Monique Zwanenburg 17 September 2019
Als één kanaal zich uitstekend leent voor A/B-testen, is het e-mailmarketing. Je kunt namelijk snel testen, data goed doormeten en externe invloeden uitsluiten. Toch is het uitvoeren van testen niet altijd nodig. Sommige verbeterpunten kun je gelijk doorvoeren en zo direct profiteren van een hogere omzet. Maar wanneer is een A/B-test nodig?
Vergelijk het e-mailmarketingproces eens met de funnel in afbeelding 1. De funnel bestaat uit zes fases en start bij het verzamelen van inschrijvers. Een e-mail doorloopt idealiter elk van deze fases. In de laatste fase in de funnel vindt er een conversie plaats, ofwel de ontvanger doet een aankoop.
Afbeelding 1: een e-mail doorloopt idealiter elke fase van de e-mailfunnel
Verbeterpunten in de eerste twee fases van de e-mail funnel zijn vooral technisch van aard. De verbeterpunten in fase drie tot zes zijn meer aannames, waarvan je zonder te testen niet kunt zeggen of deze daadwerkelijk beter zijn. Ik geef je per fase in de funnel voorbeelden.
Dit is een belangrijkste eerste fase, want zonder inschrijvers kunnen we uiteraard geen mailings versturen. Het is belangrijk om nieuwe e-mailadressen te blijven verzamelen, omdat de database in de loop der tijd veroudert en verkleint door uitschrijvingen. Er zijn een aantal acties die je kunt uitvoeren om het aantal inschrijvers te verhogen, zonder dit eerst te testen:
Tip: lees in deze whitepaper 10 tips om kwalitatieve e-mailadressen te verzamelen
Alvorens we mailings kunnen versturen, moeten de ontvangers toestemming geven voor het versturen van mailings naar hun e-mailadres. Dit is bij de meeste marketeers bekend, maar dit is niet de enige voorwaarde. Denk ook aan: controleren of het om een geldig e-mailadres gaat en controleren hoe lang geleden iemand voor het laatst een e-mail heeft geopend. Het controleren van al deze punten noemen we databasemanagement. De aflevering is het percentage e-mails dat goed is aangekomen bij de ontvanger, ten opzichte van het aantal verstuurde e-mails.
Een goede aflevering is cruciaal, zodat e-mails in de inbox belanden en niet in de spambox. Toch zijn veel marketeers hier zich niet bewust van. Gelukkig zijn er een aantal verbeterpunten die je direct kan doorvoeren op je webshop, om het aantal e-mails dat in de inbox belandt te verhogen:
In deze fase is het van belang dat de e-mail daadwerkelijk in de inbox beland en niet in de spambox. Er zijn enerzijds acties die je direct kunt doorvoeren, maar anderzijds zijn er ook acties die je eerst moet testen. Hieronder zie je welke acties je direct kunt doorvoeren en welke punten je het beste kunt testen.
Acties die je direct kunt toepassen:
Voorbeelden van acties die je moet testen:
Dit is de eerste fase waarin je elk verbeterpunt wil testen om te zien of dit resulteert in meer opens van je e-mail. Een verbeterpunt is hier een hypothese die je wilt testen. Zo bewijs je met data of je een verbeterpunt wel of niet moet doorvoeren. Doe je dit niet, dan kan dit een negatieve impact hebben op de resultaten. Een aantal voorbeelden van A/B-testen die je kunt uitvoeren om meer opens te krijgen zijn:
Bij de A/B-test in afbeelding 2, die ik heb opgezet voor één van onze klanten, bleek dat het invoegen van witruimte zorgde voor minder opens. Dankzij de a/b-test konden we een structurele negatieve impact voorkomen.
Afbeelding 2: Een A/B-test bij één van onze klanten die een negatieve uitkomst toonde
Ook in deze fase wil je elke verbeterpunt testen. Kliks optimaliseer je door de elementen in de content van een e-mail aan te passen. Een aantal voorbeelden van A/B-testen die je kunt uitvoeren om meer opens te krijgen zijn:
In de laatste fase zijn er verbeterpunten die een conversie moeten stimuleren. Ook deze moeten getest worden, alvorens deze doorgevoerd worden. Een aantal voorbeelden van A/B-testen die je kunt uitvoeren om conversies te stimuleren zijn:
Je weet nu hoe je de e-mailfunnel doorloopt en wanneer je een A/B-test moet opzetten. Hoog tijd dus om zelfstandig aan de slag te gaan. Hieronder geef ik twee tips die je helpen bij het optimaliseren:
Zo voer je de juiste punten direct door, zodat je je tijd zo efficiënt mogelijk inzet. Bovendien heb je snel profijt van de doorgevoerde punten, omdat je geen onnodig tijd besteedt aan testen. Andere ideeën wil je juist wel testen, om zekerheid te krijgen dat het een positief effect heeft op je resultaten.
Als je de werkwijze in deze blog aanhoudt, ben je er zeker van dat de punten die je doorvoert, ook daadwerkelijk een positieve invloed hebben op de resultaten. Zorg er echter wel voor dat je de resultaten continu monitort. Heb je bijvoorbeeld databasemanagement ingesteld, zodat je een goede aflevering hebt? Doe je het goed, dan kun je in de eerstvolgende week al het resultaat zien. Maar blijf ook daarna controleren. De aflevering kan namelijk verzwakken na verloop van tijd.
Tip: download dit invulsheet voor het monitoren van je KPI’s
A/B-testen is een belangrijk onderdeel binnen e-mailmarketing. Door beginnersfouten te voorkomen, zijn je testen betrouwbaar en bereik je direct resultaat. Bekijk deze video en leer hoe je een A/B-test opzet en direct impact kunt maken.
Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Riverdale en Fietsenwinkel.nl.
Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Riverdale en Fietsenwinkel.nl.
E-mailmarketing video B2B |
Als retailer, merk of groothandel wil je continu je omzet laten groeien. Gebruik...
Niels Kolijn van dotdigital
22 April 2021
Conversie-optimalisatie Social media advertising E-mailmarketing SEO video Online Advertising |
A/B-testen binnen conversie-optimalisatie is voor veel retailers, merken en groo...
Elske Hesen
4 February 2021
Online marketing E-mailmarketing blog
“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.” Daarmee kom je niet ver bij het uitzoeken v...
Michelle Brinkhuis
3 February 2021
E-mailmarketing whitepaper |
E-mailmarketing staat bekend als het online kanaal met het hoogste rendement. El...
Monique Zwanenburg
17 September 2019
E-mailmarketing whitepaper checklist |
Content verzamelen, afbeeldingen afstemmen met de designer, nieuwsbrieven verstu...
Monique Zwanenburg
17 September 2019
Online marketing E-mailmarketing video
Stuur je wekelijks nieuwsbrieven, maar vrijwel geen automatische campagnes? Opme...
Monique Zwanenburg
17 September 2019