Siebren van Bruggen 30 March 2018
Omzet is voor veel webshops de allerbelangrijkste KPI; jaar op jaar krijgen e-commerce teams de opdracht om hun targets in de vorm van omzet te behalen. Ieder (online) marketingkanaal krijgt vervolgens z’n eigen budget toegekend, met de verwachting dat dit afdoende is om de omzettargets te mee te behalen. Hierna volgt de evaluatie: hebben we het gehaald, of toch niet? In deze blog leg ik uit waarom je met deze insteek niet het maximale uit je online strategie haalt!
InhoudDirect naar: Leestijd: 1 minuut |
Deze jaarlijkse cyclus is een belangrijke bouwsteen in het realiseren van omzetgroei. Menig e-commerceteam slaat de plank echter mis door te denken dat traffic-stijging de enige manier is waarop omzet kan worden gegenereerd. Volledige budgetten worden onderverdeeld onder online marketingkanalen zoals Facebook, AdWords en e-mail, met het doel om steeds meer bezoekers te verleiden voor een bezoek aan de webshop De onderstaande afbeelding illustreert dit fenomeen.
Het genereren van omzet via traffic
Het aangetrokken bezoek kan met behulp van conversie-optimalisatie worden getransformeerd tot een webshopklant. Met deze methode wordt er echter een zeer belangrijke, omzet-genererende doelgroep over het hoofd gezien:
Die van de bestaande klant.
En dat is een gemiste kans! Want je bestaande klanten geven je de informatie waarmee je alle traffic-kanalen van je webshop kunt optimaliseren. Offline gebeurt dit allang; verkopers weten wie hun waardevolle klanten zijn en spelen hierop in. Haal je iedere dag vlees bij de slager, dan zal deze je bij je naam gaan noemen en onthouden wat je meestal koopt. Als vaste klant voel je je extra gewaardeerd wanneer de slager laat zien dat hij je kent – helemaal wanneer je iets extra’s meekrijgt omdat verwacht wordt dat je dit aanspreekt. Online gebeurt dit vaak nog niet. De meeste webshops hebben geen idee van wie hun waardevolle klanten zijn, met als gevolg dat waardevolle klanten dezelfde behandeling krijgen als niet-waardevolle klanten.
Omzet zal een belangrijke KPI blijven voor webshops, maar de manier waarop deze bereikt wordt bereikt is toe aan een update. Ben je benieuwd welke KPI’s geschikt zijn om te combineren met traffic? Op 19 april gaf ik een webinar over dit thema. Wil je weten wat ik hierover verteld heb, dan kun je deze video-webinar gratis terugkijken!