E-commerce tips voor de feestdagen

Blog

Wouter Wensing    1 November 2018   

December is een zeer belangrijke periode voor e-commerce retailers: soms kan deze ene maand goed zijn voor 25 procent extra jaaromzet! Het is dan ook belangrijk om je vroegtijdig voor te bereiden op deze periode. In deze blog vind je slimme e-commerce tips voor de feestdagen, waarmee je optimaal bent voorbereid op de komende weken.

Welke dagen mag je niet missen als e-commerce retailer?

Vrijdag 27 november 2020: Black Friday

Black Friday heeft inmiddels een vast plekje gevonden in Nederland, met bekende bedrijven zoals De Bijenkorf, Bol.com, Wehkamp en Mediamarkt etc. die hieraan deelnemen. Aanbiedingen zijn tijdens Black Friday een stuk extremer; regelmatig lopen deze op tot 70 procent. ISM'er Jurjen Jongejan sprak in 2016 al over met RTLZ (zie video).

Video 1: Jurjen Jongejan over Black Friday in Nederland

Andere belangrijke e-commerce feestdagen:

  • Carnaval, 23 tot 25 februari
  • Valentijnsdag, 14 februari
  • Moederdag, 10 mei
  • Vaderdag, 21 juni
  • Singles day, 11 november
  • Cyber monday, 30 november
  • Kerstmis, 25 en 26 december
  • Sinterklaas, 5 december

5 e-commerce tips voor maximaal rendement tijdens de feestdagen

1. Zorg voor hoge urgentie: klanten willen hun bestelling vóór de feestdag in huis hebben!

Je kunt veel advertenties (zoals Google Ads- en e-mailcampagnes) dynamisch laten aftellen naar belangrijke deadlines, bijvoorbeeld hoeveel dagen je nog hebt om je cadeaus voor de feestdagen in huis te hebben. Niemand wil te laat zijn. Door het aftellen voeg je urgentie toe. En dat zorgt dat je bezoekers sneller overgaan tot aankoop.

Tip: heb je al de juiste KPI's opgesteld voor de online marketingkanalen? Gebruik deze invulsheet voor social media advertising en deze voor e-mailmarketing.  

Tip: bekijk in deze webinaropname hoe u meer succes bereikt met e-mailmarketing

Tip: lees in deze blog hoe je een online marketingstrategie opzet

Je kunt ook schaarste toepassen. Denk aan voorraadindicatie. Laat zien dat je voldoende in huis hebt. Zo geef je bezoekers geen enkele reden tot twijfel of zij hun bestelling op tijd in huis hebben.

Tip: lees in deze blog drie theorieën waarmee je jouw webshopbezoekers verleidt

In je webshop kun je dit op verschillende plekken verduidelijken zoals in je USP’s, Winkelmand en Besteloverzicht. Coolblue past dit principe jaarlijks toe.

usp op een rij

Afbeelding 1: vermeld belangrijke USP's

2. Begin nu want de klantreis begint nu

Begin ruim van te voren met display-advertenties en socialmediacampagnes. Vaak begint de customer journey met dit soort campagnes. Neem een laag conversieratio dan ook in de eerste weken voor lief en zorg dat je de laatste weken deze doelgroep nogmaals kunt benaderen met retargeting en remarketing voor zoekadvertenties.

Tip: lees in deze blog hoe je in 8 stappen een displaycampagne opzet

Tip: krijg in deze webinaropname uitgebreid uitleg over het opzetten van een displaycampagne

Tip: lees in deze blog 10 praktische tips voor adverteren op Instagram

Hou in de periode voor de feestdagen ook je aanwezigheid in de zoekresultaten in de gaten door je vertoningsratio te volgen. Maak speciale brede Google Ads-campagnes aan gericht op [feestdag] + [product breed] om je bereik te verhogen. De week voorafgaand aan de feestdagen kenmerkt zich door enorme piek in zoekopdrachten, maar zoals je ziet in de onderstaande afbeelding start dit al ruim van tevoren.

wouterblog1
ecomfeest_sinterklaascadeaustats

Afbeelding 2: het aantal zoekopdrachten naar Sinterklaascadeaus neemt eind oktober al toe

blogwouter2

Afbeelding 3: piek in de zoekresultaten vlak voor de feestdagen

3. Navigatie: begrijp jij waar je klant naar op zoek is?

In Google kun je onderaan de pagina zien welke gerelateerde zoekopdrachten er zijn (afbeelding 4). Gebruik deze en vang je zoekende bezoekers goed op door bijpassende categoriepagina’s te creëren.

gerelateerde zoekopdracht in Google

Afbeelding 4: gerelateerde zoekopdrachten aan sinterklaascadeau in Google

Pagina’s gericht op de betreffende feestdag (sinterklaascadeaus) of bijvoorbeeld prijscategorie (producten tot € 5, € 10, € 25, producten voor in je schoen etc.) zorgen ervoor dat je klant makkelijk kan vinden wat hij zoekt.

