De trends en ontwikkelingen voor mobile devices volgens sprekers op het Criteo Live event

Blog

Kevin Hoondert    29 April 2015   

Onlangs was ik aanwezig op het Criteo Live evenement in de Westergasfabriek te Amsterdam waarbij er uitgebreid werd stil gestaan bij de trends en ontwikkelingen rondom smartphones en tablets. Helaas blijkt dat we nog flink achter de feiten aan lopen. Jonathan Wolf, Chief Product Officer bij Criteo: “Bijzonder is dat 86 procent van de webshops claimt dat ze mobielvriendelijk zijn, terwijl slechts 13 procent van de mobiele shoppers aangeeft een zeer goede webwinkelervaring te hebben gehad!” Gemiste kans voor conversie als we genoemde trends op het evenement mogen geloven.

Groei van mobiele apparaten

Gregory Gazagne, Executive Managing Director bij Criteo begon met een feit: bij Criteo wordt 34 procent van de transacties geregeld via smartphones en tablets. Maar dit percentage wordt hoger. “In 2017 beschikken wij gemiddeld over vijf mobiele apparaten per huishouden.” En dus groeit ook het aantal mogelijkheden om via mobiele apparaten iets te kopen waardoor Gazagne groei in online transacties verwacht. In mijn ogen is deze groeiverwachting van het aantal mobiele apparaten per huishouden nog wat voorzichtig. Er komen steeds meer apparaten op de markt. Denk alleen al de opkomst van smartwatches. 

Populariteit van online transacties

Wolf ging vooral in op online transacties. Zo toonde hij aan dat 30 procent van de transacties in de sinterklaasperiode van 2014 verliep via desktop. Op mobiele apparaten lag dit percentage met 45 procent een stuk hoger. Een paar verwachtingen voor de toekomst:

  • In 2016 is meer dan 50 procent van de transacties afkomstig van mobiele apparaten. In het eerste kwartaal van 2014 was dit nog slechts 19 procent en in het eerste kwartaal van 2015 slechts 27 procent
  • In de toekomst wint de smartphone het van de tablet. De smartphone wordt het belangrijkste mobiele apparaat
  • Apps worden het belangrijkste kanaal voor loyale klanten
  • In 2016 oriënteert één op de drie zich op verschillende apparaten alvorens er een transactie plaatsvindt 

Ook Google erkent deze verwachtingen. Tenslotte rangschikt de IT-gigant sinds 21 april mobiele zoekmachineresultaten op mobielvriendelijkheid. Elke webwinkel verdient dus een kritische blik naar de mobielvriendelijkheid. Test dit bijvoorbeeld via de mobility test van Google. Soms zijn het maar kleine aanpassingen die zorgen voor een betere ervaring op smartphones en tablets en voor meer omzet.

Niets nieuws

Maar eigenlijk weten het allemaal al: mobiele apparaten zijn en worden steeds belangrijker in de totale klantenervaring. Maar de verandering gaat sneller dan menigeen denkt en dat betekent nu omschakelen in denken op allerlei e-commercevlakken. Denk aan mijn vakgebied: online advertising. We zullen steeds meer moeten gaan testen welke mobiele uitingen goed werken. Deze uitingen zijn immers anders dan via de desktop, omdat ze korter en bondiger moeten zijn in verband met de grootte van het scherm.

Bekijk Google Analytics en achterhaal of je bezoekers vanaf mobiele platformen zich oriënteren of koopgericht zijn en zie hoe de trend jouw webwinkel beïnvloedt. Want alleen dan zorg je voor een goede winkelervaring. 

Geschreven door:

Kevin Hoondert SEA consultant

Kevin was bij ISM eCompany werkzaam als SEA-Specialist.

kevin-hoondert-ism
Geschreven door:

Kevin Hoondert SEA consultant

Kevin was bij ISM eCompany werkzaam als SEA-Specialist.

kevin-hoondert-ism

Ook interessant

  • [Presentatie] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    [Presentatie] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    Online marketing SEA presentatie |

    Hoe stuur je aan op het ROPO-effect?

    Jovanka Pavlovic   
    25 June 2020   

  • [Video] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    [Video] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    Online marketing SEA video |

    Veel winkels waren de afgelopen weken gesloten door het coronavirus. Maar we zie...

    Jovanka Pavlovic   
    25 June 2020   

  • Slim bieden binnen Google Ads: een stappenplan voor het testen en doorvoeren van automatische biedstrategieën

    Slim bieden binnen Google Ads: een stappenplan voor het testen en doorvoeren van automatische biedstrategieën

    Online marketing SEA whitepaper

    Geautomatiseerde biedstrategieën zijn al enige tijd niet meer weg te denken binn...

    Carmen Wielaard   
    23 June 2020   

Meer van Kevin Hoondert

  • Hoe begint u met AdWords-automatisering?

    Hoe begint u met AdWords-automatisering?

    Online marketing SEA presentatie |

    Het instellen van AdWord-scampagnes hoeft anno nu allang geen handwerk meer te z...

    Kevin Hoondert   
    29 April 2015   

  • Dit is dé grootste Google AdWords verandering van 2017!

    Dit is dé grootste Google AdWords verandering van 2017!

    Online marketing SEA blog |

    De Expanded Text Ads (ETA’s) waardoor je meer ruimte hebt in je advertentie is d...

    Kevin Hoondert   
    29 April 2015   

  • Is Conversion Optimizer pure geld verspilling?

    Is Conversion Optimizer pure geld verspilling?

    Online marketing SEA blog

    We lezen de voorspellingen overal: het aantal mobiele apparaten verdubbelt de aa...

    Kevin Hoondert   
    29 April 2015