3 onmisbare stappen voor datadriven marketing

Blog

Siebren van Bruggen    12 June 2017   

Het direct activeren van inzichten uit data maakt dat je een datagedreven marketingstrategie hanteert waarbij je de klant écht centraal staat en je je marketingactiviteiten rondom je klant orkestreert. In dit blog leg ik uit hoe je in 3 stappen een datagedreven marketingstrategie bereikt.

Wat is datadriven marketing?

Datadriven marketing is een enorm breed begrip en kan in iedere discipline een rol spelen. Zo verzamelen we bij conversie-optimalisatie data uit webstatistieken en usability-onderzoeken om met behulp van deze inzichten de juiste conversieverhogende verbeteringen door te voeren.

Datadriven marketing is het verzamelen, analyseren en interpreteren van klant- en gebruikersgegevens ter verbetering van je marketing activiteiten.

Alles begint bij een doelstelling

Zonder doel kun je niet datagedreven werken. Richting en sturing ontbreekt waardoor je niet weet wat je wilt bereiken met je inspanningen. Begin daarom altijd met het bepalen van je doelstelling op basis van jouw marketingstrategie. Een voorbeeld dan een goede doelstelling is: 10 procent stijging in orderwaarde voor klantsegment A. Deze doelstelling draagt in dit geval bij aan je strategie om bestaande klanten waardevoller te maken.

Tip: deze template gebruiken we bij klanten voor het bepalen van hun online marketingstrategie. Jij kunt het ook gratis downloaden.

Tip: krijg in deze webinaropname uitgebreid uitleg hoe je een online marketingstrategie opzet

Tip: gebruik deze invulsheet voor het bepalen van doelstellingen voor social media advertising.  Gebruik deze invulsheet voor het bepalen van doelstellingen voor e-mailmarketing.

In 3 stappen naar een datadrivenstrategie

Is je doelstelling helder? Dan ben je klaar om gericht aan de slag de gaan met datagedreven marketing. Het verbeteren van de doelstellingen met inzichten uit de data verloopt in drie fases: datacollectie, data-analytics en data-activatie.

In drie fase naar datadriven marketing

Afbeelding 1: in drie fases naar datadriven marketing

1. Datacollectie

Inventariseer welke data er beschikbaar zijn en welke er beschikbaar moeten komen. Zorg dat de data op één plaats worden opgeslagen (bijvoorbeeld door een Data Management Platform (DMP), zodat datasilo’s verdwijnen en er één geïntegreerde database ontstaat. Voorbeelden van verschillende datasilo’s zijn: data uit Google Analytics, Magento, ERP- en CRM-systeem. Daarnaast kun je door bijvoorbeeld event tracking of via derden ook nieuwe data verzamelen.

Tip: start vroeg met het verzamelen van data, bijvoorbeeld door gebruik van webstatistieken of het plaatsen van DMP-tags. Deze data kan zelfs al in een vroeg stadium bijdragen aan je strategische doelen.

2. Data-analytics

Een data scientist kan specifieke businessvragen beantwoorden. Hierbij gaat het vaak inzichten die je niet verkrijgt uit de standaard tools of analyses. Je kunt ook een Data Management Platform (DMP) oplossing aanschaffen die real time standaard analyses en segmentaties uitvoert.

Voorbeelden van toepassingen:

  • Segmentatie van campagnes

Op basis van RFM, CLV en hierarchische clustering geven we aan welke persona’s zich uit de data onderscheiden op o.a. koopfrequentie, conversiepad en lifetime value. Deze segmenten zijn direct inzetbaar in verschillende campagnes, bijvoorbeeld via e-mailmarketing en Facebook. Met een persoonlijkere benadering van je klanten, verhoog je de effectiviteit van je marketingcampagnes.

  • Versterking van je aanbod

Verkrijg inzicht in welke producten klanten vaak tegelijkertijd kopen en hoe je dit gedrag kunt voorspellen. Door deze inzichten kun je je klanten de juiste aanbevelingen doen in bijvoorbeeld e-mailcampagnes om cross-sell omzet te verhogen. Andere toepassingen zijn het inzicht krijgen in gevoeligheid van bepaalde klantsegmenten op korting en de kans op retourneringen van producten.

  • Verhogen van je effectiviteit

Creëer een efficiënter marketingplan op basis van datagedreven conversieattributie (gebruik bijvoorbeeld het Markov-model). Hiermee doorgrond je welke kanalen een positief effect hebben op je doelstelling in de gehele klantreis.

Tip: in deze webinaropname krijg je uitleg hoe je vanuit een datagedreven klantprofiel een gepersonaliseerde klantreis ontwikkelt 

3. Data-activatie

Met alleen inzichten uit een geavanceerde analyse, of DMP ben je er nog niet. Je moet de inzichten vertalen een praktische invulling van marketingcampagnes..

