Deel 1: functies B2B-webshop

Belangrijke functionaliteiten van een B2B-webshop [deel 1]

Blog

Merel Roest    7 February 2020   

Je hebt de knoop doorgehakt: er komt een nieuwe webshop voor je B2B-organisatie! Nu is het tijd om na te denken welke functionaliteiten je B2B-webshop nodig heeft om succesvol te zijn. In deze tweedelige blogserie behandel ik de belangrijkste functionaliteiten van een B2B-webshop. Voldoet jouw webshop aan deze functionaliteiten?

1. Content afschermen voor ongeregistreerde gebruikers

Wil je producten direct tonen, of scherm je ze liever af voor ongeregistreerde bezoekers? Veel B2B-organisaties tonen hun producten pas na het inloggen. Het afschermen van je producten leidt tot een concurrentievoordeel door middel van productaanbod. Voor je online vindbaarheid is het echter van belang dat je producten gevonden kunnen worden in zoekmachines zoals Google. Als je jouw producten afschermt, kunnen deze niet gevonden worden in zoekmachines. Wil je niet dat ongeregistreerde gebruikers je prijzen kunnen zien? Overweeg dan om je producten wel te tonen, maar de prijzen pas zichtbaar te maken na het inloggen.

Tip: bekijk in deze video hoe u de top bereikt in Google

2. Accounts aanmaken

Als je ervoor kiest om producten en/of prijzen af te schermen, is het een logisch gevolg dat klanten eerst een account moeten aanmaken voordat ze een bestelling kunnen plaatsen. Kies je ervoor dat de klant zelf een account kan aanmaken? Of kies je ervoor dat het account moeten worden goedgekeurd door jouw organisatie? Als je eenmaal een bedrijfsaccount hebt aangemaakt voor een klant,  kan je ervoor kiezen dat klanten zelf accounts voor medewerkers kunnen aanmaken. Daarnaast kan de klant zelf kiezen welke rechten medewerkers hebben met betrekking tot bestellen en het inzien van de bestelgeschiedenis.

3. Klantspecifieke korting en producten

In B2B e-commerce is er vaak sprake van prijsafspraken op klantniveau en wordt er vaak gewerkt met een gepersonaliseerde catalogus. Zowel klantspecifieke prijzen als een persoonlijke catalogus kunnen worden ingesteld in het e-commerceplatform, of direct worden getoond vanuit een ERP-systeem. Verschilt jouw productaanbod bijvoorbeeld per type klant of geografisch gebied? Productcategorieën kunnen worden gekoppeld aan bedrijfsaccounts, welke afzonderlijk ingesteld kunnen worden.

4. Minimale bestelhoeveelheid en orderwaarde

Bij veel groothandels moeten klanten aan een minimale bestelhoeveelheid (minimum order quantity, ofwel MOQ) voldoen om in aanmerking te komen voor groothandelprijzen. Door producten met een vooraf bepaalde hoeveelheid aan te bieden, zoals 20 of 50 stuks voorkom je dat klanten een bestelling plaatsen van maar een aantal stuks. Bovendien wordt in B2B e-commerce vaak gewerkt met staffelprijzen. Hoe meer volume, des te voordeliger de productprijs. 

Daarnaast werken veel bedrijven met een minimale orderwaarde. De voornaamste reden hiervoor is dat handelingskosten die bij een bestelling komen kijken te hoog zijn voor een kleine bestelling. Bij het instellen van een minimale orderwaarde kan een bestelling pas worden geplaatst als er aan de minimale orderwaarde wordt voldaan.

5. Gedetailleerde productdetailpagina

We zien nog vaak dat B2B-webshops geen gedetailleerde productdetailpagina hebben en geen productfoto’s of belangrijke informatie tonen. Een gemiste kans, want klanten zien graag de informatie die ze nodig hebben bij het aanschaffen van een product, zowel de grote als kleine details. Zorg dat de volgende informatie aanwezig is op de productdetailpagina:

  • Productomschrijving
  • Productvarianten
  • Hoeveelheden
  • Gewicht
  • Afmetingen

Verkoop je aan resellers? Stel dan ook extra verkoopinformatie beschikbaar, zoals downloadbare PDF’s met specifieke productinformatie of templates met de precieze afmetingen. Veel bestelfouten komen voort uit het tonen van onvoldoende productinformatie. Dit kan worden opgelost met een PIM-systeem.

Tip: lees in deze blog alles over wat een PIM-systeem is

Lees meer in deel 2

De functionaliteiten en mogelijkheden van een B2B-webshop zijn eindeloos. Ben je benieuwd wat er nog meer mogelijk is? In deel 2 van deze blogserie licht ik nog meer functionaliteiten toe!

New call-to-action

Geschreven door:

Merel Roest Business Development Manager

Merel is Business Development Manager bij ISM eCompany. Met een passie voor e-commerce helpt zij organisaties met hun e-commerce succes. In haar rol houdt zij zich voornamelijk bezig met Magento 2 en B2B-klanten.

Merel-Roest_ISM-eCompany
Geschreven door:

Merel Roest Business Development Manager

Merel is Business Development Manager bij ISM eCompany. Met een passie voor e-commerce helpt zij organisaties met hun e-commerce succes. In haar rol houdt zij zich voornamelijk bezig met Magento 2 en B2B-klanten.

Merel-Roest_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Belangrijke functionaliteiten van een B2B-webshop [deel 2]

    Belangrijke functionaliteiten van een B2B-webshop [deel 2]

    Magento blog |

    Steeds meer B2B-organisaties grijpen de kans en verkopen hun producten via een w...

    Merel Roest   
    28 February 2020   

  • Best practices voor uw webshop

    Best practices voor uw webshop

    Magento blog |

    Meer omzet, kort ontwikkeltraject en klaar voor de toekomst dankzij bewezen best...

    Collin de Boer   
    13 February 2020   

  • Belangrijke functionaliteiten van een B2B-webshop [deel 1]

    Belangrijke functionaliteiten van een B2B-webshop [deel 1]

    Magento blog

    Je hebt de knoop doorgehakt: er komt een nieuwe webshop voor je B2B-organisatie!...

    Merel Roest   
    7 February 2020   

Meer van Merel Roest

  • Belangrijke functionaliteiten van een B2B-webshop [deel 2]

    Belangrijke functionaliteiten van een B2B-webshop [deel 2]

    Magento blog |

    Steeds meer B2B-organisaties grijpen de kans en verkopen hun producten via een w...

    Merel Roest   
    7 February 2020   

  • Belangrijke functionaliteiten van een B2B-webshop [deel 1]

    Belangrijke functionaliteiten van een B2B-webshop [deel 1]

    Magento blog |

    Je hebt de knoop doorgehakt: er komt een nieuwe webshop voor je B2B-organisatie!...

    Merel Roest   
    7 February 2020   

  • Wat zijn de valkuilen in B2B e-commerce?

    Wat zijn de valkuilen in B2B e-commerce?

    Magento blog

    Veel B2B-organisaties die overgaan op e-commerce ervaren dit als een flinke uitd...

    Merel Roest   
    7 February 2020