3 marketingkansen die jouw webshop met Sinterklaas niet benut

Blog

Felice Bok    4 December 2017   

Zoekt Nederland naar een noot van peper, of toch van kruid? Op basis van data zocht ik het uit. Bijgevoegd driemaal goede raad aan wie volgend jaar verkopen gaat. 

Gebruik de kenmerken van het feest: de pepernotenmarkt

In de praktijk is de kruidnoot (plat, rond en hard) veel populairder bij Nederlanders dan de pepernoot (hoekig en zacht). Neemt niet weg dat er veel meer naar pepernoten wordt gezocht dan naar kruidnoten zoals je ziet in afbeelding 1. Waarschijnlijk komt dit doordat veel Nederlanders kruidnoten en pepernoten als hetzelfde zien.

pep1

Afbeelding 1: screenshot van Google Trends

De HEMA lijkt zich bij deze opvatting te hebben aangesloten. Ons oer-Hollandse warenhuis adverteert (met 12.800 zoekopdrachten een gemiste kans voor jou) op dit zeer populaire zoekwoord. De in Google AdS ingestelde landingspagina-URL belooft veel goeds, maar de webwinkel blijkt na doorklikken geen enkele pepernoot in z’n assortiment te hebben opgenomen.

pep2

Afbeelding 2: HEMA’s Google Ads-advertentie voor pepernoten

Hoopvolle hulpsinten worden dan ook doorgestuurd naar een generieke landingspagina met snoepgoed en kruidnoten (geen pepernoten, dus):

pep3

Afbeelding 3: Een screenshot van HEMA’s “pepernoot-landingspagina”

Kortom, hier liggen nog volop kansen voor retailers in de food-branche.

Spot de expat

Leuk detail: Google Trends spot verassend genoeg ook pepernoot-zoekopdrachten uit Canada, Australië en Turkije... en uit Spanje. Wellicht dat de Sint zich vooraf georiënteerd heeft op de pepernootprijzen van dit jaar.

pep4

Afbeelding 4: in de blauw gearceerde landen wordt op “Sinterklaas” gezocht

De makkelijke bijverkoop: sinterklaasinpakpapier

Bij Sinterklaas horen cadeautjes en bij cadeautjes hoort... inpakpapier. En bij voorkeur is dat ‘sinterklaas inpakpapier’. Volgens AdWords wordt hier in de maanden november en december wordt er bij elkaar zo’n 1000x naar gezocht:

pep5

Afbeelding 5: het zoekvolume op ‘inpakpapier Sinterklaas’

In een land waar winkelstraten volgens een kwart van de Nederlanders mogen verdwijnen is de kans groot dat cadeautjes online worden besteld (zie ook het zoekvolume in afbeelding 5). Bol.com doet een goede eerste zet door kopers de mogelijkheid te bieden om in te pakken met inpakpapier, maar mist de kans om het product los bij te verkopen. Hetzelfde geldt voor Coolblue, die in het boodschappenmandje wel gerelateerde producten aanbiedt maar geen cadeaupapier los bijverkoopt bij haar ‘kassakoopjes’ zoals je ziet in afbeelding 6:

pep7b

Afbeelding 6: geen cadeaupapier in de cross-sellstrategie van Coolblue

Ook retailers die inpakpapier in hun standaard-assortiment hebben zitten kunnen extra scoren tijdens de feestdagen. Zo wordt er volop gezocht naar inspiratie voor het mooi inpakken van cadeautjes. Door tijdig bloggers in te schakelen die mooie creatieve inpak-oplossingen bedenken (waarbij verwijzend naar je papier) gooi je als webwinkel een wijd net uit op het moment dat de zoekvolumes aan beginnen te zwellen.

pep8b

Afbeelding 7: maandelijks wordt er veel gezocht naar manieren om in te pakken

Opnieuw: gebruik de kenmerken van het feest gebruiken!

