Black Friday: met deze 8 tips ben je er helemaal klaar voor

Blog

Ardea Zijlstra    15 November 2019   

Het is je vast niet ontgaan, op vrijdag 29 november is het weer zo ver: Black Friday. Heb je op Black Friday acties voor consumenten en verwacht je veel verkeer naar je webshop? Dan hebben wij acht handige tips waarmee je direct aan de slag kunt.

Tip 1: actie-inrichting, wijzigingen en testen

Zorg dat je ruim van tevoren weet hoe je omgaat met je acties op Black Friday. Geef je korting op het gehele assortiment? Of slechts op bepaalde producten? Zodra je weet hoe je jouw acties op Black Friday gaat aanpakken, is het slim deze alvast in te richten in je platform en te testen. Test bijvoorbeeld of je kortingscode werkt en of het juiste bedrag daadwerkelijk wordt afgeschreven. Hierdoor voorkom je fouten en last-minute wijzigingen. Zo weet je zeker dat alles goed werkt op Black Friday.

Tip 2: laadsnelheid van je webshop

Op Black Friday heb je waarschijnlijk meer bezoekers in je webshop dan gemiddeld. Dit kan leiden tot een tragere webshop wat ervoor kan zorgen dat bezoekers afhaken. Zorg dat jouw webshop de drukte technisch aan kan. Neem contact op met jouw hostingpartner en vraag of de huidige serverconfiguratie een sale-actie aan kan. Als de serverconfiguratie onvoldoende is, dan is vaak een preventieve en tijdelijke upgrade de snelste oplossing.

Tip: bekijk de video over sitespeed: geen tijd te verliezen

Tip 3: richt een landingspagina in voor Black Friday

Door jouw landingspagina vroegtijdig online zet, zijn klanten in ieder geval op de hoogte dat er Black Friday deals aankomen. Maar hoe vul je deze landingspagina in? Plaats een banner over Black Friday en voeg een aftelklok toe tot de kortingsperiode begint. Dit is een verleidingstechniek, om urgentie te creëren en de bezoeker te triggeren. Daarnaast wil je, zonder jouw plannen voor Black Friday helemaal prijs te geven, klanten alvast inspireren. Dit kan je doen door verwijzingen in meerdere contentblokken naar verschillende onderdelen in je webshop:

  • Plaats een link naar de huidige outletdeals voor je bezoekers die niet op Black Friday kunnen wachten.
  • Communiceer eventuele korting die gerelateerd is aan het inschrijven voor de nieuwsbrief. Zo kun je klanten voorzien van exclusieve informatie voorafgaand aan Black Friday.
  • Verwijs naar een blog over Black Friday waarin je klanten voorziet van extra informatie over jouw producten en welke goed bij hen zouden passen.

Een goed voorbeeld van bovenstaande punten is terug te vinden op de Black Friday-pagina van ICI Paris dit jaar. Zie onderstaande landingspagina (afbeelding 1):

Black Friday

afbeelding 1: Black Friday-landingspagina

Tip 4: landingspagina vroegtijdig online

Een aantal dagen of zelfs weken voor Black Friday beginnen consumenten zich al vaak te oriënteren. Zorg dat je in deze periode goed zichtbaar bent zodat je deze bezoekers verleidt om je webshop te bezoeken.

Tip 5: zichtbaarheid van je landingspagina

Voor het vergroten van de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw landingspagina, geef ik je hieronder een aantal online marketingtips:

  • Maak op tijd een pagina over Black Friday aan en voeg ‘+ Black Friday’ toe aan je zoekwoorden. Door de pagina over Black Friday al online te zetten ruim voor de desbetreffende dag, kan deze al vroegtijdig gecrawld worden door Google en meer organisch verkeer bewerkstelligen op de dag zelf.
  • Houd deze pagina ook actief na Black Friday zodat je de opgebouwde waarde van deze pagina niet verliest voor volgend jaar
  • Denk na over e-mailcampagnes waarin je Black Friday aankondigt of alvast een sneak preview van jouw acties geeft
  • Creëer advertenties en adverteer in zoekmachines. Dit kan op korte termijn zorgen voor veel bezoekers in je webshop

Tip: bekijk in deze video hoe je jouw landingspagina optimaliseert voor meer organisch verkeer

Tip 6: vindbaarheid van de actieproducten

Naast de landingspagina over Black Friday is het ook belangrijk dat de actieproducten goed zichtbaar zijn op andere (categorie-) pagina’s, zodat je producten goed vindbaar zijn. Overweeg de volgende opties:

  • Voeg een filterattribuut toe zodat bezoekers op product- of categorieniveau kunnen zien of deze producten onder de Black Friday deals vallen. Denk hierbij aan een filter “Black Friday Deals” met de optie Ja of Nee
  • Voeg productlabels toe aan de actieproducten zodat deze ook binnen hun eigen productoverzichtspagina opvallen tussen de andere producten

Tip 7: mobielvriendelijke webshop

Bij het inrichten van een goede pagina over Black Friday is het van belang om deze vooral te optimaliseren voor de smartphone. Vorig jaar was 60 procent van de zoekopdrachten op Black Friday al via de smartphone en de verwachting is dat het dit jaar nog meer gaat zijn. De kans is dus groot dat bezoekers jouw webshop via hun smartphone bezoeken, zorg er daarom voor dat jou webshop mobielvriendelijk is. Hierdoor kan de consument gemakkelijk en op de gewenste manier zijn aankoop doen.

Tip: bekijk in deze video hoe je jouw mobiele conversie verdubbelt

Tip 8: relax!

Voer tijdens Black Friday geen taken uit die geen haast hebben. Hiermee voorkom je onnodige belasting op het platform en kan Magento optimaal gebruikmaken van zijn caching-technieken. Zo beperk je, zelfs met veel bezoekers, de laadtijd van jouw webshop.

Ga direct aan de slag met deze acht tips en zorg dat je helemaal klaar bent voor Black Friday.
New call-to-action

Geschreven door:

Ardea Zijlstra E-commerce Consultant

Ardea was tot 2020 werkzaam als E-commerce Consultant bij ISM eCompany.

Geschreven door:

Ardea Zijlstra E-commerce Consultant

Ardea was tot 2020 werkzaam als E-commerce Consultant bij ISM eCompany.

Ook interessant

  • [Video] Deze conversieboosters zijn onmisbaar voor een succesvolle Magento 2 webshop

    [Video] Deze conversieboosters zijn onmisbaar voor een succesvolle Magento 2 webshop

    Online marketing video Magento |

    Een goed ingerichte Magento 2 webshop levert je veel voordelen op.  Een standaar...

    Jurjen Jongejan   
    19 November 2020   

  • In 4 stappen een gepersonaliseerde webshopbeleving met Magento Commerce

    In 4 stappen een gepersonaliseerde webshopbeleving met Magento Commerce

    Platform Personalisatie whitepaper Magento |

    Welke mogelijkheden biedt Magento Commerce zodat je zelf direct aan de slag kan ...

    Jeanine Zomer   
    2 November 2020   

  • [Video] Magento Commerce: zo behaal je meer succes door de inzet van gepersonaliseerde acties

    [Video] Magento Commerce: zo behaal je meer succes door de inzet van gepersonaliseerde acties

    Platform video Magento

    Magento Commerce is een platform met eindeloos veel functionaliteiten en mogelij...

    Jeanine Zomer   
    3 September 2020