Verhoog je webwinkelomzet met deze e-mailmarketingtips (5)

Blog

Frank Damshuiser    27 August 2014   

umbrella-1588167_1920.jpg

Deze maand onthul ik tip #5 voor de verbetering van e-mailcampagnes. Met het toepassen van deze tips worden e-mailcampagnes gerichter, relevanter en persoonlijker. Dit keer ga ik dieper in op het gebruiken van je verrijkte database.

 

Inhoud

Direct naar:

 

Een uitgebreide database is de start voor gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Zonder aanvullende gegevens kun je niet op persoonskenmerken filteren. Hoe meer informatie je over je klanten bezit, des te gerichter kun je op hun wensen en behoeften inspelen en daardoor effectiever met hen communiceren.


Tip 5: Spreek je doelgroep persoonlijk aan


De optimaal gepersonaliseerde e-mail is afgestemd op het profiel van een klant en voldoet aan de afzonderlijke wensen en interesses van iedere geadresseerde. De mate van personaliseren is echter afhankelijk van de aard van de mailing, zoals een nieuwsbrief, aankondiging of aanbieding. Maar ook van je beschikbare tijd en middelen. Begin met één of twee gepersonaliseerde elementen en overweeg vervolgens of aanvullende variabelen wenselijk en haalbaar zijn.

Een persoonlijke campagne vindt plaats op basis van beschikbare profielgegevens. Een eenvoudige manier van personalisatie is om de geadresseerde met naam aan te spreken. Hierbij kun je al kiezen uit achternaam + voornaam, voornaam of heer/mevrouw + achternaam.

Een ander voorbeeld is een verjaardagsmailing. De geboortedatum van de klant bepaalt wanneer de relatie een verjaardagsbericht krijgt.

Emailmarketing Tips 1

Afbeelding: Verjaardagsmail Bol.com

Buiten een verjaardagsmailing is er een eindeloze lijst van persoonlijke contactmomenten te verzinnen. Denk bijvoorbeeld aan campagnes aan klanten die zes maanden geleden voor het laatst besteld hebben of juist een adreswijziging hebben doorgegeven in zijn account.


De geboortedatum van je klant is een gebeurtenis waarbij je automatische berichten kunt generen. Andere voorbeelden van automatisch genereerbare persoonlijke nieuwsbrieven zijn.


Welkomstbericht

Stuur een welkomstbericht aan de nieuwe consument. Hierin kan er direct ingespeeld worden op de achtergelaten persoonlijke informatie of persoonlijke keuzes die de consument heeft genomen.

Emailmarketing Tips 2

  Afbeelding: Welkomstbericht ANWB

 


Herbestelling


Bij het versturen van een herbestellingsmail moet het de consument zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden om dezelfde bestelling opnieuw te plaatsen. Hiervoor is alleen het toevoegen van een persoonlijke aanhef niet voldoende. In onderstaand voorbeeld kan je zien dat er ook ingespeeld wordt op het eerder bestelde product. Met één druk op de bestelknop kan er een herbestelling worden geplaatst voor het eerder bestelde product, deze informatie komt voort uit de eerder geplaatste bestelling.

 

 Emailmarketing Tips 3

Afbeelding: Herbestellingsmail FitForMe



Activering inactieve klant

Voor het verzenden van een activeringsmail is het van belang om een periode vast te stellen. Iedere consument die deze periode overschrijdt ontvang een persoonlijke e-mail met daarin een trigger om opnieuw een bestelling te plaatsen (in onderstaande geval een korting). Op basis van een eerdere bestelling en het verlopen van een vastgestelde periode kunnen “slapende” klanten geactiveerd worden.

 

 email marketing tips 4 (1)
Afbeelding: Activeringsmail inactieve klant

 

Verlaten winkelwagentje


Na het plaatsen van een product in de winkelwagen zonder uiteindelijk te bestellen kan de consument benaderd worden met onderstaande e-mail. Op deze manier kan je de consument uiteindelijk overhalen voor het afronden van zijn of haar bestelling.  Het is ook mogelijk in de e-mail de betreffende producten te tonen die de consument in de winkelwagen heeft geplaatst.

 Emailmarketing Tips 5

Afbeelding: Winkelwagen mail Triumph-lingerie



Naast het persoonlijk benaderen van de klant in de e-mail, is het ook van belang om zaken buiten de e-mail zo persoonlijk mogelijk te maken.

Hou dus ook het ‘Van’ of ‘From’ veld van de e-mail persoonlijk. Gebruik liever geen algemeen e-mailadres, zoals info@organisatie.nl, maar een persoonlijk e-mailadres. E-mailmarketingcampagnes met generieke e-mailadressen als afzender worden regelmatig geblokkeerd door spamfilters.

Bekijk voorgaande e-mailmarktingtips:
Tip 1: Verhoog je nieuwsberichtinschrijvingen
Tip 2: Onderscheid doelgroepen
Tip 3: Zorg dat je klanten klikken
Tip 4: Verzamel informatie over je doelgroep

 

10 tips kwalitatieve e-mailadressen verzamelen voor nieuwsbrief