Wat is e-mailmarketing en wanneer zet je het in?

Blog

Monique Zwanenburg    8 August 2019   

Waarschijnlijk ontvang je e-mailnieuwsbrieven van allerlei organisaties, net als de 93 procent van alle Nederlanders. Maar als je denkt dat e-mailmarketing het versturen van nieuwsbrieven is, dan mis je veel omzetkansen uit het kanaal wat bekend staat om een hoge Return on Investment (ROI). In deze blog vertel ik je wat e-mailmarketing wel is en welke omzetkansen jij mist.

Wat is e-mailmarketing?

De allereerste marketinge-mail is verstuurd in 1978 en leverde dertien miljoen dollar omzet op. E-mailmarketing is nog steeds een goed presterend online marketingkanaal, ondanks de opkomst van social media en allerlei online-adverteermogelijkheden. Maar je behaalt alleen je KPI’s als je het middel goed inzet. En dat betekent dat je de vraag: "Wat is e-mailmarketing?" goed moet kunnen beantwoorden.

Tip: lees in deze blog wat de 10 onmisbare doelstellingen voor e-mailmarketing zijn

E-mailmarketing is niet het versturen van nieuwsbrieven. Of zoals sommigen het benoemen: het versturen van spam. Dit is de definitie die goed omschrijft wat e-mailmarketing is:

“E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. De bekendste vorm is het versturen van informatieve nieuwsbrieven en productmailings. Ook automatische e-mailcampagnes vallen hieronder.”

Waarom moet je aan de slag met e-mailmarketing?

E-mailmarketing is hét middel als je de loyaliteit van je lezers wilt verhogen, nieuwe leads wilt verzamelen of juist meer wilt verkopen aan je bestaande klanten. Daarnaast behoort dit kanaal al jaren steevast tot een van de best converterende onlinemarketingkanalen bij bedrijven die serieus aan de slag zijn gegaan met e-mailmarketing.  

E-mailmarketing is ook relatief goedkoop. Verzendkosten, concurrentie waartegen je moet bieden voor een goede positie, productiekosten; ze bestaan niet. Sterker nog, e-mailmarketing heeft gemiddeld de hoogste ROI van alle online marketingkanalen. Je hebt alleen een krachtig e-mailmarketingprogramma nodig waarin je klantgroepen kunt segmenteren op bijvoorbeeld orderhistorie, mits er een koppeling is met de webshop.

Met een krachtig e-mailmarketingprogramma meet je gedetailleerd de resultaten van je e-mailmarketingactiviteiten en weet je wat je e-mailmarketinginspanningen opleveren. Daarnaast kun je met e-mailmarketing door zo’n krachtig programma goed inspelen op de klantreis, waardoor je de totaalbeleving van je merk of organisatie versterkt. Je kan zelfs zo ver gaan dat je de complete inhoud van elke mail die je stuurt personaliseert. 

Waarom de basis van e-mailmarketing niet het versturen van mail is

Als je denkt aan wat e-mailmarketing is, dan lijkt het dat het vooral gaat om het versturen van daadwerkelijke mailings. Maar voordat je e-mails kunt versturen, moet je e-mailadressen verzamelen. En zelfs dan ben je er nog niet.

In afbeelding 1 zie je de e-mailfunnel. Bij de basis gaat het om de eerste drie stappen. De eerste stap is het verkrijgen van inschrijvers en het correct vastleggen van deze in je database.

In de tweede stap zorg je ervoor dat e-mailproviders zoveel mogelijk e-mails doorlaten (ofwel accepteren). Maar als ze zijn doorgelaten, dan heb je nog geen garantie dat je e-mails ook in de inbox belanden. E-mailproviders als Gmail, Hotmail en Outlook filteren 70 procent van alle binnenkomende e-mails weg omdat dit spam betreft. Om dit goed te filteren, kijken e-mailproviders of een afzender naar veel foutieve of niet bestaande e-mailadressen mailt (bounces) en kijken ze naar het gedrag van de ontvangers van elke mail die binnenkomt. Als veel ontvangers de e-mail niet lezen, direct weggooien of zich uitschrijven, dan is dit negatief. Wordt jouw mail wel veel geopend en geklikt dan is dit positief.

Doordat je continu wordt beoordeeld op je mailings, bouw je als verzendende partij een mailreputatie op met je domein. Met een negatieve reputatie belanden toekomstige mailings sneller in de spambox, ook voor contacten die wel degelijk geïnteresseerd zijn in de mailing. Onze ervaring is dat dit kan oplopen tot wel 40 procent van de verzonden mailings. En als je nieuwsbriefabonnees jouw mails niet meer lezen, dan behaal je ook geen omzet meer uit dit onlinemarketingkanaal. Weg is die hoge ROI.

In de derde stap zorg je ervoor dat je e-mails relevant zijn, zodat contacten je mailings blijven openen. Daarnaast schoon je ook de database op. Als contacten bijvoorbeeld het afgelopen jaar geen enkele mail van jou hebben geopend, terwijl je ze wel elke week de nieuwsbrief stuurt, dan kun je ze beter niet meer mailen. Zo voorkom je dat een e-mailprovider je mailings op de spamlijst zet. 

e-mailfunnel

Afbeelding 1: de e-mailfunnel laat de stappen zien van e-mailmarketing, van databasebeheer tot en met de aankoop

 

Tip: download deze whitepaper en ontvang tips om op te vallen in de inbox van nieuwsbriefleden

 

Wat is je doel met e-mailmarketing?

Nu je weet wat e-mailmarketing is en hoe de e-mailfunnel eruitziet, bepaal je het doel. Er zijn vier verschillende doelen: inspireren, informeren, verkopen of loyaliteit verhogen. De verschillende doelen brengen je bij verschillende soorten e-mailcampagnes.