Voorbeelden van toepassingen van data-activatie:

  • Real time personalisatie: laat een DMP je content in je webshop, e-mails, display-advertenties en andere kanalen dynamische vullen op basis van persoonlijk gebruikersgedrag. Hierdoor ben je in staat al je bezoekers een persoonlijke ervaring te bieden
  • Bereik nieuwe klanten op basis van gedrag: je kunt de analyses gebruiken om via verschillende kanalen “similar users”of “look-alike-profielen” te vinden. Oftewel: personen die je nog niet kent, maar wel hetzelfde gedrag vertonen als bestaande klanten.
  • Real time conversieattributie: verbeter de efficiëntie op elk kanaal en apparaat heen doordat je DMP deze data op één plek analyseert en activeert. Met een centraal klantbeeld kun je inzien welke marketingmix op dat moment optimaal is voor de potentiële of bestaande klant.

Geen grote “Big Bang”

De sleutel voor succes met datadriven marketing ligt in een continuerend proces van testen, optimaliseren en doorvoeren van kleine behapbare trajecten. Je raakt gemakkelijk verdwaald in een wereld van buzzwords en mogelijkheden, waarbij je je doelstelling al snel uit het zicht verliest.

Door het continu opstellen, testen en doorvoeren van kleine cases vergroot je stap voor stap je kennis en impact met datagedreven marketing naar het gewenste niveau, zodat je uiteindelijk je concurrentie te slim af bent. Kies daarom altijd één duidelijke doelstelling, maak deze meetbaar door het bepalen van KPI’s en loop hiermee het bovenstaande stappenplan door.

Is de doelstelling behaald? Dan moet je je datadriven marketingstrategie uitbreiden. Datadriven marketing is een proces waar je als marketeer, afdeling en bedrijf in moet groeien.

Geschreven door:

Siebren van Bruggen Team Lead Marketing Intelligence

Siebren was Team Lead Marketing Intelligence bij ISM eCompany. Hij gebruiktw data voor het optimaliseren en personaliseren van customer journeys. Voor klanten als Sanitairwinkel, OPEN32, Zamro, Fashcom en Hunkemöller dookk hij daarom graag de data in. Voordat hij bij ons kwam werken deed hij tijdens zijn studie (Marketing Management, Tilburg University) ervaring op in de wereld van e-commerce en online marketing bij FloraHolland en zijn eigen online marketingbureau.

Siebren-van-Bruggen_ISM-eCompany
Geschreven door:

Siebren van Bruggen Team Lead Marketing Intelligence

Siebren was Team Lead Marketing Intelligence bij ISM eCompany. Hij gebruiktw data voor het optimaliseren en personaliseren van customer journeys. Voor klanten als Sanitairwinkel, OPEN32, Zamro, Fashcom en Hunkemöller dookk hij daarom graag de data in. Voordat hij bij ons kwam werken deed hij tijdens zijn studie (Marketing Management, Tilburg University) ervaring op in de wereld van e-commerce en online marketing bij FloraHolland en zijn eigen online marketingbureau.

Siebren-van-Bruggen_ISM-eCompany

Ook interessant

  • [Video] Zo personaliseer je de online klantreis voor iedere individuele bezoeker

    [Video] Zo personaliseer je de online klantreis voor iedere individuele bezoeker

    Personalisatie video |

    Een persoonlijke en relevante klantreis voor iedere individuele bezoeker. Dat is...

    Patty Bastiaansen   
    19 January 2021   

  • In 4 stappen een gepersonaliseerde webshopbeleving met Magento Commerce

    In 4 stappen een gepersonaliseerde webshopbeleving met Magento Commerce

    Platform Personalisatie whitepaper Magento |

    Welke mogelijkheden biedt Magento Commerce zodat je zelf direct aan de slag kan ...

    Jeanine Zomer   
    2 November 2020   

  • [Video] Haal meer uit uw Customer Data Platform door een succesvolle personalisatiestrategie toe te passen

    [Video] Haal meer uit uw Customer Data Platform door een succesvolle personalisatiestrategie toe te passen

    Online marketing Personalisatie video

    Hoe haalt u het maximale uit uw Customer Data Platform? Tijdens een gezamenlijke...

    Patty Bastiaansen   
    7 May 2020   

Meer van Siebren van Bru...

  • Omzet genereren met je verkeer? Déze kans laat jij liggen

    Omzet genereren met je verkeer? Déze kans laat jij liggen

    Online marketing Personalisatie Online marketingstrategie |

    Omzet is voor veel webshops de allerbelangrijkste KPI; jaar op jaar krijgen e-co...

    Siebren van Bruggen   
    12 June 2017   

  • De 5 belangrijkste voordelen van een data-managementplatform

    De 5 belangrijkste voordelen van een data-managementplatform

    Online marketing Personalisatie blog |

    Feit: door slimme analyses van data maak je betere beslissingen. Maar datadriven...

    Siebren van Bruggen   
    12 June 2017   

  • Hoe datadriven is uw marketing?

    Hoe datadriven is uw marketing?

    Strategie Online marketing Personalisatie whitepaper

    Big data verzamelen en automatisch omzetten in conversieverhogende marketingacti...

    Siebren van Bruggen   
    12 June 2017