Monique Zwanenburg 26 August 2014
Wat als je database met duizenden e-mailadressen hebt verzameld, maar onvoldoende over deze personen weet voor goede segmentatie? Met deze 6 tips verrijk jij je database en leer je je nieuwsbriefinschrijvers goed kennen, zodat je hebt persoonlijke en relevante e-mailcampagnes stuurt.
E-mail is een zeer geschikt kanaal om kennis over relaties te vergaren. Denk aan het analyseren en verwerken van resultaten bij elke grote mailing. Ontdek je vanuit een bepaalde groep veel kliks op een onderwerp? Dan kun je hun gegevens verrijken met hun interesses en hier een volgende keer weer op inspelen. Worden je nieuwsbrieven het meest geopend in de avonduren? Misschien kun je de volgende actiemail dan om 20.00 uur ’s avonds versturen zodat hij bovenin de inbox staat.
Tip: in deze webinaropname hoe je hoe je de gehele klantreis personaliseert op basis van data
Adresgegevens en e-mailadressen vormen de basis van je klantgegevens, anders kun je immers geen mailings adresseren. Hoe meer informatie je van klanten hebt, hoe beter je de boodschap op hen kunt afstemmen. Maar hoe verrijk je de bestaande database met persoonskenmerken van klanten?
Zorg dat klanten op je nieuwsbriefinschrijfpagina optioneel hun interesses kunnen invoeren. Vermeldt dat je op deze manier gerichte acties zult toevoegen in de nieuwsbrieven.
Afbeelding 1: bij Dierenverblijf kun je aangeven waar je interesse in hebt
Geef klanten het gevoel dat zij invloed hebben op de te ontvangen nieuwsbrieven. Daarom lever je ze graag relevante informatie en service. Op het moment dat er een behoefte is en de desbetreffende klant je nieuwsbrief met een gerichte actie van de aangegeven productcategorie van zijn interesse ziet langskomen, zal hij eerder de nieuwsbrief openen en je je webwinkel bezoeken. Daarmee neemt de kans op een (impuls)bestelling flink toe.
Afbeelding 2: Intratuin vraagt naar meer interesses
Vraag tijdens het registratieproces een aantal extra gegevens als geslacht en leeftijd om zo meer inzicht te krijgen in uw nieuwe klanten. Vraag daarnaast of bestaande klanten hun gegevens updaten en aanvullen met ontbrekende gegevens zoals geslacht, geboortedatum en persoonlijke interesses. Door een dergelijke pagina actief in te zetten in een kortingsactie verplicht je deelnemers om correcte gegevens achter te laten. Maak het veld ‘mobiel’ bijvoorbeeld verplicht en stuur een sms met een persoonlijke kortingscode na het wijzigen van een profiel, of toon de relevantie aan van het aanvullen van de persoonlijke interesses.
Start een verrijkingscampagne met een extra nieuwsbrief en vraag je klanten hun gegevens te verrijken. Beloof en geef je klanten vervolgens een kortingscode die zij per mail zullen ontvangen na het verrijken van hun profiel.
Afbeelding 3: de verjaardagscampagne van Zinzi
Elke nieuwsbrief die je stuurt kan een bijdrage leveren aan de verrijking van je profiel. Voeg bijvoorbeeld hyperlinks toe met vragen als: ‘wenst u voortaan ook gerichtere mailings van ons te ontvangen?’ En zorg dat deze linkt naar een pagina waar de ontvanger zijn interesses en informatie over zichzelf kan aanpassen.
Afbeelding 4: deze e-mailcampagne vraagt om mijn verjaardag in een gewone nieuwsbrief
Je weet nu op welke manieren je profielverrijking kunt toepassen, maar hoe krijg je klanten nu daadwerkelijk zover dat zij (aanvullende) persoonlijke gegevens invullen? Bol.com heeft het goed begrepen: Wanneer je iets wilt ontvangen van je klant of de bezoeker van je webwinkel, zal je eerst iets moeten geven. Je klanten zijn vaak bereid om persoonlijke gegevens achter te laten, mits ze vertrouwen in je hebben en hier iets tegenover staat. Geef je klanten dus een beloning voor het invullen van extra gegevens.
Je kunt je klanten ook stimuleren hun gegevens compleet te maken door de volledigheid van hun gegevens weer te geven. Een goed voorbeeld zie je bij de ‘Profile Completeness’ van Linkedin. Door de weergave van niveaus, uitdagingen en de menselijke behoefte taken volledig te voltooien is de ‘Profile Completeness’ meter van Linkedin een succes.
Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Colourful Rebel en State of Art.
Monique heeft brede kennis van online marketing, maar loopt vooral warm voor e-mailmarketing. Het biedt namelijk veel mogelijkheden waarin ze haar creativiteit kwijt kan. Ook zijn de resultaten snel en goed meetbaar, zodat ze volop kansen kan spotten en benutten. Alles om de juiste mix van content, personalisatie en timing te ontdekken. Dit doet ze onder andere voor Zinzi, Colourful Rebel en State of Art.
E-mailmarketing video B2B |
Als retailer, merk of groothandel wil je continu je omzet laten groeien. Gebruik...
Niels Kolijn van dotdigital
22 April 2021
Conversie-optimalisatie Social media advertising E-mailmarketing SEO video Online Advertising |
A/B-testen binnen conversie-optimalisatie is voor veel retailers, merken en groo...
Elske Hesen
4 February 2021
Online marketing E-mailmarketing blog
“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.” Daarmee kom je niet ver bij het uitzoeken v...
Michelle Brinkhuis
3 February 2021
E-mailmarketing whitepaper |
E-mailmarketing staat bekend als het online kanaal met het hoogste rendement. El...
Monique Zwanenburg
26 August 2014
E-mailmarketing whitepaper checklist |
Content verzamelen, afbeeldingen afstemmen met de designer, nieuwsbrieven verstu...
Monique Zwanenburg
26 August 2014
Online marketing E-mailmarketing video
Stuur je wekelijks nieuwsbrieven, maar vrijwel geen automatische campagnes? Opme...
Monique Zwanenburg
26 August 2014