Siebren van Bruggen 27 June 2017
Feit: door slimme analyses van data maak je betere beslissingen. Maar datadriven marketing is voor veel marketeers een flinke uitdaging. Er zijn veel data beschikbaar, maar meestal verkeren ze in silo’s. De oplossing is een data-managementplatform (DMP). Ik noem de 5 belangrijkste voordelen die jou moeten overtuigen om ook een DMP te implementeren.
Het begint bij weten wat een DMP is. Een DMP verzamelt, sorteert en bewaart data. Maar nog belangrijker: het helpt je om de complexe en enorme hoeveelheid informatie te vertalen naar marketingacties.
De werking van een DMP leg ik uit aan de hand van 3 stappen van onze datadriven-strategie.
Tip: lees de blog “3 onmisbare stappen voor datadriven marketing”
Afbeelding 1: de drie stappen van een datadriven-strategie
De DMP fungeert als een centrale hub voor het verzamelen, aggregeren en beheren van drie soorten gegevens:
Een DMP voegt waarde toe de verzamelde en opgeslagen gegevens door:
Geavanceerdere analyses of aangepaste modellering worden doorgaans niet gedaan binnen het DMP, maar een data scientist kan de geaggregeerde data exporteren naar programma’s als R en Python. Vervolgens kan hij aangepaste modellering toepassen en deze weer importeren naar je DMP.
Een DMP ontzorgt je, want hij kan de inzichten uit je analyses vertalen naar acties. Denk aan een toepassing als real time personalisatie.
Met een DMP kun je dus:
Nu weet je wat een DMP is, maar wat zijn de voordelen? Met de enorme hoeveelheid aan (digitale) touchpoints en interactiemomenten is het voor bedrijven onmogelijk om handmatig alle data optimaal te benutten voor marketingacties. Met een DMP kan dit wel. Je kunt allerlei acties automatiseren en van een persoonlijke aanpak voorzien!
Het gebruik van een DMP geeft je de volgende 5 voordelen:
Een DMP verhoogt je rendement op een aantal verschillende manieren:
Het vermogen van een DMP om de enorme hoeveelheid informatie te verwerken en centraal op te slaan is een voordeel op zich. Zo kan een DMP verbinding maken tussen gegevens uit je betaalde zoekadvertenties, CRM-gegevens, gegevens van derden, webshopgedrag, sociale media, gesprekken in call centers en online klantenservice en die gegevens tonen. Een systeem dat zoveel verschillende informatiebronnen integreert kan de verwerking en toepassing van deze data sterk verbeteren.
Wanneer je alle informatie over je klanten en hun gedrag op één plaats opslaat en er vervolgens algoritmische modellen op los laat kun je aan de hand van het gedrag van je bestaande klanten, nieuwe waardevolle klanten herkennen in gebruikers op je search-, display- en socialmediakanalen. Je target dus gemakkelijk relevantere nieuwe segmenten op basis van gedrag in je reeds bestaande segmenten.
Je hele organisatie kan de waardevolle inzichten gebruiken voor de gehele bedrijfsvoering en resultaten. Daarnaast verminder je de isolatie van verschillende afdelingen en maak je gegevens veel makkelijker bereikbaar. Het begrijpen van het gedrag en de voorkeuren van mensen creëert een kans om je inkoop te verbeteren, of om je klantenservice anders in te richten.
Als jij bent overtuigd en je aan de slag wilt met een DMP kom je voor een dilemma te staan. Want de aanschaf van een DMP kan een flinke investering zijn.
Er zijn grofweg twee soorten DMP’s: DMP’s die zich hebben gespecialiseerd vanuit een bepaalde hoek, bijvoorbeeld display-platformen die ook een DMP-oplossing aanbieden. Vaak zijn de geïntegreerde oplossingen ook de goedkopere oplossingen. Maar vergeet niet dat je je dan ook committeert aan het ecosysteem van deze aanbieder en je vrijheid in onafhankelijke integraties opgeeft.
Aan de andere kant is de “stand-alone” DMP’s, welke zich op een meer onafhankelijke wijze positioneren. Ze hebben vaak een duurder prijsmodel, maar bieden wel veel vrijheid in integraties en modellering.
Een DMP is niet langer alleen voor de grote ondernemingen bereikbaar. Er komen steeds meer spelers op de markt die zich expliciet richten op het middensegment. Er zijn ook oplossingen in de markt die onderdelen van een DMP bevatten, maar niet de gehele oplossing bieden. Hou dan ook rekening met verminderde voordelen ten opzichte van een volwaardige DMP-oplossing.
Data spelen een steeds grotere rol in de wereld van de marketeer. Start daarom vandaag met het opstellen van je eerste kleine doelstelling en test deze door het inzetten van datadriven marketing. Is je businesscase positief? Breid dan uit naar een volgend klantsegment.
Siebren, Team Lead Marketing Intelligence, gebruikt data voor het optimaliseren en personaliseren van customer journeys. Voor klanten als Sanitairwinkel, OPEN32, Zamro, Fashcom en Hunkemöller duikt hij daarom graag de data in. Voordat hij bij ons kwam werken deed hij tijdens zijn studie (Marketing Management, Tilburg University) ervaring op in de wereld van e-commerce en online marketing bij FloraHolland en zijn eigen online marketingbureau.
Siebren, Team Lead Marketing Intelligence, gebruikt data voor het optimaliseren en personaliseren van customer journeys. Voor klanten als Sanitairwinkel, OPEN32, Zamro, Fashcom en Hunkemöller duikt hij daarom graag de data in. Voordat hij bij ons kwam werken deed hij tijdens zijn studie (Marketing Management, Tilburg University) ervaring op in de wereld van e-commerce en online marketing bij FloraHolland en zijn eigen online marketingbureau.
Online marketing Personalisatie blog |
Veel e-commercemanagers en marketeers moeten vaak hun hersens kraken voor het be...
Fenna Leemans
4 December 2019
Online marketing Personalisatie blog |
Is uw strategisch fundament sterk genoeg om een effectieve online marketingstrat...
Sander Berlinski
26 November 2019
Online marketing Personalisatie blog
Een goede online marketingstrategie is gebaseerd op data en is essentieel voor h...
Kees Beckeringh
14 November 2019
Online marketing Personalisatie blog |
Omzet is voor veel webshops de allerbelangrijkste KPI; jaar op jaar krijgen e-co...
Siebren van Bruggen
27 June 2017
Online marketing Personalisatie blog |
Feit: door slimme analyses van data maak je betere beslissingen. Maar datadriven...
Siebren van Bruggen
27 June 2017
Online marketing Personalisatie blog
Big data verzamelen en automatisch omzetten in conversieverhogende marketingacti...
Siebren van Bruggen
27 June 2017