Verhoog je webwinkelomzet met deze e-mailmarketingtips (10)

Blog

Frank Damshuiser    27 August 2014   

newsletter-463499_960_720.jpg

Deze maand onthul ik tip #10 voor de verbetering van je e-mailcampagnes. Met het toepassen van deze tips worden je e-mailcampagnes gerichter, relevanter en persoonlijker. Dit keer geef ik je tips over de landingspagina waarop de nieuwsbrieflezer terecht komt.

 

Tip 10: Landingspagina’s

De landingspagina is de pagina waarop je nieuwsbrieflezers terechtkomen als ze op een link klikken in je nieuwsbrief. Dit kan de homepage, een overzichtspagina, een productpagina of een pagina zijn die specifiek is aangemaakt voor de betreffende nieuwsbriefcampagne. Doelstelling van de landingspagina is de lezers over te halen tot actie (plaatsen van een bestelling). Een aantal elementen spelen hierbij een rol. In dit blog behandelen we vijf factoren.


1. Look & Feel landingspagina

Het is van belang dat de look & feel vanuit de nieuwsbrief overeenkomt op de landingspagina waar de bezoekers op terecht komt na het klikken op een link in de nieuwsbrief. Zorg dat afbeeldingen of termen die gebruikt worden in de nieuwsbrief direct zichtbaar zijn op de landingspagina. Hierdoor weet en voelt de lezer direct dat hij op de juiste landingspagina terecht is gekomen. Afbeelding 1 is een voorbeeld van een correcte aansluiting van nieuwsbrief naar landingspagina:

Frank 1



Frank 2
Afbeelding 1: Relevantie in look & feel van nieuwsbrief naar landingspagina


In afbeelding 1 zie je de look en feel vanuit de nieuwsbrief terug op de landingspagina. Deze lezer weet direct dat hij op de juiste pagina is.

2. Zorg voor relevantie

Zorg dat je nieuwsbrieflezers op de landingspagina aanvullende informatie kunnen vinden. Een oriënterende lezer is op zoek naar informatie en is niet direct gevoelig voor “verkopende” content. Indien er juist een actie wordt gecommuniceerd (duidelijke koopintentie) dan zal de landingspagina juist ingericht moeten zijn op het laten converteren van de lezer. Op de landingspagina vind je dan informatie zoals de prijs, levertijd, voorwaarden en een duidelijk bestelknop. Onderstaand een voorbeeld van een nieuwsbrief gericht op actie met daaraan gekoppeld een relevante landingspagina:

Frank 3

Frank 4
Afbeelding 2: een nieuwsbrief gericht op conversie leidt tot een landingspagina gericht op conversie

3. Personaliseer je landingspagina

Indien er een nieuwsbrief wordt verzonden waarbij een groot gedeelte van de gegevens van de lezers al bekend is. Of indien er een nieuwsbrief verzonden wordt ter verrijking van persoonsgegevens, zorg er dan voor dat al bekende gegevens gevuld zijn op de betreffende landingspagina. Zo voorkom je dat de lezer opnieuw zijn of haar informatie in moet vullen. Hoe minder gegevens/drempels de lezer ervaart hoe groter de kans op een bestelling of een ingevuld verrijkingsformulier.

4. Deel de landingspagina logisch in

Pas de landingspagina specifiek aan op de lezers vanuit de nieuwsbrief maar zorg ervoor dat de indeling wel logisch blijft. Zo is het van belang dat de landingspagina geen “dood” eind is. Ofwel, zorg ervoor dat de lezer indien gewenst eenvoudig naar andere pagina’s kan navigeren. Zorg er ook voor dat er niet teveel irrelevante informatie op de landingspagina wordt geplaatst. Zo kan een “drukke” pagina met veel links, banners en content ervoor zorgen dat de boodschap niet overkomt op de lezer en hij of zij direct afhaakt.


5. Overtuig de lezer!

Indien de lezer vanuit de nieuwsbrief de landingspagina heeft bereikt en de landingspagina voldoet aan bovengenoemde factoren (1tm4) moet de lezer nog overtuigd worden. Zorg ervoor dat door middel van het schrijven van overtuigende content de bezoeker uiteindelijk zijn of haar doel bereikt. Dit kan inhouden dat de lezer de webshop verlaat met de benodigde informatie of een bestelling plaatst.