nadeel van de buitenlandse e-mailtools zijn de taalbarrière, verschillende tijdszones, wetgevingen en functionaliteiten die de Nederlandse markt wel wenst en de buitenlandse niet (en vice versa). Er is dus geen goed of fout, maar je moet er wel bij stilstaan voordat je een beslissing maakt.
Zet je verwachtingen en wensen op een rij. Zorg voor een planning en toekomstvisie omtrent e-mailmarketing. Ga daarna pas op zoek naar een e-mailmarketingpakket. Selecteer e-mailmarketingsoftware op basis van prioriteiten van functionaliteiten die je belangrijk vindt. Zo kun je een goede vergelijking maken.
Kom je er niet uit, ben je benieuwd of je het maximale uit je huidige e-mailmarketingtool gebruikt of beter kun overstappen? Of ben je op zoek naar de juiste e-mailmarketing tool binnen jouw organisatie? Vraag het me gerust!
Patrick van Wattum was tot 2017 Senior E-mailmarketing Consultant bij ISM eCompany. De afgelopen jaren heeft hij zijn sporen ruimschoots verdiend in het zoeken en bereiken van de klant. Zowel in de retail als in de reisbranche via het online marketing-kanaal. Hij werkte aan campagnes voor Noosa-Amsterdam, Duifhuizen en Fietsenwinkel.nl. In 2014 was hij genomineerd voor e-mailmarketing man van het jaar door het DDMA.
Patrick van Wattum was tot 2017 Senior E-mailmarketing Consultant bij ISM eCompany. De afgelopen jaren heeft hij zijn sporen ruimschoots verdiend in het zoeken en bereiken van de klant. Zowel in de retail als in de reisbranche via het online marketing-kanaal. Hij werkte aan campagnes voor Noosa-Amsterdam, Duifhuizen en Fietsenwinkel.nl. In 2014 was hij genomineerd voor e-mailmarketing man van het jaar door het DDMA.
E-mailmarketing whitepaper |
E-mailmarketing staat bekend als het online kanaal met het hoogste rendement. El...
Monique Zwanenburg
9 December 2020
E-mailmarketing presentatie |
Waar bestaat een goede klantbeleving uit?
Michelle Brinkhuis
2 November 2020
Online marketing E-mailmarketing presentatie
Waarom is het belangrijk om automatische campagnes in te zetten naast de regulie...
Monique Zwanenburg
29 October 2020
E-mailmarketing Extern evenement presentatie |
Van het sturen van een wekelijkse nieuwsbrief naar een gehele database, naar gep...
Patrick van Wattum
28 July 2016
Online marketing E-mailmarketing presentatie |
Eén van de meest besproken ontwikkelingen is marketing automation: automatisch h...
Patrick van Wattum
28 July 2016
Online marketing E-mailmarketing blog
De moed zakt je in de schoenen als je leest “de beste e-mailmarketingtool”. Dat ...
Patrick van Wattum
28 July 2016