Ook dit jaar focussen online retailers tijdens de feestdagen met name op het direct aanzetten tot de aankoop van hun producten. In Google’s Customer Journey-model wordt dit de Do-fase genoemd; de fase waarin de consument een aankoopbeslissing maakt.

pep9

Afbeelding 8: Google’s Customer Journey Model met bijbehorende zoekopdrachten

Het opbouwen van een aankoop- en herkoop-relatie met de klant omvat echter veel meer dan alleen het stimuleren van deze fase. Zo kun je er tijdens de Care-fase (de fase waarin er al gekocht is, en de koper hulp/informatie/inspiratie zoekt rondom z’n aankoop) voor zorgen dat oude klanten terugkomen, of dat klanten van de concurrent uit sentiment de volgende keer voor jou kiezen. Tijdens mijn persoonlijke zoektocht naar inspiratie voor een gedicht over een fotoboek kwam ik deze mooie actie van Albelli tegen:

pep8

Afbeelding 9: Albelli in de Care-fase

Zonder dedicated gedichtenwebsite en met een zevende positie in Google hebben ze dit niet slecht gedaan.

pep10

Afbeelding 10: Albelli speelt slim in op de Care-fase

Kortom

Probeer tijdens de feestdagen ook laaghangend fruit te plukken door consumenten die zich in de See, Think, of Care-fase niet te vergeten. Je profiteert dan van extra hoge zoekvolumes en investeert in een strategie die op de lange termijn kan leiden tot extra omzet!

Geschreven door:

Felice Bok Felice Bok

Contentstrateeg Felice miste in haar tijd bij ISM eCompany geen kans om webshops beter te laten ranken. Met strategisch advies droeg zij bij aan de online zichtbaarheid van grote klanten zoals Zinzi, Duifhuizen en Primera.

Felice Bok - SEO specialist - rond
Geschreven door:

Felice Bok Felice Bok

Contentstrateeg Felice miste in haar tijd bij ISM eCompany geen kans om webshops beter te laten ranken. Met strategisch advies droeg zij bij aan de online zichtbaarheid van grote klanten zoals Zinzi, Duifhuizen en Primera.

Felice Bok - SEO specialist - rond

Ook interessant

  • [Whitepaper] Hoe ISM eCompany haar klanten helpt ten tijde van de coronacrisis

    [Whitepaper] Hoe ISM eCompany haar klanten helpt ten tijde van de coronacrisis

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie whitepaper |

    De gevolgen van de maatregelen omtrent het coronavirus zijn voor alle merken, re...

    ISM eCompany   
    19 May 2020   

  • Nieuw binnen Google Shopping: gratis klikken en dus verkopen

    Nieuw binnen Google Shopping: gratis klikken en dus verkopen

    Online marketing SEA blog |

    Het klinkt te mooi om waar te zijn: gratis je producten tonen in het Google Shop...

    Jovanka Pavlovic   
    12 May 2020   

  • De e-commercebenchmark voor modewebwinkels ten tijde van de coronacrisis

    De e-commercebenchmark voor modewebwinkels ten tijde van de coronacrisis

    Conversie-optimalisatie Online marketing benchmark

    Wat is een goed conversiepercentage voor uw modewebwinkel ten tijde van de coron...

    Loef Kleinmeijer   
    11 May 2020   

Meer van Felice Bok

  • Cheatsheet voor het schrijven van SEO-teksten

    Cheatsheet voor het schrijven van SEO-teksten

    Online marketing SEO whitepaper |

    Hoe zorgt u ervoor dat uw teksten SEO-proof zijn? Bij het optimaliseren van teks...

    Felice Bok   
    4 December 2017   

  • Hoe zet u in 3 stappen een pakkende contentstrategie neer?

    Hoe zet u in 3 stappen een pakkende contentstrategie neer?

    Online marketing SEO video |

    ISM'er Felice Bok vertelde tijdens een webinar hoe u de interesses van uw doelgr...

    Felice Bok   
    4 December 2017   

  • Hoe zet u in 3 stappen een pakkende contentstrategie neer?

    Hoe zet u in 3 stappen een pakkende contentstrategie neer?

    Online marketing SEO presentatie

    Een goede contentstrategie straalt expertise uit en is van toegevoegde waarde vo...

    Felice Bok   
    4 December 2017