Verhoog je webwinkelomzet met deze e-mailmarketingtips (4)

Blog

Frank Damshuiser    26 August 2014   

banner-1183446_1920.jpg

Deze maand onthul ik tip 4 voor het verbeteren van e-mailcampagnes. Met het toepassen van deze tips worden e-mailcampagnes gerichter, relevanter en persoonlijker. In het vorige blog bespraken we hoe je ervoor kunt zorgen dat lezersd makkelijker klikken door middel van optimalisatie van het ontwerp van nieuwsbrieven. Hogere click-through-rates betekent meer traffic naar je webshop, en meer traffic betekent doorgaans meer conversies.

 

Inhoud

Direct naar:


De eerste 3 tips waren vooral gericht op het uitbreiden van je database en het verbeteren van de inhoud van nieuwsbrieven. Maar wat nu wanneer je veel e-mailadressen hebt verzameld maar onvoldoende over deze personen weet om te kunnen segmenteren? Deze maand help ik je daarom je database te verrijken met belangrijke kenmerken om je nieuwsbrieven optimaal te kunnen personaliseren. Hoe meer informatie je over klanten inwint, des te gerichter kun je op hun wensen en behoeften inspelen en daardoor effectiever met hen communiceren.


Tip 4: Verzamel informatie over je doelgroep

E-mail is een zeer geschikt medium om kennis over relaties te vergaren. Denk aan het analyseren en verwerjken van resultaten bij elke grote mailing. Ontdek je vanuit een bepaalde groep veel kliks op een onderwerp? Dan kun je hun gegevens verrijken met hun interesses en hier een volgende keer weer op inspelen. Worden je nieuwsbrieven het meest geopend in de avonduren? Misschien kun je de volgende actiemail dan om 20.00 uur ’s avonds versturen zodat hij bovenin de inbox staat.

Adresgegevens en e-mailadressen vormen de basis van je klantgegevens, anders kun je immers geen mailings adresseren. Hoe meer informatie je van klanten hebt, hoe beter je de boodschap op hen kunt afstemmen. Maar hoe verrijk je de bestaande database met persoonskenmerken van klanten? Met andere woorden; hoe kun je klanten overhalen tot het verrijken van gegevens.


Optimaliseer je nieuwsbriefinschrijfpagina

Zorg dat klanten op je nieuwsbriefinschrijfpagina optioneel hun interesses kunnen invoeren. Vermeldt dat je op deze manier gerichte acties zult toevoegen in de nieuwsbrieven.

Geef klanten het gevoel dat zij invloed hebben op de te ontvangen nieuwsbrieven. Daarom lever je ze graag relevante informatie en service. Op het moment dat er een behoefte is en de desbetreffende klant je nieuwsbrief met een gerichte actie van de aangegeven productcategorie van zijn interesse ziet langskomen, zal hij eerder geneigd zijn de nieuwsbrief te openen en door te klikken naar je webwinkel. Daarmee neemt de kans op een (impuls)bestelling flink toe.


Een account aanmaken

Vraag tijdens het registratieproces een aantal extra gegevens als geslacht en leeftijd (zie afbeelding) om zo meer inzicht te krijgen in uw nieuwe klanten. Vraag daarnaast of bestaande klanten hun gegevens updaten en aanvullen met ontbrekende gegevens zoals geslacht, geboortedatum en persoonlijke interesses. Door een dergelijke pagina actief in te zetten in een kortingsactie, verplicht je deelnemers om correcte gegevens achter te laten. Maak het veld ‘mobiel’ verplicht en stuur bijvoorbeeld een sms met een persoonlijke kortingscode na het wijzigen van een profiel, of toon de relevantie aan van het aanvullen van de persoonlijke interesses.


Email Marketing Tips 1 

Een verrijkingscampagne

Start een verrijkingscampagne met een extra nieuwsbrief en vraag je klanten hun gegevens te verrijken. Beloof en geef je klanten vervolgens een kortingscode die zij per mail zullen ontvangen na het verrijken van hun profiel. Een bekende verrijkingscampagne is die van bol.com waarbij de klant door middel van een spel wordt gevraagd een virtuele rondleiding te nemen en persoonsinformatie in te vullen. Wanneer je de rondleiding volledig doorloopt belooft Bol.com vier cadeaus. Om ervoor te zorgen dat je niet direct naar het einde gaat en je cadeaus in ontvangst neemt zul je vijf bollen moeten verzamelen. Halverwege moet je in ruil voor één bol je voorkeuren invoeren.


Email Marketing Tips 2

Afbeelding: voorbeeld verrijkingscampagne Bol.com



Na het doorgeven van je voorkeuren wordt de ‘rondleiding’ vervolgd, waarna je de cadeaus ontvangt. Maar voordat je de cadeaus kunt ophalen moet je wel nog even je geboortedatum en je geslacht invullen.


Email Marketing Tips 3

Afbeelding: voorbeeld verrijkingscampagne Bol.com


Naast het verrijken van de gegevens heeft Bol.com nog een slimme manier om specifieke data te verrijken. Zo versturen zij klanten zonder geboortedatum ook een mail om uiteindelijk de klant te triggeren om de geboortedatum en eventueel extra gegevens achter te laten. Als bedankje daarvoor ontvang de klant een cadeau op zijn of haar verjaardag:



Email Marketing Tips 4 (2)

Afbeelding: verrijkingsmail voor aanvullen geboortedatum en extra gegevens


Verrijking door elke nieuwsbrief


Elke nieuwsbrief die je stuurt kan een bijdrage leveren aan de verrijking van je profiel. Voeg bijvoorbeeld hyperlinks toe met vragen als: ‘wenst u voortaan ook gerichtere mailings van ons te ontvangen?’ En zorg dat deze linkt naar een pagina waar de ontvanger zijn interesses en informatie over zichtzelf kan aanpassen.

Email Marketing Tips 6 Email Marketing Tips 6 (1)
Afbeelding: Opvragen van interesses voor het versturen van gerichte mailings



Voor wat hoort wat
Je weet nu op welke manieren je profielverrijking kunt toepassen, maar hoe krijg je klanten nu daadwerkelijk zover dat zij (aanvullende) persoonlijke gegevens invullen? Bol.com heeft het goed begrepen: Wanneer je iets wilt ontvangen van je klant of de bezoeker van je webwinkel, zal je eerst iets moeten geven. Je klanten zijn vaak bereid om persoonlijke gegevens achter te laten, mits ze vertrouwen in je hebben en hier iets tegenover staat. Geef je klanten dus een beloning voor het invullen van extra gegevens.

Voortgang weergeven
Je kunt je klanten ook stimuleren hun gegevens compleet te maken door de volledigheid van hun gegevens weer te geven. Een goed voorbeeld zie je bij de ‘Profile Completeness’ van Linkedin. Door de weergave van niveaus, uitdagingen en de menselijke behoefte taken volledig te voltooien is de ‘Profile Completeness’ meter van Linkedin een succes.


Email Marketing Tips 7 
Afbeelding: Voorbeeld voor het stimuleren van het invullen van profiel gegevens

Voorgaande Tips:
Tip 1; Verhoog je nieuwsbriefinschrijvingen
Tip 2; Onderscheidt doelgroepen
Tip 3; Zorg dat je klanten klikken

10 tips kwalitatieve e-mailadressen verzamelen voor nieuwsbrief