Frank Damshuiser 27 August 2014
Deze maand onthul ik tip #6 voor de verbetering van e-mailcampagnes. Met het toepassen van deze tips worden e-mailcampagnes gerichter, relevanter en persoonlijker. Deze maand geef ik je nóg meer tips over hoe je hebt contactmomenten kunt benutten voor het versturen van nieuwsbrieven.
Tijdens feestdagen zijn er veel mogelijkheden om je klanten via een e-mailcampagne te benaderen. Juist tijdens deze dagen is het belangrijk dat je campagnes een hoge mate van relevantie hebben. Je klanten ontvangen tijdens deze periode namelijk al veel (actie) e-mailings, dus is de kans groot dat bij een lage relevantie de e-mail niet wordt gelezen.
Sinterklaar en Kerst
Jaarlijks terugkerende feestdagen zijn natuurlijk Sinterklaas en Kerstmis, de ideale dagen voor het toepassen van e-mailmarketing. Dit zijn immers dagen waarop men op zoek is naar cadeau’s voor familie en vrienden. Met deze gedachte in het achterhoofd is het belangrijk om de klant te benaderen met relevante producten, maar ook met het (top) aanbod uit het totale assortiment.
Kerst
Afbeelding: e-mailcampagne Kerstmis
Sinterklaas
Afbeelding: e-mailcampagne Sinterklaas
Valentijnsdag
Valentijnsdag is weer een heel ander soort dag. Mocht het nu zo zijn dat de standaard valentijnsproducten zoals chocolade, bloemen, kaarten, etc. niet voorkomen in het productassortiment, zijn er altijd andere mogelijkheden om in te spelen op deze dag. Zo kan je ervoor kiezen om een valentijnskorting te gegeven op bepaalde producten:
Afbeelding: valentijnse-mail met korting op producten
Vaderdag en moederdag
Jaarlijks terugkerende dagen zijn vader- en moederdag. Dit zijn de dagen waarop je het vaders en moeders eenvoudig kan maken een aankoop te doen, door hen te benaderen met een relevant productaanbod in de e-mail. Speel hier op in, als dat vanuit het productassortiment mogelijk is, met producten die typerend zijn voor vader- of moederdag zoals parfum, diner, bloemen, boeken etc. De e-mail kan dan compleet ingericht worden op bijvoorbeeld producten voor de vader:
Afbeelding: vaderdagmail met gericht aanbod
Ieder jaar zijn er verschillende evenementen waar je met e-mailmarketing op kan inspelen. Denk aan het EK Voetbal en de Olympische Spelen. Je kan hier op een originele manier op inspelen door tijdens deze evenementen gebruik te maken van nieuwsfeiten of uitslagen/resultaten. Via deze weg kunnen acties of kortingen gegeven worden:
Afbeelding: e-mailcampagne tijdens een event
Naast alle feestdagen moet de verjaardag van je klant natuurlijk niet vergeten worden. Het benaderen van je klant met zijn of haar verjaardag kan met een eenvoudige mail waarin je hem of haar feliciteerd. Je kan het voor de klant natuurlijk ook wat leuker maken door een cadeau aan te bieden, zoals in onderstaande mail:
Afbeelding: verjaardagsmail Bol.com
Via deze weg trigger je de klant om de site te bezoeken en zal de klant naar alle waarschijnlijkheid een goed gevoel overhouden aan het bezoek van de site. Als organisatie kan je er voor kiezen om binnen een verjaardagscampagne te segmenteren. Denk aan een vaste klant feliciteren en een cadeau naar keuze aan te bieden en de potentiële klant benaderen met een een korting.
Afbeelding: verjaardagsmail FitForMe vaste klant
Afbeelding: Verjaardagsmail FitForMe potentiële klant
Naast dat je de klant via e-mailmarketing met een relevante uiting benadert is het belangrijk dat zij deze uiting of actie op de website of webshop kunnen terugvindenom het afhaakpercentage zo laag mogelijk te houden.