Database

Zo verrijk je je database voor betere segmentatie met e-mailmarketing

Blog

Monique Zwanenburg    26 August 2014   

Wat als je database met duizenden e-mailadressen hebt verzameld, maar onvoldoende over deze personen weet voor goede segmentatie? Met deze 6 tips verrijk jij je database en leer je je nieuwsbriefinschrijvers goed kennen, zodat je hebt persoonlijke en relevante e-mailcampagnes stuurt.

Waarom informatie over je doelgroep voor e-mailmarketing?

E-mail is een zeer geschikt kanaal om kennis over relaties te vergaren. Denk aan het analyseren en verwerken van resultaten bij elke grote mailing. Ontdek je vanuit een bepaalde groep veel kliks op een onderwerp? Dan kun je hun gegevens verrijken met hun interesses en hier een volgende keer weer op inspelen. Worden je nieuwsbrieven het meest geopend in de avonduren? Misschien kun je de volgende actiemail dan om 20.00 uur ’s avonds versturen zodat hij bovenin de inbox staat.

Tip: hoor in deze webinaropname hoe je data van e-mailmarketing en van socialmediacampagnes gebruikt om beide kanalen te versterken

Tip: in deze webinaropname hoe je hoe je de gehele klantreis personaliseert op basis van data

Adresgegevens en e-mailadressen vormen de basis van je klantgegevens, anders kun je immers geen mailings adresseren. Hoe meer informatie je van klanten hebt, hoe beter je de boodschap op hen kunt afstemmen. Maar hoe verrijk je de bestaande database met persoonskenmerken van klanten? 

1. Optimaliseer je nieuwsbriefinschrijfpagina

Zorg dat klanten op je nieuwsbriefinschrijfpagina optioneel hun interesses kunnen invoeren. Vermeldt dat je op deze manier gerichte acties zult toevoegen in de nieuwsbrieven.

afb1 voorkeur opgeven bij opt-in

Afbeelding 1: bij Dierenverblijf kun je aangeven waar je interesse in hebt

Geef klanten het gevoel dat zij invloed hebben op de te ontvangen nieuwsbrieven. Daarom lever je ze graag relevante informatie en service. Op het moment dat er een behoefte is en de desbetreffende klant je nieuwsbrief met een gerichte actie van de aangegeven productcategorie van zijn interesse ziet langskomen, zal hij eerder de nieuwsbrief openen en je je webwinkel bezoeken. Daarmee neemt de kans op een (impuls)bestelling flink toe.

afb2 doorvragen na registratie

Afbeelding 2: Intratuin vraagt naar meer interesses

2. Leer je nieuwsbriefinschrijver kennen bij het aanmaken van een account

Vraag tijdens het registratieproces een aantal extra gegevens als geslacht en leeftijd om zo meer inzicht te krijgen in uw nieuwe klanten. Vraag daarnaast of bestaande klanten hun gegevens updaten en aanvullen met ontbrekende gegevens zoals geslacht, geboortedatum en persoonlijke interesses. Door een dergelijke pagina actief in te zetten in een kortingsactie verplicht je deelnemers om correcte gegevens achter te laten. Maak het veld ‘mobiel’ bijvoorbeeld verplicht en stuur een sms met een persoonlijke kortingscode na het wijzigen van een profiel, of toon de relevantie aan van het aanvullen van de persoonlijke interesses.

3. Stuur een verrijkingscampagne

Start een verrijkingscampagne met een extra nieuwsbrief en vraag je klanten hun gegevens te verrijken. Beloof en geef je klanten vervolgens een kortingscode die zij per mail zullen ontvangen na het verrijken van hun profiel. 

afb 3 verrijking verjaardag

Afbeelding 3: de verjaardagscampagne van Zinzi

4. Verrijk je database door elke nieuwsbrief

Elke nieuwsbrief die je stuurt kan een bijdrage leveren aan de verrijking van je profiel. Voeg bijvoorbeeld hyperlinks toe met vragen als: ‘wenst u voortaan ook gerichtere mailings van ons te ontvangen?’ En zorg dat deze linkt naar een pagina waar de ontvanger zijn interesses en informatie over zichzelf kan aanpassen.

afb 4 verrijking in nieuwsbrief

Afbeelding 4: deze e-mailcampagne vraagt om mijn verjaardag in een gewone nieuwsbrief

5. Voor wat hoort wat

Je weet nu op welke manieren je profielverrijking kunt toepassen, maar hoe krijg je klanten nu daadwerkelijk zover dat zij (aanvullende) persoonlijke gegevens invullen? Bol.com heeft het goed begrepen: Wanneer je iets wilt ontvangen van je klant of de bezoeker van je webwinkel, zal je eerst iets moeten geven. Je klanten zijn vaak bereid om persoonlijke gegevens achter te laten, mits ze vertrouwen in je hebben en hier iets tegenover staat. Geef je klanten dus een beloning voor het invullen van extra gegevens.

6. Geef de onvolledigheid van hun profiel weer

Je kunt je klanten ook stimuleren hun gegevens compleet te maken door de volledigheid van hun gegevens weer te geven. Een goed voorbeeld zie je bij de ‘Profile Completeness’ van Linkedin. Door de weergave van niveaus, uitdagingen en de menselijke behoefte taken volledig te voltooien is de ‘Profile Completeness’ meter van Linkedin een succes.

10 tips kwalitatieve e-mailadressen verzamelen voor nieuwsbrief

Geschreven door:

Monique Zwanenburg E-mailmarketing Consultant

Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Colourful Rebel en State of Art.

Monique-Z_DSF2022
Geschreven door:

Monique Zwanenburg E-mailmarketing Consultant

Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Colourful Rebel en State of Art.

Monique-Z_DSF2022

Ook interessant

  • [Video] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    [Video] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    E-mailmarketing video |

    Een belangrijk element in klantbeleving is e-mailmarketing. Hoe je e-mailmarketi...

    Michelle Brinkhuis   
    15 October 2020   

  • [Presentatie] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    [Presentatie] 5 e-mailmarketingtips waarmee je direct jouw klantbeleving verbetert

    E-mailmarketing presentatie |

    Waar bestaat een goede klantbeleving uit?

    Michelle Brinkhuis   
    15 October 2020   

  • Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    E-mailmarketing whitepaper checklist

    Content verzamelen, afbeeldingen afstemmen met de designer, nieuwsbrieven verstu...

    Monique Zwanenburg   
    8 September 2020   

Meer van Monique Zwanenb...

  • Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    Checklist: de cruciale basisvoorwaarden in e-mailmarketing

    E-mailmarketing whitepaper checklist |

    Content verzamelen, afbeeldingen afstemmen met de designer, nieuwsbrieven verstu...

    Monique Zwanenburg   
    26 August 2014   

  • [Presentatie] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    [Presentatie] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    Online marketing E-mailmarketing presentatie |

    Waarom is het belangrijk om automatische campagnes in te zetten naast de regulie...

    Monique Zwanenburg   
    26 August 2014   

  • [Video] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    [Video] E-mailmarketingbenchmark 2020: dubbele omzet uit e-mailmarketing ligt voor het oprapen

    Online marketing E-mailmarketing video

    Stuur je wekelijks nieuwsbrieven, maar vrijwel geen automatische campagnes? Opme...

    Monique Zwanenburg   
    26 August 2014