Verhoog je webwinkelomzet met deze e-mailmarketingtips (2)

Blog

Frank Damshuiser    26 August 2014   

email-503594_1280.jpg

Na de eerste tip, volgt nu tip 2 voor e-mailmarketing voor webwinkels. Met het toepassen van deze tips worden e-mail campagnes gerichter, relevanter en persoonlijker. Deze maand ga ik in op doelgroepsegmentatie.

 

Tip 2: Maak onderscheid in doelgroepen


Het gebeurt helaas te vaak: een webwinkel verstuurt e-mailnieuwsbrieven waarop een deel van zijn klanten niet zit te wachten. De informatie of producten zijn niet bruikbaar voor deze groep klanten en de e-mail veroorzaakt dan ook eerder irritatie dan het gewenste koopgedrag, eventueel met een uitschrijving als gevolg. Zo ontving ik (man, zonder kinderen) de afgelopen maanden de onderstaande twee nieuwsbrieven terwijl ik voor beide campagnes niet binnen de doelgroep van de aangeboden producten val.


Frank Tips Emailmarketing 1


Frank Tips Emailmarketing 2



Voor bijna elk product geldt dat het uiteenlopende klantentypen aantrekt. Het is belangrijk om deze klanttypen te onderscheiden in marketingcampagnes. Wat voor de één een prikkelende e-mail is, vindt de ander het klikken niet waard. Om zoveel mogelijk relaties aan te spreken, is het verstandig verschillende versies van campagnes te maken. Wensen, behoeften en uitgavenpatronen zijn vaak ook sterk verbonden aan de leeftijd van klanten. Zo zullen oudere klanten andere producten uit het aanbod aanschaffen dan jongere generaties uit de gehele doelgroep. Vervolgens kun je het productaanbod in je nieuwsbrief aanpassen naar de desbetreffende doelgroep. Zo voorkom je de bovenstaande situaties waarbij het productaanbod niet bij de leeftijd en het geslacht van de klant past.


Segmentatie op basis van geslacht

Een manier waarop je vrij eenvoudig doelgroepen kan onderscheiden is door te segmenteren op geslacht. Dit kan heel subtiel zijn en hoeft niet veel tijd te kosten. Denk bijvoorbeeld aan de plaatjes; vrouwen voelen zich meer aangetrokken tot een product als een vrouwelijk model het showt (of een heel sexy man), en mannen vice versa (afbeelding 3 en 4).

Frank Tips Emailmarketing 3



Frank Tips Emailmarketing 4



Doelgroepen onderscheiden op basis van geografische ligging


Een andere manier waarop je doelgroep kunt onderscheiden is door middel van geografische segmentatie. Pas de nieuwsbrief aan op regio of woonplaats van je klanten (zie afbeelding 5).


Frank Tips Emailmarketing 6

Doelgroepsegmentatie op basis van gedrag

Segmentatie van doelgroepen kan zo ver gaan als u zelf wilt maar het moet natuurlijk wel de moeite lonen. Een goede vuistregel is om de drie grootste verschillen tussen uw ontvangers in kaart te brengen, en hierop te segmenteren en vormgeven.

Een efficiënte onderverdeling is segmentatie tussen reeds bestaande klanten en prospects. Klanten verschaf je service, zodat je ze behoudt en ze meer producten zullen aanschaffen. Prospects wil je prikkelen zodat ze producten aanschaffen en klant worden. Het is dus verstandig deze verschillende doelgroepen op een andere manier te benaderen (afbeelding 6a en 6b). Dit soort segmentatie is gebaseerd op gedragskenmerken. Klanten gedragen zich anders dan prospects, actieve klanten onderscheiden zich in hun gedrag van non-actieve klanten.


Frank Tips Emailmarketing 6 (1)



Frank Tips Emailmarketing 7



Met een selecte doelgroep kun je campagne toespitsen op eigenschappen van de groep. De tone-of-voice van het bericht, de opmaak en styling ervan en kanalen die je inzet kun je allemaal laten aansluiten op wat bij hen past. En niet te vergeten de aanbieding: je kunt heel gericht een aanbod doen dat deze doelgroep zal aanspreken.

Segmenteren hoeft niet te betekenen dat je doelgroepen uitsluit. Het kan ook betekenen dat je een campagne in meerdere vormen uitwerkt; variaties aanbrengt in stijl en boodschap op basis van de eigenschappen van ontvangers. Je maakt je campagne persoonlijker door rekening te houden met de geadresseerde. En hoe persoonlijker een bericht aanvoelt, hoe hoger de aandachtswaarde en dus de koopintentie!

Bekijk voorgaande e-mailmarktingtip: Tip 1: Verhoog je nieuwsberichtinschrijvingen

 10 tips kwalitatieve e-mailadressen verzamelen voor nieuwsbrief