Tip: lees in deze blog wat de 10 onmisbare doelstellingen voor e-mailmarketing zijn

Wat voor soort mailings kun je versturen? 

Er zijn tal van verschillende e-mailcampagnes, die je kunt classificeren in vier categorieën. Ik leg ze hieronder aan je uit:

Generieke nieuwsbrieven

Generieke nieuwsbrieven hebben veel ontvangers en het hoofddoel is verkopen. Kijk maar eens naar je eigen inbox. Het merendeel van de onderwerpen van deze nieuwsbrieven bevatten woorden als: ‘sale’, ‘gratis’, ‘korting’ en ga zo maar door. Is dit dan nodig? Nee, het kan ook subtieler, zoals je ziet in afbeelding 2.

 

        monique1-2              

Afbeelding 2: voorbeelden van nieuwsbrieven die niet strooien met verkoopwoorden, 
maar zich verplaatsen in de ontvanger. Wat is de behoefte of het probleem van de ontvanger en 
hoe kunnen zij daarbij helpen als organisatie?
 

 

Automatische campagnes

Automatische campagnes hebben veel minder ontvangers per mailing dan een generieke nieuwsbrief, omdat de verzending van deze mailing wordt gepersonaliseerd op de aankoopfase van de nieuwsbriefabonnee. Het doel is eveneens verkopen, maar automatische campagnes dragen ook bij aan een goede klantrelatie. Voorbeelden van automatische e-mailcampagnes zijn verjaardagscampagnes of campagnes met een spaarsysteem (zoals: spaar nog 50 punten voor 10 procent korting). Automatische campagnes zijn relevanter voor de ontvanger dan generieke nieuwsbrieven, waardoor ze ook een hoger open- en klikpercentage hebben.

Transactionele mails

Je kent ze ongetwijfeld, transactionele e-mails. Je verstuurt ze om een klant te informeren over een aanmelding of aankoop, zoals ‘je pakketje is onderweg’ of ‘we hebben je retour verwerkt’.


Serviceberichten

Serviceberichten gebruik je voor het informeren van contacten over iets anders dan een aanmelding of aankoop, bijvoorbeeld over het aanpassen van de algemene voorwaarden. Serviceberichten bevatten geen commerciële uitingen.

Zo zorg je continu voor meer succes met e-mailcampagnes

Als je goed de definitie leest over wat e-mailmarketing is, dan zie je dat het om marketing gedreven e-mails gaat. Als je continu marketingmails verstuurt, dan hoop je wel op steeds betere resultaten. De prestaties van je e-mailmarketingcampagnes zijn goed meetbaar. Weg dus met dat onderbuikgevoel en maak gebruik van je data. Achterhaal pijnpunten en voer A/B-testen uit om oplossingen te testen voor deze pijnpunten.

 

Tip: lees in deze een stappenplan voor het succesvol A/B-testen in e-mailmarketing

Hoe ga je nu verder?

Je weet nu wat e-mailmarketing is en dat e-mailmarketing veel toepassingen heeft, waardoor je er alle kanten mee op kunt. Begin bij de eerste stap van de e-mailmarketingcyclus: het stellen van doelen en KPI's. Wil je weten welke KPI’s essentieel zijn voor jouw organisatie en wil je je prestaties op het gebied van e-mailmarketing meten? Download dan onderstaande invulsheet.  

Lees meer over de invulsheet voor KPI's voor e-mailmarketing

Geschreven door:

Monique Zwanenburg E-mailmarketing consultant

Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Riverdale en Fietsenwinkel.nl.

Monique-Zwanenburg_ISM-eCompany
Geschreven door:

Monique Zwanenburg E-mailmarketing consultant

Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Riverdale en Fietsenwinkel.nl.

Monique-Zwanenburg_ISM-eCompany

Ook interessant

  • De vijf valkuilen waardoor u uw e-mailmarketingdata niet goed inzet

    De vijf valkuilen waardoor u uw e-mailmarketingdata niet goed inzet

    E-mailmarketing blog |

    Behaal meer succes met e-mailmarketing

    Michelle Brinkhuis   
    4 October 2019   

  • De vijf valkuilen waardoor u uw e-mailmarketingdata niet goed inzet

    De vijf valkuilen waardoor u uw e-mailmarketingdata niet goed inzet

    E-mailmarketing blog |

    Data zijn de basis voor gepersonaliseerde en goed converterende e-mailings. Dat ...

    Michelle Brinkhuis   
    4 October 2019   

  • Succesvol A/B-testen in e-mailmarketing

    Succesvol A/B-testen in e-mailmarketing

    E-mailmarketing blog

    Haalt u een hoger openratio met een korte of lange onderwerpregel?

    Monique Zwanenburg   
    24 September 2019   

Meer van Monique Zwanenb...

  • Succesvol A/B-testen in e-mailmarketing

    Succesvol A/B-testen in e-mailmarketing

    E-mailmarketing blog |

    Haalt u een hoger openratio met een korte of lange onderwerpregel?

    Monique Zwanenburg   
    8 August 2019   

  • Zó bepaal je of en wanneer een A/B-test voor e-mailmarketing zinvol is

    Zó bepaal je of en wanneer een A/B-test voor e-mailmarketing zinvol is

    E-mailmarketing blog |

    Als één kanaal zich uitstekend leent voor A/B-testen, is het e-mailmarketing. Je...

    Monique Zwanenburg   
    8 August 2019   

  • Invulsheet voor A/B-testen in e-mailmarketing

    Invulsheet voor A/B-testen in e-mailmarketing

    E-mailmarketing blog

    Hoe bepaal ik de testmethode? En hoe analyseer ik de resultaten? Welke versie va...

    Monique Zwanenburg   
    8 August 2019