Nederland Europees koploper in retouren

Blog

Jeffrey Cabaret    17 January 2020   

Het aantal retouren groeit en Nederland blijft koploper als het gaat om het terugsturen van pakketjes. Met een retourpercentage van 13 procent ligt Nederland net als Duitsland, Zwitserland, Polen en Ierland boven het Europees gemiddelde van 10 procent. Dit alles blijkt uit de E-Shopper Barometer van pakketbezorger DPD. Het onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS onder 24.328 e-shoppers uit 22 landen, waaronder 1.010 Nederlanders.

Hoog retourpercentage in fashion

Vooral online bestellingen in fashion worden vaak teruggestuurd, met 44 procent wordt bijna de helft van alle online fashion bestellingen teruggestuurd. Toch is dit ten opzichte van vorig jaar een daling van 7 procent. Elektronica daarentegen kent dit jaar een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook de categorieën schoenen, boodschappen, videogames, vrije tijd, gezondheid en speelgoed lieten een stijging van 1 tot 3 procent zien ten opzichte van het afgelopen jaar.

Een complete productervaring

Dat fashion het grootste aantal retouren kent is niet vreemd. Voor het online aanschaffen van de perfecte broek, is meer productinformatie vereist dan alleen de maat of kleur. Je wilt de consument een volledige productervaring bieden en extra informatie geven zoals de exacte pasvorm en stof. Daar het beheren van productinformatie veel tijd in beslag neemt, ondervinden veel bedrijven dit als een uitdaging. Met de stijgende verwachtingen van de consument is het voor veel bedrijven een uitdaging om volledige productinformatie te beheren en een complete productervaring te creëren.

Met een PIM-systeem is het mogelijk om je content te voorzien van rijke media zoals meerdere afbeeldingen en video’s. Zo bied je de consument een complete productervaring (PXM: product experience management). Je productinformatie is altijd beschikbaar en up-to-date in elke taal en op elk kanaal. Een PIM-systeem helpt je om een complete productervaring te bieden, wat bijdraagt aan een lager retourpercentage doordat klanten op elk kanaal goed zijn geïnformeerd over de producten.

Tip: lees in deze blog alles over een PIM-systeem

Tip: bekijk in deze video 5 redenen voor het implementeren van een PIM-systeem

Het retourbeleid in Nederland

Waarom ligt het retourpercentage in Nederland zo hoog? Dit kan te maken hebben met het feit dat retouren in Nederland over het algemeen vrij makkelijk is, omdat de consument dit graag wilt. Zo geeft 29 procent van de Nederlanders aan dat ze gratis retourneren de belangrijkste afweging vinden bij het doen van een online aankoop. Voor 75 procent van de consumenten is betaald retourneren zelfs een reden om af te haken tijdens het bestelproces.

Het aantal retouren is één van de vijf online marketingstrategie uitdagingen waar merkfabrikanten mee worstelen. Wat moeten we met het retourbeleid? Strenger of juist soepeler? Om retouren in fashion terug te dringen kun je twee dingen doen: consumentenverwachtingen beter managen en de online shopper helpen met het vinden van de juiste pasvorm.

CTA - OMS - top 5 online marketingstrategie uitdagingen (fashion)merken

Geschreven door:

Jeffrey Cabaret Business Development Manager & PIM Consultant

Jeffrey is Business Development Manager en PIM Consultant bij ISM eCompany, met ruim 7 jaar ervaring in e-commerce met systemen als Magento en Akeneo. Door het inzetten van een PIM systeem en de juiste inrichting hiervan, weet hij hoe er een efficiëntieslag gemaakt kan worden in het product informatiemanagement proces. Bent u klaar om uw productinformatiemanagement-proces naar het volgende niveau te tillen?

Jeffrey_Cabaret_ISM-eCompany
Geschreven door:

Jeffrey Cabaret Business Development Manager & PIM Consultant

Jeffrey is Business Development Manager en PIM Consultant bij ISM eCompany, met ruim 7 jaar ervaring in e-commerce met systemen als Magento en Akeneo. Door het inzetten van een PIM systeem en de juiste inrichting hiervan, weet hij hoe er een efficiëntieslag gemaakt kan worden in het product informatiemanagement proces. Bent u klaar om uw productinformatiemanagement-proces naar het volgende niveau te tillen?

Jeffrey_Cabaret_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Nederland Europees koploper in retouren

    Nederland Europees koploper in retouren

    Online marketingstrategie PIM-systeem blog |

    Het aantal retouren groeit en Nederland blijft koploper als het gaat om het teru...

    Jeffrey Cabaret   
    17 January 2020   

  • Wat zijn de valkuilen in B2B e-commerce?

    Wat zijn de valkuilen in B2B e-commerce?

    Online marketingstrategie PIM-systeem blog |

    Veel B2B-organisaties die overgaan op e-commerce ervaren dit als een flinke uitd...

    Merel Roest   
    11 December 2019   

  • Wat is een PIM-systeem?

    Wat is een PIM-systeem?

    Online marketingstrategie PIM-systeem blog

    PIM is de afkorting voor productinformatiemanagement. Het is iets wat vrijwel el...

    Jeffrey Cabaret   
    22 October 2019   

Meer van Jeffrey Cabaret

  • Case L-Kasius: de uitdagingen van een B2B-organisatie op het gebied van productinformatiemanagement

    Case L-Kasius: de uitdagingen van een B2B-organisatie op het gebied van productinformatiemanagement

    Online marketingstrategie PIM-systeem blog |

    Hoe heeft een PIM-systeem de problemen van L-Kasius opgelost?

    Jeffrey Cabaret   
    17 January 2020   

  • Nederland Europees koploper in retouren

    Nederland Europees koploper in retouren

    Online marketingstrategie PIM-systeem blog |

    Het aantal retouren groeit en Nederland blijft koploper als het gaat om het teru...

    Jeffrey Cabaret   
    17 January 2020   

  • Wat is een PIM-systeem?

    Wat is een PIM-systeem?

    Online marketingstrategie PIM-systeem blog

    PIM is de afkorting voor productinformatiemanagement. Het is iets wat vrijwel el...

    Jeffrey Cabaret   
    17 January 2020