Michelle Brinkhuis 3 February 2021
“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.” Daarmee kom je niet ver bij het uitzoeken van een geschikt emailsoftwarepakket ook wel esp ( email service provider) genoemd. Elke softwarepartij heeft een mooi verhaal met een flitsende demo maar welk e-mailsoftwarepakket past bij de wensen en eisen van jouw organisatie? In deze blog geef ik tips voor het kiezen van de juiste e-mailmarketingsoftware.
De valkuil van veel organisaties die op zoek gaan naar e-mailmarketingsoftware is om eerst te gaan kijken naar de functionaliteiten en technische snufjes van een softwarepakket. Belangrijk is om eerst een stap terug te gaan, waarom wil je e-mailmarketing inzetten? Is er een duidelijk doel bijvoorbeeld omzet genereren of automatiseren, en is dit realistisch? Als je doel bijvoorbeeld is om omzet te genereren, dan is de vervolg vraag hoeveel omzet je verwacht om te kunnen zetten met e-mailmarketing. Zo weet je ook hoeveel je kan uitgeven aan een esp om een goede ROI te behouden.
Tip: lees deze whitepaper om te ontdekken hoeveel omzet je uit e-mailmarketing kan halen
Kijk bij het vaststellen van een doel niet alleen naar dit jaar maar ook naar de komende 3 tot 5 jaar. Het goed instellen en gebruiken van een esp kost tijd en geld. Het is zonde als je deze investering na 3 jaar al kwijt bent omdat het huidige pakket niet meer voldoet en je moet overstappen naar een nieuw pakket.
Als je weet wat je doel is en wat de potentie van e-mailmarketing voor jouw organisatie is, is de volgende vraag hoe je de volledige potentie uit e-mailmarketing kan halen? Wat is er nodig om het doel te bereiken? Wil je de sales funnel automatiseren dan heb je content nodig om leads te genereren. Wil je meer omzet genereren dan is een belangrijk onderdeel het opzetten van automatische campagnes en A/B-testen.
Tip: lees in deze blog hoe je je omzet uit e-mailmarketing kan verdubbelen
E-mailmarketing automation klinkt mooi maar niks gaat van zelf. De mailings en flows moeten gemaakt en verstuurd worden en geanalyseerd en geoptimaliseerd worden om het maximale resultaat te behalen. Om ambitieuze doelstellingen te halen heb je ook de juiste mensen nodig om emailmarketing op te kunnen zetten. Denk hieraan aan mensen die content kunnen schrijven, visuals kunnen maken, technische kennis hebben van de webshop en/of CRM en mailings kunnen opstellen, verzenden en analyseren.
Afhankelijk van je doelstelling en hoe vaak je mailt heb je één of meerdere personen nodig om dit goed op te zetten. Personeel dat kennis heeft van al deze aspecten is schaars. Veel van onze klanten kiezen voor een hybride vorm. ISM implementeert de esp software, helpt bij het instellen van de flows en adviseert in het opstellen van een ambitieus doel en de strategie om dit te behalen. De eigen werknemers stellen dan de mailings op en versturen deze.
Je weet nu het langetermijndoel, de benodigdheden en de kennis en kunde van de eigen werknemers. Hiermee kan je een wensenlijstje maken voor de keuze van een esp. In hoofdlijnen is het belangrijk om te kijken naar de volgende aspecten:
Dit zijn de zes belangrijkste functionaliteiten voor een esp:
Wil je vaker tips ontvangen over het succesvol inzetten van e-mailmarketing? Meld je dan aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief, waarin we je op de hoogte brengen van het laatste nieuws en tips op het gebied van e-commerce en evenementen die we organiseren.
Michelle is E-mailmarketing Consultant bij ISM eCompany. In haar rol helpt zij retailers en merken met het uitdenken van de ideale e-mailmarketingstrategie. Met ruim 10 jaar ervaring is zij in staat om klanten met alle aspecten van e-mailmarketing te begeleiden en te helpen om dit kanaal zo optimaal mogelijk in te zetten.
Michelle is E-mailmarketing Consultant bij ISM eCompany. In haar rol helpt zij retailers en merken met het uitdenken van de ideale e-mailmarketingstrategie. Met ruim 10 jaar ervaring is zij in staat om klanten met alle aspecten van e-mailmarketing te begeleiden en te helpen om dit kanaal zo optimaal mogelijk in te zetten.
E-mailmarketing video B2B |
Als retailer, merk of groothandel wil je continu je omzet laten groeien. Gebruik...
Niels Kolijn van dotdigital
22 April 2021
Conversie-optimalisatie Social media advertising E-mailmarketing SEO video Online Advertising |
A/B-testen binnen conversie-optimalisatie is voor veel retailers, merken en groo...
Elske Hesen
4 February 2021
Online marketing E-mailmarketing blog
“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.” Daarmee kom je niet ver bij het uitzoeken v...
Michelle Brinkhuis
3 February 2021
Online marketing E-mailmarketing blog |
“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.” Daarmee kom je niet ver bij het uitzoeken v...
Michelle Brinkhuis
3 February 2021
Online marketing E-mailmarketing whitepaper |
Het internet neemt geografische grenzen weg. Uitbreiden naar het buitenland is d...
Michelle Brinkhuis
3 February 2021
E-mailmarketing video
Een belangrijk element in klantbeleving is e-mailmarketing. Hoe je e-mailmarketi...
Michelle Brinkhuis
3 February 2021