5 redenen waarom je een integratieplatform nodig hebt

Blog

Wesley van der Stel    23 January 2020   

Als organisatie heb je binnen e-commerce met meer systemen te maken dan alleen je webshop. Een PIM-systeem voor het beheren van je productinformatie, een ERP-systeem voor onder andere financiële administratie en een logistieke partner voor het uitleveren van de orders. Deze talloze systemen maken je e-commerceomgeving zeer complex en traag. Een integratieplatform biedt hiervoor de oplossing. Met een integratieplatform koppel je jouw webshop aan externe systemen. Zo blijft je webshop goed presteren en zijn nieuwe integraties eenvoudig realiseerbaar.

1. Eenvoudig integreren van systemen

Je e-commerceplatform heeft met talloze systemen te maken. Deze systemen kan je integreren via bijvoorbeeld bestandsuitwisseling of Application Programming Interfaces (API). Echter spreken deze systemen in de praktijk vaak niet ‘dezelfde taal’. Om deze systemen toch met elkaar te integreren is er een vertaalslag benodigd. Met een integratieplatform kan vrij eenvoudig een dergelijke vertaalslag gemaakt worden, waardoor nagenoeg alle systemen met elkaar geïntegreerd worden (afbeelding 1).

Integratieplatform v0.4 (4)

Afbeelding 1: koppel al je systemen aan het integratieplatform

2. Beperken van tijd en kosten

Net als het bouwen van een webshop, is het koppelen van systemen geen eenmalige investering. Na verloop van tijd moet de webshop, het ERP-systeem of een ander systeem geüpdatet worden. In het geval van een maatwerkkoppeling liggen de kosten voor onderhoud aanzienlijk hoog. Daarnaast ben je zonder een integratie tussen deze systemen talloze uren kwijt aan het handmatig overzetten van informatie van systeem A naar systeem B met daarbij risico op fouten. 

Een integratieplatform biedt de mogelijkheid om systemen flexibel met elkaar te integreren, zonder dat hier expertise of maatwerk voor nodig is. Bovendien hoeven je systemen niet handmatig onderhouden te worden, wat zowel tijd als kosten beperkt.

3. Optimale gebruikerservaring

Een e-commerceplatform is niet ontworpen om op talloze manieren data met externe systemen uit te wisselen. Met verschillende extensies is het vaak mogelijk om je e-commerceplatform te koppelen aan bijvoorbeeld een ERP-systeem, CRM-systeem of andere systemen. Vaak zorgen dergelijke extensies voor een dusdanige belasting van de webshop dat deze een stuk langzamer wordt en geen goede gebruikerservaring biedt. De prestaties van je webshop gaan achteruit.

Door deze systemen te koppelen aan het integratieplatform, is je e-commerceplatform minder belast, waardoor het platform zijn snelheid niet verliest, wat bijdraagt aan een optimale gebruikerservaring.

Tip: lees in deze blog 12 onderdelen die je op orde moet hebben voor een optimale gebruikerservaring in je webshop 

4. Schaalbaarheid tijdens de piekuren

Zowel de webshop als integraties moeten de groei van jouw organisatie en belangrijke piekmomenten zoals Black Friday aankunnen. Als dit niet het geval is, zorgt dit voor een vertraging tijdens de piekuren. Een vertraging zou kunnen betekenen dat de nieuwe promotieprijzen niet op tijd de webshop in gaan of dat orders niet op tijd aangemeld worden bij de logistieke partner en daardoor te laat uitgeleverd worden. Stel dat je met Black Friday drie keer zo veel verkoopt, moet je ook je orders drie keer zo snel kunnen verwerken. Wanneer dit niet het geval is, ben je te laat met het uitleveren van je orders en hopen deze zich op.

Een integratieplatform kan moeiteloos meegroeien met het verkeer in de webshop. Hiermee weet je zeker dat alle informatie in de systemen altijd up-to-date is en dat orders op tijd bij de logistieke partners zijn aangemeld en worden verzonden.

5. Stabiliteit en flexibiliteit

Naast de diverse methodes van integreren biedt het integratieplatform ook de mogelijkheid om automatisch fouten in de koppeling, zoals een update aan je webshop vast te stellen en in sommige gevallen ook zelfs automatisch te corrigeren.

Bij onderhoud aan de webshop of het ERP-systeem is het systeem vaak tijdelijk niet bereikbaar en kunnen de orders niet verstuurd worden. Het integratieplatform herkent de onderhoud modus van verschillende systemen en zal dan na enkele minuten opnieuw controleren of het systeem bereikbaar is en de geplande taken uitvoeren. Zo kan een order die door onderhoud aan de webshop niet is doorgekomen toch later automatisch verzonden worden. Handmatig actie uitvoeren is hierbij niet nodig.

New call-to-action

Geschreven door:

Wesley van der Stel Technisch Consultant

Wesley is Technisch Consultant en Product Owner van het integratieplatform bij ISM eCompany. Met ruim zes jaar ervaring weet Wesley alles op het gebied van Magento, Akeneo en alle integraties. Als Product Owner van het integratieplatform is hij verantwoordelijk voor de kwaliteit en doorontwikkeling van het platform en de hiermee ontwikkelde integraties.

Wesley_van-der_stel_ISM-eCompany
Geschreven door:

Wesley van der Stel Technisch Consultant

Wesley is Technisch Consultant en Product Owner van het integratieplatform bij ISM eCompany. Met ruim zes jaar ervaring weet Wesley alles op het gebied van Magento, Akeneo en alle integraties. Als Product Owner van het integratieplatform is hij verantwoordelijk voor de kwaliteit en doorontwikkeling van het platform en de hiermee ontwikkelde integraties.

Wesley_van-der_stel_ISM-eCompany

Ook interessant

  • [Whitepaper] E-commerce tips ten tijde van de coronacrisis

    [Whitepaper] E-commerce tips ten tijde van de coronacrisis

    Magento Online marketing Online marketingstrategie PIM-systeem whitepaper |

    De gevolgen van de maatregelen omtrent het coronavirus zijn voor alle merken, re...

    ISM eCompany   
    3 April 2020   

  • [Video] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    [Video] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    Magento video |

    Veel organisaties vragen zich af of een webshop daadwerkelijk nodig is in een B2...

    Merel Roest   
    2 April 2020   

  • [Presentatie] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    [Presentatie] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    Magento presentatie

    Wat zijn de belangrijkste functionaliteiten voor een B2B-webshop?

    Merel Roest   
    2 April 2020