AMP voor Magento-webshops: de voor- en nadelen

Blog

Kevin den Houting    22 May 2018   

blog-magento-amp-snippet1

Dat een trage webshop funest is voor gebruikerservaringen verrast niemand meer. Snelheid is tegenwoordig zelfs zó belangrijk dat Google onlangs aankondigde dat mobiele laadtijd vanaf juli 2018 een ranking factor wordt. Met Mobile Accelerated Pages (AMP) geef je jouw webshop een boost tegenover je competitie. Toch lever je ook iets in bij deze oplossing. Wil je meer te weten komen over de voor- én nadelen van AMP voor Magento-webwinkels, lees dan snel verder!

Inhoud

Direct naar: 

PDF van deze blog

Leestijd: 4 minuten

 

Wat is AMP?

Een Accelerated Mobile Page is een webpagina die speciaal is ontwikkeld voor mobiele gebruikers. Een AMP laadt altijd binnen twee seconden en is daarmee tot wel vier keer sneller dan een normale webpagina. Dat AMP zoveel efficiënter is zit grotendeels in de manier waarop HTML, Javascript en het Content Delivery Network (CDN) zijn opgebouwd. Tijdrovende functies in HTML en Javascript worden weggelaten en de AMP-code wordt opgeslagen op het CDN, zodat de webwinkel zo snel mogelijk getoond wordt. Hieronder zie je hoe zo’n AMP-webshop eruitziet:

blog-magento-amp1 

Afbeelding 1: AMP-weergaves in Google (L) en op de productpagina (R)

blog-magento-amp2

Afbeelding 2: AMP-weergave van een Magento-categoriepagina

 

Hoe werkt AMP bij Magento-webshops?

Het creëren van AMP’s vraagt om aanvullende functionaliteiten. In Magento-webshops wordt deze functionaliteit beschikbaar door plugins, zoals bijvoorbeeld die van Plumrocket en Wompmobile. Zulke plugins kunnen zowel op bestaande als op nieuwe Magento-webshops worden geïnstalleerd. Na het implementeren kun je AMP-versies creëren voor de homepagina, categorie-, product- en CMS-pagina’s.

 

De voordelen van AMP voor Magento-webshops


1# Snelheid

De belangrijkste reden om voor AMP te kiezen is uiteraard de snellere weergave van je pagina’s. Deze eigenschap pakt mooi uit voor je SEO; Google verkiest immers snelle webshops boven trage webshops en laat Accelerated  Mobile Pages dus sneller hoger ranken. Dat de hogere rank puur vanwege het AMP-keurmerk wordt veroorzaakt is overigens een fabeltje! 

2# Het maakt een goede indruk 
De meta descriptions van AMP-webshops worden van een bliksemschicht-symbooltje voorzien om te verwijzen naar de AMP-technologie. Dit is erg positief voor je CTR, aangezien bezoekers voorafgaand aan het klikken al weten dat je webwinkel mobielvriendelijk is.

blog-magento-amp3

3# Er komen steeds meer AMP-oplossingen bij

De uitgangspunten van AMP zorgen ervoor dat het ‘AMP-proof’ maken van webshops soms leidt tot beperkingen (lees hierover ook de blog van mijn SEO-collega Jens). Sommige functies zijn namelijk niet compatible met AMP, omdat ze te complex zijn om uit te kleden. Gelukkig zijn er steeds meer oplossingen beschikbaar. Zo ontwikkelt de website AMP by example diverse (voorbeeld)oplossingen waarmee je categorie- en productpagina’s AMP-proof kunt maken. Het is inmiddels ook al mogelijk om met Google Tag Manager, Google Analytics en AdWords Conversion tracker te werken op AMP.

 

De nadelen van een AMP-webshop

Ieder voordeel heeft z’n nadeel, en dat geldt helaas ook voor Accelerated Mobile Pages. Hier vind je een kort overzicht van de kanttekeningen die deze oplossing heeft voor webshops. Let wel: deze beperkingen gelden voor alle AMP-webshops, niet enkel voor die van Magento.


1# AMP is enkel voor mobiel

Een AMP is niet responsive; ze wordt enkel getoond wanneer bezoekers je webshop bezoeken vanaf een mobiel toestel. Het inzetten van AMP’s betekent dus niet dat de desktopvariant van je webwinkel ook meteen sneller wordt.

2# De implementatie vraagt om expertise
Het implementeren van AMP is geen eenvoudige taak en vraagt om aardig wat tijd en middelen. Er wordt gebruik gemaakt van HTML, maar dit is geen ‘normale’ HTML. Je hebt AMP, HTML (en CSS, en Javascript) nodig om AMP’s mogelijk te maken. Wij krijgen regelmatig aanvragen van webshops om dit voor hen op te zetten aangezien niet iedereen deze kennis in-house beschikbaar heeft.

blog-magento-amp4

Afbeelding 3: Bij AMP HTML worden speciale AMP-properties toegevoegd aan HTML

 

3# De overstap naar AMP betekent niet dat je geen mobiele webwinkel meer nodig hebt

Dit is een veelvoorkomend misverstand. Sommige webshop-gerelateerde functies vragen om zwaardere technieken, en deze zijn niet compatible met het AMP-concept. Voegt een bezoeker bijvoorbeeld je producten aan z’n winkelwagen toe, dan wordt deze doorgestuurd naar de mobiele versie van je webwinkel.

 

Is het een aanrader?

AMP is een feature met zowel voor- als nadelen. Kies je voor deze pagina’s, dan kies je voor mobielvriendelijke oplossing waar nog veel beweging in zit. Weeg grondig de voor- en nadelen af voordat je de overstap maakt (een goede technische partij denkt hierbij overigens altijd met je mee). Neem ook andere oplossingen mee in je afweging; zo kan het zijn dat Progressive Web Apps een praktischere oplossing bieden dan AMP-pagina’s, aangezien je hier ook op de desktop van meeprofiteert. Soms is het zelfs mogelijk om een wisselwerking te maken tussen AMP’s en PWA’s!

Wil je meer lezen over de functionaliteiten van Magento voor webshops? Bekijk dan het overzicht van alle Magento-blogs die ik en mijn collega’s hebben geschreven! Ook heeft m'n collega Jens een artikel geschreven over de SEO voor- en nadelen van AMP voor webshops.