Wouter Wensing 1 November 2018
December is een zeer belangrijke periode voor e-commerce retailers: soms kan deze ene maand goed zijn voor 25 procent extra jaaromzet! Het is dan ook belangrijk om je vroegtijdig voor te bereiden op deze periode. In deze blog vind je slimme e-commerce tips voor de feestdagen, waarmee je optimaal bent voorbereid op de komende weken.
Vrijdag 27 november 2020: Black Friday
Black Friday heeft inmiddels een vast plekje gevonden in Nederland, met bekende bedrijven zoals De Bijenkorf, Bol.com, Wehkamp en Mediamarkt etc. die hieraan deelnemen. Aanbiedingen zijn tijdens Black Friday een stuk extremer; regelmatig lopen deze op tot 70 procent. ISM'er Jurjen Jongejan sprak in 2016 al over met RTLZ (zie video).
Video 1: Jurjen Jongejan over Black Friday in Nederland
Andere belangrijke e-commerce feestdagen:
Je kunt veel advertenties (zoals Google Ads- en e-mailcampagnes) dynamisch laten aftellen naar belangrijke deadlines, bijvoorbeeld hoeveel dagen je nog hebt om je cadeaus voor de feestdagen in huis te hebben. Niemand wil te laat zijn. Door het aftellen voeg je urgentie toe. En dat zorgt dat je bezoekers sneller overgaan tot aankoop.
Tip: heb je al de juiste KPI's opgesteld voor de online marketingkanalen? Gebruik deze invulsheet voor social media advertising en deze voor e-mailmarketing.
Tip: bekijk in deze webinaropname hoe u meer succes bereikt met e-mailmarketing
Tip: lees in deze blog hoe je een online marketingstrategie opzet
Je kunt ook schaarste toepassen. Denk aan voorraadindicatie. Laat zien dat je voldoende in huis hebt. Zo geef je bezoekers geen enkele reden tot twijfel of zij hun bestelling op tijd in huis hebben.
Tip: lees in deze blog drie theorieën waarmee je jouw webshopbezoekers verleidt
In je webshop kun je dit op verschillende plekken verduidelijken zoals in je USP’s, Winkelmand en Besteloverzicht. Coolblue past dit principe jaarlijks toe.
Afbeelding 1: vermeld belangrijke USP's
Begin ruim van te voren met display-advertenties en socialmediacampagnes. Vaak begint de customer journey met dit soort campagnes. Neem een laag conversieratio dan ook in de eerste weken voor lief en zorg dat je de laatste weken deze doelgroep nogmaals kunt benaderen met retargeting en remarketing voor zoekadvertenties.
Tip: lees in deze blog hoe je in 8 stappen een displaycampagne opzet
Tip: krijg in deze webinaropname uitgebreid uitleg over het opzetten van een displaycampagne
Tip: lees in deze blog 10 praktische tips voor adverteren op Instagram
Hou in de periode voor de feestdagen ook je aanwezigheid in de zoekresultaten in de gaten door je vertoningsratio te volgen. Maak speciale brede Google Ads-campagnes aan gericht op [feestdag] + [product breed] om je bereik te verhogen. De week voorafgaand aan de feestdagen kenmerkt zich door enorme piek in zoekopdrachten, maar zoals je ziet in de onderstaande afbeelding start dit al ruim van tevoren.
Afbeelding 2: het aantal zoekopdrachten naar Sinterklaascadeaus neemt eind oktober al toe
Afbeelding 3: piek in de zoekresultaten vlak voor de feestdagen
In Google kun je onderaan de pagina zien welke gerelateerde zoekopdrachten er zijn (afbeelding 4). Gebruik deze en vang je zoekende bezoekers goed op door bijpassende categoriepagina’s te creëren.
Afbeelding 4: gerelateerde zoekopdrachten aan sinterklaascadeau in Google
Pagina’s gericht op de betreffende feestdag (sinterklaascadeaus) of bijvoorbeeld prijscategorie (producten tot € 5, € 10, € 25, producten voor in je schoen etc.) zorgen ervoor dat je klant makkelijk kan vinden wat hij zoekt.
Tip: lees in deze blog hoe je de ideale navigatie in je webshop ontwikkelt
In afbeelding 5 zie je hoe Megagadgets.nl hierop inspeelt
Afbeelding 5: Megagadgets.nl helpt bezoekers bij het kopen van sinterklaasartikelen
Budget is erg belangrijk: zorg ervoor dat je bezoekers altijd eenvoudig kunnen filteren op prijsrange voor het juiste cadeau per budget.
Afbeelding 6: bezoekers kunnen filteren op prijsklasses
Deze e-commerce tip is quick win: vraag niet om verzendkosten tijdens de feestdagen is een enorm voordeel om bij jou te bestellen in plaats van bij de concurrent. Het verlagen van de aankoopdrempel kan een behoorlijke omzetstijging betekenen. Biedt ook meerwaarde door het omruilen van cadeaus makkelijker te maken.
De zoektocht naar het perfecte cadeau of outfit voor de feestdagen is voor veel consumenten bovendien stressvol waardoor hun tolerantie voor langzame webpagina’s, onjuiste advertentieteksten of onduidelijke informatie een stuk lager ligt. Des te minder je hun geduld op de proef stelt des te meer bezoekers je tevreden stelt. En dat betekent een hogere omzet!
Tip: in deze blog lees je hoe je de laadtijden in je webshop verbetert
Tip: in deze webinaropname krijg je uitgebreid uitleg over het optimaliseren van laadtijden in je webshop
Zorg wel dat je vooraf een safety-check doet voor je webshop, je meetsystemen in orde zijn en je advertenties geen fouten bevatten.
Met zijn velen jaren ervaring in conversieoptimalisatie, zorgt Wouter voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Anna van Toor en Lucardi.
Met zijn velen jaren ervaring in conversieoptimalisatie, zorgt Wouter voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Anna van Toor en Lucardi.
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
Strategie Online marketing trendrapport |
Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...
Jurjen Jongejan
3 January 2022
Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet
Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...
Jurjen Jongejan
9 November 2021
Conversie-optimalisatie Online marketing presentatie |
Ben je al aan de slag met conversie-optimalisatie, maar wil je meer inzichten, m...
Wouter Wensing
1 November 2018
Conversie-optimalisatie Online marketing presentatie |
Waarom heeft de ene mobiele webshop een conversie van 4 procent en de andere web...
Wouter Wensing
1 November 2018
Online marketing blog
December is een zeer belangrijke periode voor e-commerce retailers: soms kan dez...
Wouter Wensing
1 November 2018