Jeffrey Cabaret 22 October 2019
PIM is de afkorting voor productinformatiemanagement. Het is iets wat vrijwel elke organisatie doet, maar vaak erg inefficiënt. Zo zie ik regelmatig dat productinformatie verspreid is over verschillende afdelingen waardoor medewerkers tijd verspillen aan het zoeken naar de juiste productinformatie. Vaak vinden ze dan ook nog eens oude en onjuiste informatie. Zou een systeem dat voor elke medewerker dient als single source of truth voor productinformatie niet de oplossing zijn? Precies. Dat is wat een PIM-systeem is.
Als ik klanten uitleg wat een PIM-systeem is, zeggen ze vaak: “Dit kunnen wij ook in ons ERP-systeem.” Veel organisaties gebruiken dan ook hun ERP-systeem voor het beheren van productinformatie. Vervolgens blijkt na verloop van tijd dat hun ERP-systeem niet over de benodigde functionaliteiten beschikt voor het optimaliseren van het productinformatiemanagementproces. Als je bijvoorbeeld gedetailleerde productinformatie in verschillende talen wil beheren op een centrale plek, dan moet je vaak behoorlijke kosten maken om dit mogelijk te maken binnen het ERP-systeem. Door al dit soort aanpassingen laat de stabiliteit van het ERP-systeem vervolgens te wensen over. Zo wordt je ERP-systeem op termijn een obstakel in de groei van de organisatie.
Een PIM-systeem is flexibel en specifiek gemaakt voor het beheren van gedetailleerde productinformatie in bijvoorbeeld verschillende talen. Een PIM-systeem biedt geavanceerde functionaliteiten voor het optimaliseren van het werkproces voor productinformatiemanagement, welke een ERP-systeem niet standaard biedt. Daarnaast stuur je met een PIM-systeem via koppelingen automatisch productinformatie naar bijvoorbeeld je Magento-webshop, naar marketplaces (zoals Amazon, Bol.com en Google Shopping), of naar je POS-systeem in je fysieke winkels (zie afbeelding 1). Ook voor drukwerk van fysieke magazines heb je eenvoudig alle informatie direct bij de hand. Een ERP-systeem is dus geen PIM-systeem. Sterker nog, volgens Forrester verliezen organisaties die geen PIM-systeem hebben concurrentievoordeel omdat ze niet efficiënt hun content managen.
Afbeelding 1: een PIM-systeem sluit je eenvoudig aan op verschillende databronnen en kanalen
Met een PIM-systeem verzamel, manage en verrijk je alle productinformatie op één plek.
Dit is wat je met een PIM-systeem zoals Akeneo kan doen:
Het voordeel:
Deze medewerkers hebben profijt van een PIM-systeem:
Als je continu kwalitatieve en de juiste productinformatie communiceert, dan kunnen je consumenten ook op je vertrouwen. Ze weten immers dat de productinformatie klopt en dus kunnen
Er zijn drie categorieën informatie die je verwerkt in een PIM-systeem:
Er zijn veel signalen die aangeven dat je organisatie toe is aan een PIM-systeem, maar ik noem de vier belangrijkste.
Het eerste signaal is iets wat een PIM-systeem in essentie oplost, namelijk als je merkt dat productinformatie versplinterd bij verschillende afdelingen in de gehele organisatie te vinden is. Denk aan inkoopmedewerkers die inkoopnummers verwerken in een ERP-systeem. Sales heeft dezelfde informatie nodig voor het maken van voorstellen en vraagt daarom via e-mail bij inkoop de inkoopnummers op. Sales heeft ook productomschrijvingen nodig die marketing bewaart in verschillende Excel-bestanden.
Een tweede signaal dat je baat hebt aan een PIM-systeem is wanneer je medewerkers niet altijd zeker zijn of ze de meest recente versie van de productinformatie gebruiken. Vaak zien we bij klanten dat medewerkers Excel-sheets met productinformatie naar elkaar sturen. Maar als een collega een Excel-bestand update, dan zijn er verschillende versies in omloop waardoor snel onjuiste informatie wordt gebruikt.
Een derde signaal is als klanten regelmatig iets anders bezorgd krijgen dan wat ze verwachten. Denk aan een SKU bij een verkeerde productomschrijving. Ergens in het PIM-proces is de fout wellicht ontdekt en hersteld, maar doordat er nog foute versies circuleerden bij verschillende afdelingen is in de webshop toch de verkeerde SKU gekoppeld aan een product en productinformatie. Daardoor krijgen klanten iets geheel anders dan verwacht.
