Kevin Hoondert 29 April 2015
Onlangs was ik aanwezig op het Criteo Live evenement in de Westergasfabriek te Amsterdam waarbij er uitgebreid werd stil gestaan bij de trends en ontwikkelingen rondom smartphones en tablets. Helaas blijkt dat we nog flink achter de feiten aan lopen. Jonathan Wolf, Chief Product Officer bij Criteo: “Bijzonder is dat 86 procent van de webshops claimt dat ze mobielvriendelijk zijn, terwijl slechts 13 procent van de mobiele shoppers aangeeft een zeer goede webwinkelervaring te hebben gehad!” Gemiste kans voor conversie als we genoemde trends op het evenement mogen geloven.
Gregory Gazagne, Executive Managing Director bij Criteo begon met een feit: bij Criteo wordt 34 procent van de transacties geregeld via smartphones en tablets. Maar dit percentage wordt hoger. “In 2017 beschikken wij gemiddeld over vijf mobiele apparaten per huishouden.” En dus groeit ook het aantal mogelijkheden om via mobiele apparaten iets te kopen waardoor Gazagne groei in online transacties verwacht. In mijn ogen is deze groeiverwachting van het aantal mobiele apparaten per huishouden nog wat voorzichtig. Er komen steeds meer apparaten op de markt. Denk alleen al de opkomst van smartwatches.
Wolf ging vooral in op online transacties. Zo toonde hij aan dat 30 procent van de transacties in de sinterklaasperiode van 2014 verliep via desktop. Op mobiele apparaten lag dit percentage met 45 procent een stuk hoger. Een paar verwachtingen voor de toekomst:
Ook Google erkent deze verwachtingen. Tenslotte rangschikt de IT-gigant sinds 21 april mobiele zoekmachineresultaten op mobielvriendelijkheid. Elke webwinkel verdient dus een kritische blik naar de mobielvriendelijkheid. Test dit bijvoorbeeld via de mobility test van Google. Soms zijn het maar kleine aanpassingen die zorgen voor een betere ervaring op smartphones en tablets en voor meer omzet.
Maar eigenlijk weten het allemaal al: mobiele apparaten zijn en worden steeds belangrijker in de totale klantenervaring. Maar de verandering gaat sneller dan menigeen denkt en dat betekent nu omschakelen in denken op allerlei e-commercevlakken. Denk aan mijn vakgebied: online advertising. We zullen steeds meer moeten gaan testen welke mobiele uitingen goed werken. Deze uitingen zijn immers anders dan via de desktop, omdat ze korter en bondiger moeten zijn in verband met de grootte van het scherm.
Bekijk Google Analytics en achterhaal of je bezoekers vanaf mobiele platformen zich oriënteren of koopgericht zijn en zie hoe de trend jouw webwinkel beïnvloedt. Want alleen dan zorg je voor een goede winkelervaring.
Kevin was bij ISM eCompany werkzaam als SEA-Specialist.
Kevin was bij ISM eCompany werkzaam als SEA-Specialist.
SEA blog Online Advertising |
De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...
Jovanka Pavlovic
17 February 2022
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
SEA blog Online Advertising
Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...
Jovanka Pavlovic
25 January 2022
Online marketing SEA presentatie |
Het instellen van AdWord-scampagnes hoeft anno nu allang geen handwerk meer te z...
Kevin Hoondert
29 April 2015
Online marketing SEA blog |
De Expanded Text Ads (ETA’s) waardoor je meer ruimte hebt in je advertentie is d...
Kevin Hoondert
29 April 2015
Online marketing SEA blog
We lezen de voorspellingen overal: het aantal mobiele apparaten verdubbelt de aa...
Kevin Hoondert
29 April 2015