Frank Damshuiser 25 August 2014
InhoudDirect naar: |
Binnen je bestaande database bevinden zich klanten die een eenmalige aankoop hebben gedaan, en klanten die vaker terugkomen. De terugkerende kopende klanten zijn loyaal aan jouw organisatie. Koester deze actieve klanten via gerichte en persoonlijke e-mailcampagnes. In dit blog vind je 5 tips om de loyaliteit van je klanten te verhogen.
Indien je een loyale klant via een e-mailing benadert laat dan zien dat je hem kent. Zorg ervoor dat je hem juist en persoonlijk (aanhef, voornaam, achternaam) aanspreekt. Daarbij moet de informatie in de e-mailing ook aansluiten op de behoefte of het koopgedrag van de klant. Hou rekening met eerdere aankopen. Let wel op dat je geen product aanbiedt die de klant eerder die dag heeft besteld, of erger nog, een e-mailing waarin hetzelfde product met een korting wordt aangeboden.
Houd de database ook up to date. Leg contactmomenten vast, net als eventuele aankopen of veranderingen aan persoonlijke gegevens.
Klanten veranderen. Zorg dat ze aanpassingen van hun gegevens online kunnen doorvoeren. Daarnaast kun je in een klantaccount nog extra specifieke gegevens opvragen, zoals interesses in bepaalde categorieën of producten. Wanneer de klant zijn gegevens aanpast kan je daar direct op inspelen door een e-mailing te versturen die gebaseerd is op de aangepaste interesses in bepaalde categorieën of producten (dit kan door bijvoorbeeld een product mee te sturen in de e-mail en daar een korting op te geven).
Vraag de klant naar zijn of haar tevredenheid of feedback over een bepaalde ervaring of product. Zo kun je een aantal dagen na een aankoop een e-mailing versturen waarin je de klant vraagt zijn of haar mening te geven over de shop ervaring die de klant heeft opgedaan bij jouw webshop. Indien dit een negatieve ervaring is geweest heb je direct een mogelijkheid om actie te ondernemen en deze negatieve ervaring om te zetten in een positief gevoel.
Ook kun je de klant na aankoop van een product een e-mail sturen met de vraag of het product bevalt en of de klant dit product een ervaringscijfer wil meegeven. Zo krijg je de meningen en ervaringen van jouw vaste klantengroep inzichtelijk en kun je deze ook gebruiken om eventuele nieuwe prospects te overtuigen om ook te kopen op jouw webshop, door de ervaringen en meningen van de vaste klantengroep online te delen.
Vaste klanten zijn anders dan klanten die eenmalig een bestelling plaatsen op jouw webshop. Behandel deze vaste klanten dan ook anders. Zorg ervoor dat de benadering in de contact momenten op een ander vlak liggen. Ondersteun de klant bij het maken van bijvoorbeeld een herhaal aankoop. Maar ook in de benadering bij bijvoorbeeld een verjaardag. Feliciteer de klant in deze mail, geef aan dat je erg blij bent deze persoon als klant te hebben en geef een “cadeau” ( kan in de vorm van een gratis product, of korting op een herhaal aankoop).
Hoe meer informatie je over jouw vaste klant hebt, des te gerichter kan je op hun wensen en behoefte inspelen en daardoor effectiever communiceren. Om meer over je klanten te weten te komen kan je online onderzoek doen. Dit kan middels een enquête waarin je gerichte vragen stelt aan de doelgroep of met bijvoorbeeld een feedbackbutton op je webshop. Daarnaast zijn er verschillende marketingsoftware pakketten zoals Copernica die ingezet kunnen worden om bepaalde gegevens van de klant in de enquête in te laden, zoals NAW, behoeftes en interesses, hierdoor wordt het voor de klant eenvoudiger en kost het minder tijd om extra informatie aan te vullen.
Op basis van de extra aangevulde gegevens kan je nieuwe campagnes ontwikkelen en deze nog gerichter afstemmen op de interesses en behoeften van de vaste klant.