Een vierde signaal is dat productinformatie in verschillende bestandstype wordt opgeslagen. Denk aan Excel en ERP-systeem. Maar denk ook aan verschillende benamingen. Zo kan een medewerker naar een tijdje onderzoek erachter komen dat de ISBN en SKU van hetzelfde product zijn. Zonde van zijn tijd!
Het hebben van een PIM-systeem is razend populair. Logisch als je bedenkt dat klanten accurate en rijke productinformatie verwachten. Door de populariteit zijn er verschillende PIM-systemen zodat er altijd wel iets bij je organisatie past.
Een PIM-systeem waar we zelf partner van zijn is Akeneo. Dit PIM-systeem is gebruiksvriendelijk, kun je volledig aanpassen op het eigen productinformatieproces (of juist gebruikmaken van de standaard richtlijnen), heeft een koppeling met Magento (ze zijn zelfs partners) en je kunt eenvoudig productinformatie verspreiden via verschillende kanalen. Er is een Enterprise-versie en een gratis versie (afbeelding 2), dus het is voor vrijwel elke retailer, merkfabrikant en groothandel geschikt.
Daarnaast zul je ook veel lezen over InRiver. Met InRiver heb je toegang tot alle online-only informatie. Denk aan productbeoordelingen van klanten die je kunt gebruiken op andere locaties. Andere bekende PIM-systemen zijn PIMcore en SAP Hybris.
Afbeelding 2: PIM Enterprise en gratis versie
Het verzamelen en structureren van al deze verdeelde productinformatie wordt veelal gezien als een grote uitdaging. In de realiteit komt dit voornamelijk neer op het stellen van de juiste vragen. Begin met: hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste informatie verzamel en hoe centraliseer ik deze data? Analyseer vervolgens wie de kerngebruikers van het PIM-systeem worden. Vorm vervolgens een werkgroep met daarin afgevaardigden van elke afdeling voor het bepalen van de benodigde productkenmerken zoals een titel, omschrijving, inkoopnummer en kleur. Nadat de benodigde productkenmerken zijn vastgesteld, kun je een PIM-systeem inzetten om een single source of truth te creëren!
Denk wel vooraf goed na over de structuur van je PIM-systeem. De structuur bepaalt mede hoe goed je medewerkers het PIM-systeem gebruiken en dus het succes van de implementatie en PIM. Meer weten? Bekijk in deze video 5 redenen voor het implementeren van een PIM-systeem.
Jeffrey is Business Development Manager en PIM Consultant bij ISM eCompany, met ruim 7 jaar ervaring in e-commerce met systemen als Magento en Akeneo. Door het inzetten van een PIM systeem en de juiste inrichting hiervan, weet hij hoe er een efficiëntieslag gemaakt kan worden in het product informatiemanagement proces. Bent u klaar om uw productinformatiemanagement-proces naar het volgende niveau te tillen?
Jeffrey is Business Development Manager en PIM Consultant bij ISM eCompany, met ruim 7 jaar ervaring in e-commerce met systemen als Magento en Akeneo. Door het inzetten van een PIM systeem en de juiste inrichting hiervan, weet hij hoe er een efficiëntieslag gemaakt kan worden in het product informatiemanagement proces. Bent u klaar om uw productinformatiemanagement-proces naar het volgende niveau te tillen?
PIM-systeem video |
Het afgelopen jaar heeft de B2B-sector flinke stappen moeten zetten om relevant ...
Tony A. Majidi van Akeneo
3 June 2021
PIM-systeem video |
Het beheren van productinformatie is uitdagend en wordt voor veel organisaties s...
Tony A. Majidi van Akeneo
14 January 2021
PIM-systeem whitepaper
Klaar met verspilde tijd door het zoeken naar de juiste productinformatie? Wil j...
Jeffrey Cabaret
15 July 2020
PIM-systeem whitepaper |
Klaar met verspilde tijd door het zoeken naar de juiste productinformatie? Wil j...
Jeffrey Cabaret
22 October 2019
PIM-systeem |
Vereenvoudig het beheer van productinformatie en centraliseer alle informatie op...
Jeffrey Cabaret
22 October 2019
PIM-systeem video
Het beheren van productinformatie wordt voor veel organisaties steeds belangrijk...
Jeffrey Cabaret
22 October 2019