Tip: lees in deze blog hoe je de ideale navigatie in je webshop ontwikkelt

In afbeelding 5 zie je hoe Megagadgets.nl hierop inspeelt

blogwouter3

Afbeelding 5: Megagadgets.nl helpt bezoekers bij het kopen van sinterklaasartikelen

Budget is erg belangrijk: zorg ervoor dat je bezoekers altijd eenvoudig kunnen filteren op prijsrange voor het juiste cadeau per budget.

ecomfeest_prijsfilter

Afbeelding 6: bezoekers kunnen filteren op prijsklasses

4. Bied gratis verzending aan tijdens de feestdagen

Deze e-commerce tip is quick win: vraag niet om verzendkosten tijdens de feestdagen is een enorm voordeel om bij jou te bestellen in plaats van bij de concurrent. Het verlagen van de aankoopdrempel kan een behoorlijke omzetstijging betekenen. Biedt ook meerwaarde door het omruilen van cadeaus makkelijker te maken.

Tip: lees in deze blog welke twaalf onderdelen je op onder moet hebben voor een top ervaring in je webshop

5. Loop al je instellingen nog eens goed na

De zoektocht naar het perfecte cadeau of outfit voor de feestdagen is voor veel consumenten bovendien stressvol waardoor hun tolerantie voor langzame webpagina’s, onjuiste advertentieteksten of onduidelijke informatie een stuk lager ligt. Des te minder je hun geduld op de proef stelt des te meer bezoekers je tevreden stelt. En dat betekent een hogere omzet!

Tip: in deze blog lees je hoe je de laadtijden in je webshop verbetert

Tip: in deze webinaropname krijg je uitgebreid uitleg over het optimaliseren van laadtijden in je webshop

Zorg wel dat je vooraf een safety-check doet voor je webshop, je meetsystemen in orde zijn en je advertenties geen fouten bevatten.

Conversie-tips voor mobiele webshop

Geschreven door:

Wouter Wensing Team Lead Webanalytics & Conversion

Met zijn velen jaren ervaring in conversieoptimalisatie, zorgt Wouter voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Anna van Toor en Lucardi.

Wouter-W_DSF2436
Geschreven door:

Wouter Wensing Team Lead Webanalytics & Conversion

Met zijn velen jaren ervaring in conversieoptimalisatie, zorgt Wouter voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Anna van Toor en Lucardi.

Wouter-W_DSF2436

Ook interessant

  • SEO-benchmark Q3 2020

    SEO-benchmark Q3 2020

    Online marketing SEO benchmark |

    De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...

    Henne Bloem   
    23 October 2020   

  • E-commercetrends voor 2021

    E-commercetrends voor 2021

    Online marketing Online marketingstrategie whitepaper |

    Welke trends en ontwikkelingen gaan komend jaar het e-commercelandschap bepalen?...

    Sander Lems   
    21 October 2020   

  • [Video] Live Q&A over conversie-optimalisatie

    [Video] Live Q&A over conversie-optimalisatie

    Conversie-optimalisatie Online marketing video

    Conversie-optimalisatie is geen trucje, maar een doorlopend proces. Een conversi...

    Jurjen Jongejan   
    21 October 2020   

Meer van Wouter Wensing

  • De e-commercebenchmark voor modewebwinkels 2019

    De e-commercebenchmark voor modewebwinkels 2019

    Conversie-optimalisatie Online marketing benchmark |

    Wat is een goed conversiepercentage voor uw modewebwinkel? Wat is de gemiddelde ...

    Wouter Wensing   
    1 November 2018   

  • De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q3 2019

    De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q3 2019

    Conversie-optimalisatie Online marketing benchmark |

    Wat is een goed conversiepercentage voor uw modewebwinkel? Wat is de gemiddelde ...

    Wouter Wensing   
    1 November 2018   

  • De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q2 2019

    De e-commercebenchmark voor modewebwinkels Q2 2019

    Conversie-optimalisatie Online marketing benchmark

    Wat is een goed conversiepercentage voor uw modewebwinkel? Wat is een goed conve...

    Wouter Wensing   
    1 November 2018