Hoe doe je online marketing voor Koningsdag en Moederdag?

Blog

Judith Eyck    19 April 2017   

Rondom de feestdagen in december zien we de digitale omzet soms wel met 30 procent toenemen bij klanten die hun promoties ruim van tevoren voorbereiden. Ook de komende periode zijn er weer genoeg feestdagen. Hoe kun je hier als (online) retailer goed op inspelen?

Moederdagcadeaus shoppen

Op 14 mei is het Moederdag. Het zoekvolume in Google op de term ‘Moederdag’ neemt al vanaf de 2de week van maart flink toe. Alhoewel er volop op ‘Moederdag’ wordt gezocht in Google is de koopintentie is nog vrij laag.

De koopintentie neemt toe wanneer er op “Moederdag cadeau” wordt gezocht. Je ziet dat het zoekvolume op deze zoekwoordencombinatie toeneemt als de feestdag dichterbij komt. Je herkent hierin de customer journey. Consumenten starten hun zoektocht met generieke inspiratie en zoeken vervolgens meer koopgericht.

Afbeelding 1 zoekvolume in Google op de trefwoorden moederdag en moederdag cadeau

Afbeelding 1: zoekvolume in Google op de trefwoorden Moederdag en Moederdag cadeau (bron)

Ook is Moederdag een mooi voorbeeld van de verschillende inzet van kanalen over de customer journey: contentmarketing en SEO voor de awareness fase en de betaalde advertenties voor de consideration fase. Zo kiezen Kruidvat en Lucardi ervoor om al in de awareness fase aanwezig te zijn en bouwen tussen alle kalenderwebsites aan hun organische positie op dit vlak (zie afbeelding 2).

Afbeelding 1 organische zoekresultaten van Google voor de term Moederdag

Afbeelding 2: Kruidvat en Lucardi bevinden zich in de organische zoekresultaten van Google voor de term Moederdag’

Cadeaushops kiezen voor een meer koopgerichte benadering en adverteren met zowel Google AdWords als Google Shopping op ‘Moederdag cadeau’. Ook hier is overigens de toename van Google Shopping-advertenties goed waar te nemen.

Je kunt door slimme inzet van remarketing ervoor zorgen dat je prospects komende uit bezoeken van generieke zoekopdrachten een fase verder in hun customer journey gaan. Zo zorg je gelijk dat je al in een vroeg stadium wordt meegenomen in de consideration set.

Vieren met Koningsdag

Hoewel Vaderdag aan populariteit wint, is er één persoon die met enorme voorsprong het zoekvolume stuwt op zijn feestdag: de koning.

Afbeelding 2 overzicht zoekvolume moederdag, koningsdag en vaderdag

Afbeelding 3: trends in zoekvolume voor de trefwoorden moederdag, koningsdag en vaderdag (bron)

Je kunt ook een event sponsoren, een inhaker maken zoals Hema, Praxis en Unox dat afgelopen jaar deden (zie afbeelding 4), of een kortlopende promotie inzetten. Kijk eens op http://inhaakkalender.com/ voor andere leuke momenten waarop je je merk een extra boost kan geven.

Voorbeelden Koningsdacties

Ook interessant

  • SEA benchmark over heel 2021

    SEA benchmark over heel 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    3 February 2022   

  • 19 e-commerce trends voor 2022

    19 e-commerce trends voor 2022

    Strategie Online marketing trendrapport |

    Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...

    Jurjen Jongejan   
    3 January 2022   

  • Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet

    Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...

    Jurjen Jongejan   
    9 November 2021